Jump to content

xbcc

Senior
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1
  1. Erg bedankt voor je reactie @Norbert Bakker. Zou je mij een idee kunnen geven over hoe ik kan bepalen/uitrekenen wat de winstderving is zodat ik de case goed kan voorbereiden? @Richard Theuws Ik respecteer en waardeer zijn inzichten enorm, vandaar ook dat ik vragen aan hem stel ;) En inderdaad, ik ga het goed onderbouwen!
  2. Bedankt allemaal en @Roel J voor het toevoegen van de nodige spaties. @Norbert Bakker Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met dat er geen sprake meer is van een gebrekkig product? Bedoel je dat vanwege de beslissing om het al te verzenden, ik het gebrekkig product heb geaccepteerd? En met de inspectieprocedure opvolgen bedoel je dat ik na de inspectie meteen Trade Assurance had moeten doen, voordat ik het had verzonden? Dat 50% is inderdaad gewoon wat ik denk dat ik gecompenseerd verdien. Met alle respect, maar als er in het contract duidelijk 12 uur staat en je levert een product met 7 uur batterijduur, dan is dat toch een grove mankement? De winstderving is moeilijk te bepalen, maar dit betekent wel dat ik een inferieur product moet aanbieden aan mijn consumenten en zo competitief minder goed af ben vergeleken met de andere verkopers van dit product en zo minder sales. De accuduur was een grote selling point. Ik zou het erg waarderen als je mij een idee zou kunnen geven over hoe ik de winstderving moet berekenen of wat nou redelijk is om te vragen als compensatie. Je zou de winstderving ook kunnen baseren op hoeveel ik in de 25 dagen vertraging kan verkopen. Maar zelfs dit is moeilijk te bepalen, want wellicht start ik een advertentiecampagne die heel goed loopt. Nogmaals bedankt!
  3. Hallo mensen, Ik heb mijn best gedaan om het kort te houden. Ik zou uw standpunt hierover zeer waarderen, zelfs als u niets weet over Alibaba Trade Assurance. Ik denk dat niemand de exacte regels kent, maar misschien kunnen antwoorden op basis van logica in de goede richting wijzen. Ik heb een FCL voorraad ingekocht van 2 verschillende producten bij dezelfde leverancier via Alibaba. In het contract (Purchase Order) heb ik minimaal 12 uur accutijd opgegeven op een volledig opgeladen (ingebouwde en oplaadbare) batterij. Inspectie door Topwin toonde slechts 7 uur. Leverancier heeft het daarna zelf getest en zij bevestigden de 7 uur accutijd in ons Wechat-gesprek en stuurden later zelfs een verontschuldiging. Het was dringend om inventaris voor Kerstmis te hebben, dus ik had haast. Ze wilden de slechte kwaliteit niet compenseren door een deel van de orderwaarde terug te betalen. Ik vroeg toen volledige terugbetaling en ze kunnen hun producten dan volledig houden, maar ze wilden dit niet accepteren. Ik vroeg of ze het toen konden repareren, voor het ene product zeiden ze nee en voor het andere product zeiden ze ja. Dit zou de verzending met 25 dagen vertragen voor beide producten en ik zou veel verkopen verliezen voor beide producten (het was veel minder duur om het samen als FCL te laten verzenden). Een paar vragen: 1) Ik besloot om de producten toch te laten verzenden, want als ik vóór de verzending een beroep op Trade Assurance had gedaan, dan zou het resultaat zijn dat A) Alibaba het goedkeurt (en ik geen voorraad heb, maar wel mijn geld terug) of B) ze weigeren de aanvraag en dan zit ik met een vertraagde zending en dus veel sales-verlies. Beide opties zouden nadelig uitpakken voor mij. Door het gewoon alvast te verzenden zou ik in ieder geval wat sales niet mislopen. Ik wil nu Trade Assurance aanvragen om op zijn minst een vergoeding voor hun fout te krijgen. De vraag is, dekt Alibaba Trade assurance dergelijke verliezen? Dus verliezen als gevolg van vertraagde verzending vanwege reparatie of verliezen veoorzaakt door het plaatsen van vertrouwen in een leverancier voor je voorraad en uiteindelijk zonder inventaris achterblijven in geval van volledige terugbetaling? De Trade Assurance-regels van Alibaba zeggen wel dat Trade Assurance vertragingen in de verzending (en kwaliteitsproblemen natuurlijk) dekt, maar het zegt niet of je een vergoeding krijgt als de vertraging in de verzending wordt veroorzaakt door reparatie of als je hebt besloten deze te verzenden, ondanks wetenschap over de slechte kwaliteit. 2) Op de orderpagina/contract staat dat ik in aanmerking kom voor ''post-shipment Trade Assurance coverage. Dit betekent dat ik het kan inspecteren en beroep kan doen op Trade Assurance nadat de goederen in Nederland aangekomen zijn. De automatisch gegenereerde Alibaba overeenkomst met betrekking tot dit order geeft ook de optie om voor ''pre-shipment inspectie'' te kiezen. Mijn vraag is, zou Alibaba in dit geval zeggen dat ik voor pre-shipment inspectie heb gekozen op Wechat en ondanks de inspectie rapport heb besloten om toch de producten te verzenden en daarom geen recht meer heb om beroep op Trade Assurance? Rekening houdende met het feit dat als ik een beroep op Trade Assurance zou hebben gedaan voordat ik de goederen zou verzonden hebben, dat het dan zou lijden tot twee scenario's die beiden erg nadeling zijn voor mij 1: ik krijg mijn geld terug en kom zonder voorraad te zitten of 2: ik krijg niet mijn geld terug en mijn zending komt dan 25 dagen te laat aan? Ik heb Alibaba customer service hierover benaderd en zij zeggen dat ik kan beslissen om de zending al te verzenden en pas later Trade Assurance kan doen, maar ik weet niet hoeveel gewicht ik hieraan kan hangen aangezien het niet zegt of ik dan ook een vergoeding krijg. Mijn Alibaba gegenereerde contract zegt dit over inspectie: ''If Buyer and Seller agreed to arrange for the products go through a product inspection process, the parties may agree on the terms of the inspection, such as method, inspection institution, fees, and etc., by way of a supplemental agreement. If both Parties have agreed “Inspection & Logistics Service Trade Assurance”, Buyer shall also be entitled to have the Products inspected before shipping (and Seller shall provide all necessary assistance to complete the relevant inspection so that the shipping of Products remains unaffected), so that Buyer can benefit from information relating to the inspection and shipping of the Products. " Maar ik heb een paar leveranciers benaderd en zij zeggen allemaal dat ze niet kunnen kiezen welke Trade Assurance type er zal gelden. Alibaba zet hem automatisch op ''post-shipment coverage''. Misschien betekent dit dat onze afspraak voor pre-shipment inspectie het geldige regel is? Maar, het kan ook zijn dat het woord ''also'' in ''...Buyer shall also be entitled to...'' erop duidt het doen van pre-shipment inspectie niet post-shipment inspectie uitsluit. 3) Is de zin in onze koopovereenkomst '' batterij minimaal 12 uur duren op een volledige lading '' geformuleerd op een manier die in aanmerking komt voor Trade Assurance? Is het technisch genoeg? Want de formulering in de koopovereenkomst maakt veel uit op de vraag of je in aanmerking komt voor Trade Assurance. 4) Denkt u dat het mijn relatie met de leverancier in gevaar zal brengen als ik een compensatie vraag en zij daardoor niet meer aan mij willen verkopen? Ze hebben zichzelf toegegeven dat ze fout zijn geweest. Ik ben tot nu toe een goede klant voor hen geweest en heb hun vorige batches gewoon geaccepteerd. 5) Ik wil 50% van de totale prijs vergoed willen krijgen, maar ik ben bang dat Alibaba het onredelijk zal vinden en dus het hele verzoek om terugbetaling zal afwijzen. Is het beter om een lagere waarde terug te vragen om zo veiliger te zijn, of zal Alibaba naar het bedrag kijken en het verlagen als ze het redelijker vinden? Dus geen gevaar om een hoger bedrag te vragen? 6) In dit geval heb ik inspectie uitgevoerd door Topwin en niet een inspectiebedrijf dat is aangesteld door Alibaba (SGS, TUV of BV). De fabrikant heeft ook een excuusbrief gestuurd en heeft op Wechat toegegeven dat de batterij niet was zoals beloofd. Is het nog steeds verstandig om eerst een inspectie te laten uitvoeren door SGS, TUV of BV voordat ik Trade Assurance aanvraag of is het huidige bewijs voldoende om ermee te beginnen en af te wachten totdat Alibaba zelf verzoekt om een inspectie te doen door een erkend bedrijf? Oprechte dank bij voorbaat!
  4. Dat betekent dus dat in de praktijk je bijna nooit wordt aangesproken als de leverancier sjoemelt met de douane? Want je krijgt dus ook geen document waarop staat hoeveel zij als waarde voor de zending hebben opgegeven, dus je kon het ook niet weten... Bedankt allebei!
  5. Erg bedankt voor je reactie Damien. Is het dan zo dat de belastingdienst eist dat bij een DDP import ik een officieel document laat zien dat door de douane aan de leverancier is overhandigd? Of is een commercial invoice en bewijs dat het van mijn bank is afgeschreven voldoende? Mijn zending zal dan 1 van de vele andere zendingen die door deze shipper tegelijk worden verzonden, dus ik weet niet precies hoe erg zo'n douanedocument bijvoorbeeld op mijn zending gespitst zal worden en dus onderscheiden kan worden.
  6. Dat is inderdaad duidelijk. Volgens mij zit RoHS keuring al in de CE markering/test ingebakken? Dan blijft alleen nog de vraag of het belastingtechnisch niks tegenzit om het DDP door de leverancier te laten verzenden? Want stel dat het niet door de CE keuring komt, ik moet dan alsnog deze batch naar Nederland kunnen versturen, aangezien productie al in gang is en ik het niet meer stop kan zetten. Mijn leverancier rekent 2 USD per KG en de zending gaat eerst naar Duitsland en wordt vanaf daar door UPS bij mij bezorgd in Nederland. Het kan zijn dat zij bijvoorbeeld een lagere waarde opgeven bij de douane (dit geven ze natuurlijk niet toe tegenover mij). Indien zij een lagere waarde opgeven, ben ik dan daarvoor verantwoordelijk? Ik zou namelijk waarschijnlijk gewoon een commercial invoice ontvangen van mijn leverancier met de goederenprijs en verzendprijs. Als ik dit laat zien aan de belastingdienst, dan is alles toch goed? Het is in ieder geval heel duidelijk dat ik niet meer producten zonder CE certificatie ga overwegen.
  7. Bedankt voor je reactie Norbert. Het testrapport is gemaakt door ''Shenzhen Southern LCS compliance Testing Laboratory''. Het is van 2017. Het is het enigste document dat ze hebben. Het document noemt wel een paar varianten, maar op mijn variant staat de CE logo niet op het product, alleen op de verpakking. Stel dat op het product wel een CE markering staat en de douane zou dit document aangeleverd krijgen, hoe weten ze nou of het bij dit product hoort of niet? De naam van het product staat erop en een paar modelnummers waar het voor geldt. Het lijkt een vakgebied op zich en als kleine ondernemer zie ik de bomen door het bos niet meer.
  8. edit: Ik heb aan de leverancier gevraagd of het onder mijn naam of de naam van de leverancier wordt geimporteerd. Het wordt onder mijn naam geimporteerd. Ik weet dus niet of dat invloed heeft op mijn vraag hierboven.
  9. Bedankt voor je reactie. Maakt dat in de praktijk uit? Naar mijn weten moet je dan nog steeds aan de Europese Autoriteiten technische documenten kunnen laten zien waarbij getest is en wordt laten zien dat het aan de veiligheidseisen voldoet. Volgens mij is het niet genoeg om alleen een Verklaring van Conformiteit te bezitten. Mijn leverancier beweert dat het getest is voor CE en heeft technische documenten gestuurd, maar het document gaat niet om precies hetzelfde variant van het product. Ookal zou het om hetzelfde variant gaan, volgens mij voldoen de documenten van Chinese leveranciers in de meeste gevallen niet aan de eisen. Indien ik het fout heb, dan hoor ik dat graag!
  10. Beste mensen, Momenteel wordt een zending van 18 kubieke meter geproduceerd voor mij in China. Ik heb een grove fout gemaakt door niet te weten dat dit electronisch product een CE keurmerk nodig heeft. Ik was van plan om zelf via mijn forwarder de zending te laten verschepen, totdat ik dus erachter kwam dat het een CE keurmerk nodig heeft. Ik kan nu niet meer de productie annuleren, anders had ik dat wel gedaan. Ik denk er nu over na om de zending door mijn leverancier te laten verzorgen tot aan mijn deur, DDP. Dit omdat ik niet de risico wil lopen dat zo'n grote zending door de douane niet toegelaten wordt en ik al het geld kwijt ben. Ik zou namelijk als ik de zending zelf zou verzorgen een FCL zending doen en hierbij is de kans, als het goed is, groter op inspectie. Bij DDP zou de leverancier hiervoor verantwoordelijk zijn tegenover mij (via Alibaba trade assurance). Ik heb besloten om voor dit ene keer dit product in de omloop te brengen, met alle risico's die het meeneemt. Nu is mijn vraag, is belastingtechnisch enige problemen te vinden voor mij met DDP zending door mijn leverancier? Mijn leverancier rekent 2 USD per KG en de zending gaat eerst naar Duitsland en wordt vanaf daar door UPS bij mij bezorgd in Nederland. Het kan zijn dat zij bijvoorbeeld een lagere waarde opgeven bij de douane (dit geven ze natuurlijk niet toe tegenover mij). Indien zij een lagere waarde opgeven, ben ik dan daarvoor verantwoordelijk? Ik zou namelijk waarschijnlijk gewoon een commercial invoice ontvangen van mijn leverancier met de goederenprijs en verzendprijs. Als ik dit laat zien aan de belastingdienst, dan is alles toch goed? Bij voorbaat hartelijk dank!
  11. Bedankt voor jullie reacties, dan moet het goed komen!
  12. Hallo mensen, Ik heb zojuist een brief geschreven voor aanvraag van een vergunning artikel 23, zodat ik voortaan bij import vanuit China aan de douane geen btw hoef te betalen. Dat maakt kapitaal voor mij vrij. Ik vraag mij af of mijn brief enige punten bevat die de toekenning mogelijk belemmert? Ik heb in de brief geschreven dat de zendingen tot nu toe €1.888.85/ €4210.06/ € 5840.15 waard zijn geweest en dat de volgende zending boven de € 12.000 zitten. Ik heb ook gemeld dat tot op heden ik 2 a 3 keer per jaar goederen heb geimporteerd via zeevracht en dat het in 2020 waarschijnlijk 15 keer gaat worden (waarvan 12 via luchtvracht). Ook heb ik gemeld dat ik LED nachtlampen importeer. Mijn brief is erg kort en krachtig en heeft alle informatie gemeld wat hier staat: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/aangifte_doen_als_u_zakendoet_buiten_de_eu/aangifte_doen_als_u_goederen_importeert_uit_niet_eu_landen/vergunning_artikel_23_aanvragen Zal het zo goed komen? Ergens waar ik op moet letten of stelt het helemaal niet zo veel floor? Hartelijk dank!
  13. Bedankt voor de reacties allemaal. Binnenkort ontvang ik de verzekerings voorwaarden van zeevracht en kan ik meer zeggen over het soort verzekering.
  14. Om precies te zijn: 3 cartons van elk 52x52x55 cm 9 cartons van 59x40x43 cm 19 cartons van 66x49x46 cm 6 cartons van 52x52x55 cm @Norbert Bakker Goed punt. Ik zal even vragen naar de juiste policy. Bedankt!
  15. Bedankt voor de inzichten Bert. Ik zal, eerlijik, hoogstwaarschijnlijk dat boek aanschaffen sinds ik zelf meer inzicht wil hebben in hoe het allemaal werkt. Als mijn leverancier EXW levert, dan verzorgt mijn expediteur natuurlijk alle handelingen in China. Maar als ik het dus goed begrijp is het dus altijd verstandiger dat de leverancier FOB levert, zodat zij verantwoordelijk blijven voor alle problemen die men mogelijk kan ondervinden in China. Is dat correct? En in je vorige bericht raadde je aan om contact op te nemen met het bedrijf die de pallets uitlaadt om tot een deal te komen voor goedkope palettisering. Moet ik dat dan aan mijn expediteur in China vragen of de consolidatie bedrijf in Nederland? Ik zit te denken en indien ze al in China het palletiseren, dan hoeft de Nederlandse bedrijf ook niet meer hier in Nederland te palletiseren voordat ze het uitlaten... dat scheelt ze nog meer werk.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept