Als je er, zoals ik, niet van schrikt om in een wat oudere auto te gaan rijden, dan is een 15 jaar of oudere auto op naam van de zaak het voordeligst!
Hoe werkt het?
Je koopt een auto, ze die op naam van de zaak.
Alle kosten kunnen dan betaald worden door de zaak, dus brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, parkeren, afschrijving, etc. Voordeel: geen btw, want die kan verrekend worden met de zaak en alle kosten komen in mindering van de winst, dus voordeel in de inkomstenbelasting. Daarmee zijn die kosten netto de helft tov dat je ze privé zou betalen.
Wil je de auto privé ook gebuiken? Dan heb je 35% bijtelling over de economische waarde (dagwaarde) van de auto. Dat is dus niet zoveel.
Nadeel: je rijd een oudere auto, meer kans op onderhoud, iets hogere onderhoudskosten (maar weer lagere afschrijvingskosten).
Er zijn genoeg comfortabele auto's te koop op diesel of lpg, al voor 1500 a 3000 euro zijn er mooie te vinden. Reken 1000 euro voor een eerste onderhouds- en controlebeurt en weet dat je een goede auto rijdt.
Ik rij zelf een Saab 9-3 op lpg, uit 2000 met 560.000 km op de teller. Kosten:onderhoud 8 ct per km, brandstof 6 cent, wegenbelasting 90 euro, aanschaf (5 jaar geleden!) 1750 euro. Ik rij 35.000 km per jaar. En helaas, de auto heeft met wel 2x laten staan in 5 jaar tijd, maar daar is de anwb voor.
En anders is een benzine auto met een lage km stand (100 a 150.000 km) risco lozer, qua kans op pech. Over het algemeen neemt het onderoud toe na de 150 a 200.000 km, boven de 250.000 km nog meer. (En maakt de km stand niet zoveel meer uit.... heb bijvoorbeeld tussen 450.000 en 500.000 km geen onderhoud gehad, uitgezonderd (probleemloze) apk, olie en banden) Op de website van Autoweek staan wel reviews en 'klokje ronds', de je een indruk kunnen geven van auto's met hoge km standen.