Jump to content

xbcc

Senior
  • Content Count

    42
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1
  1. Duidelijk, hartelik dank:) @prinsrachid
  2. Beste mensen, Ik heb een aantal vragen over de aangifte inkomstenbelasting 2019 (voor eenmanszaken) en zou wat hulp erg waarderen. Het gaat om een bedrijf in e-commerce. 1) Over het omzet van kwartaal 4 2019 moet omzetbelasting afgedragen worden pas in Januari 2020. Moet ik het bedrag aan omzetbelasting in de aangifte inkomstenbelasting opnemen als (kortlopende) schuld op de balans? Indien nee, dan klopt de saldo op mijn bankrekening dan toch niet meer? 2) Ik verkoop op bol.com en zij keren de opbrengsten van december 2019 pas aan mij uit in januari 2020. Moet ik dit bedrag dan opnemen als ''vorderingen'' in de aangifte inkomstenbelasting? 3) Ik koop goederen in in China en hiervoor maak ik vrachtkosten en ook inspectiekosten. Bij het berekenen van mijn kosten voor de aangifte inkomstenbelasting moet ik aangeven hoeveel kosten ik heb gemaakt voor de inkoop van de goederen. Ik moet dan als het goed is alleen de kosten rekenen voor de producten die al verkocht zijn, dus als ik nog een deel van de voorraad wat in 2019 is ingekocht nog overhoud in 2020, dan moet ik dus alleen het deel van 2019 als kosten opnemen. Moet ik dan in dit geval de vrachtkosten en inspectiekosten volledig afschrijven in 2019? of ook evenredig met het aantal sales? Maakt het hierbij dan uit of ik de verzendkosten aan de leverancier heb overgemaakt vs dat ik zelf extern een freight forwarder inschakel (en dus een aparte factuur voor heb)? Bij voorbaat hartelijk dank!
  3. Natuurlijk moet je mijn vraagstelling niet zo letterlijk nemen. Ik bedoel meer dat als je invult dat je op dit moment (voordat je over een Duits BTW nummer beschikt) nog geen economische activiteit verricht in Duitsland, dat je aanvraag dan wordt afgewezen.
  4. Beste mensen, Ik ben het formulier aan het invullen voor het aanvragen van een BTW nummer in Duitsland. Bij een van de vragen wordt gevraagd om het volgende vraag te beantwoorden: d) Wanneer wordt de eerste omzet gerealiseerd of wanneer zullen de eerste kosten in Duitsland ontstaan/ wanneer begint de economische activiteit in Duitsland? De reden dat ik een BTW nummer in Duitsland wil aanvragen is om juist mogelijk te maken dat ik daar voorraad kan houden en kan beginnen met verkopen in Duitsland. Echter, een Duitse vriend van mij beweert dat als je bij die vraag zegt dat je nog geen economische activiteiten in Duitsland verricht, dat de aanvraag voor de BTW nummer dan wordt afgewezen. Ik zou graag jullie mening willen horen of dit waar kan zijn? Alvast hartelijk dank!
  5. Hallo mensen, Ik wil graag een handelsmerk voor 2 producten registreren in Duitsland. In Duitsland is het aanvraagproces voor handelsmerken veel eenvoudiger als je geharmoniseerde termen gebruikt om de producten te beschrijven, dat wil zeggen vooraf bepaalde woorden gevonden in TMclass, in plaats van je eigen woorden te gebruiken. De twee producten zijn: 1. bondage set voor tijdens seksuele activiteiten 2. moedermelk bewaar zakken. Voor het bondage product kon ik alleen '' seksspeeltjes '' vinden als een geharmoniseerd woord. Voor de moedermelkopslagzakken kon ik alleen '' hulpmiddelen bij het voeden en spenen '' vinden. Mijn vraag is, wordt mijn handelsmerk beschermd voor deze 2 producten als ik het handelsmerk registreer met behulp van die twee geharmoniseerde woorden? Of zijn ze te te algemeen? Dank je!
  6. Beste mensen, De leverancier is bereid 7,5% korting te geven op alle toekomstige bestellingen + 1000 USD credit om te verspreiden over 4 toekomstige bestellingen. Dus ik kan 250 USD per bestelling besteden van deze credit. Ik stelde voor dat ik deze 1000 USD nu meteen zou kunnen besteden aan een nieuwe batch (in 1 keer), omdat ik anders geen garantie heb dat ze hun belofte zullen nakomen als de tijd van Trade Assurance voorbij is. Ze zijn niet bereid om dat te doen. Ik ben niet blij met dit voorstel, omdat het veel te weinig is voor het kwaliteitsverlies dat ze hebben veroorzaakt. Nu kan ik nog steeds Trade Assurance doen, maar de kans is zeer klein dat het zal lukken, zoals iedereen heeft opgemerkt. Denk je dat de leverancier die korting nog steeds zal geven indien ik Trade Assurance doe en Alibaba het niet honoreert? Dus zou het de moeite waard zijn om Trade Assurance te doen? De leverancier wil natuurlijk mijn bestellingen in de toekomst hebben, dus misschien geven ze die korting nog steeds als ik niet zou bestellen zonder de korting. Tot nu toe hebben ze me (nog steeds) de beste prijzen en kwaliteit gegeven van alle 5 fabrikanten waar ik monsters van kreeg. Het zou ook veel tijd kosten om nieuwe leveranciers enz. Te vinden. Ik zou jullie mening erg op prijs stellen @Tonino, @Norbert Bakker en alle anderen.
  7. Heel erg bedankt Norbert, ik waardeer het enorm. Hier kan ik zeker mee aan de slag!
  8. Erg bedankt voor je reactie @Norbert Bakker. Zou je mij een idee kunnen geven over hoe ik kan bepalen/uitrekenen wat de winstderving is zodat ik de case goed kan voorbereiden? @Richard Theuws Ik respecteer en waardeer zijn inzichten enorm, vandaar ook dat ik vragen aan hem stel ;) En inderdaad, ik ga het goed onderbouwen!
  9. Bedankt allemaal en @Roel J voor het toevoegen van de nodige spaties. @Norbert Bakker Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met dat er geen sprake meer is van een gebrekkig product? Bedoel je dat vanwege de beslissing om het al te verzenden, ik het gebrekkig product heb geaccepteerd? En met de inspectieprocedure opvolgen bedoel je dat ik na de inspectie meteen Trade Assurance had moeten doen, voordat ik het had verzonden? Dat 50% is inderdaad gewoon wat ik denk dat ik gecompenseerd verdien. Met alle respect, maar als er in het contract duidelijk 12 uur staat en je levert een product met 7 uur batterijduur, dan is dat toch een grove mankement? De winstderving is moeilijk te bepalen, maar dit betekent wel dat ik een inferieur product moet aanbieden aan mijn consumenten en zo competitief minder goed af ben vergeleken met de andere verkopers van dit product en zo minder sales. De accuduur was een grote selling point. Ik zou het erg waarderen als je mij een idee zou kunnen geven over hoe ik de winstderving moet berekenen of wat nou redelijk is om te vragen als compensatie. Je zou de winstderving ook kunnen baseren op hoeveel ik in de 25 dagen vertraging kan verkopen. Maar zelfs dit is moeilijk te bepalen, want wellicht start ik een advertentiecampagne die heel goed loopt. Nogmaals bedankt!
  10. Hallo mensen, Ik heb mijn best gedaan om het kort te houden. Ik zou uw standpunt hierover zeer waarderen, zelfs als u niets weet over Alibaba Trade Assurance. Ik denk dat niemand de exacte regels kent, maar misschien kunnen antwoorden op basis van logica in de goede richting wijzen. Ik heb een FCL voorraad ingekocht van 2 verschillende producten bij dezelfde leverancier via Alibaba. In het contract (Purchase Order) heb ik minimaal 12 uur accutijd opgegeven op een volledig opgeladen (ingebouwde en oplaadbare) batterij. Inspectie door Topwin toonde slechts 7 uur. Leverancier heeft het daarna zelf getest en zij bevestigden de 7 uur accutijd in ons Wechat-gesprek en stuurden later zelfs een verontschuldiging. Het was dringend om inventaris voor Kerstmis te hebben, dus ik had haast. Ze wilden de slechte kwaliteit niet compenseren door een deel van de orderwaarde terug te betalen. Ik vroeg toen volledige terugbetaling en ze kunnen hun producten dan volledig houden, maar ze wilden dit niet accepteren. Ik vroeg of ze het toen konden repareren, voor het ene product zeiden ze nee en voor het andere product zeiden ze ja. Dit zou de verzending met 25 dagen vertragen voor beide producten en ik zou veel verkopen verliezen voor beide producten (het was veel minder duur om het samen als FCL te laten verzenden). Een paar vragen: 1) Ik besloot om de producten toch te laten verzenden, want als ik vóór de verzending een beroep op Trade Assurance had gedaan, dan zou het resultaat zijn dat A) Alibaba het goedkeurt (en ik geen voorraad heb, maar wel mijn geld terug) of B) ze weigeren de aanvraag en dan zit ik met een vertraagde zending en dus veel sales-verlies. Beide opties zouden nadelig uitpakken voor mij. Door het gewoon alvast te verzenden zou ik in ieder geval wat sales niet mislopen. Ik wil nu Trade Assurance aanvragen om op zijn minst een vergoeding voor hun fout te krijgen. De vraag is, dekt Alibaba Trade assurance dergelijke verliezen? Dus verliezen als gevolg van vertraagde verzending vanwege reparatie of verliezen veoorzaakt door het plaatsen van vertrouwen in een leverancier voor je voorraad en uiteindelijk zonder inventaris achterblijven in geval van volledige terugbetaling? De Trade Assurance-regels van Alibaba zeggen wel dat Trade Assurance vertragingen in de verzending (en kwaliteitsproblemen natuurlijk) dekt, maar het zegt niet of je een vergoeding krijgt als de vertraging in de verzending wordt veroorzaakt door reparatie of als je hebt besloten deze te verzenden, ondanks wetenschap over de slechte kwaliteit. 2) Op de orderpagina/contract staat dat ik in aanmerking kom voor ''post-shipment Trade Assurance coverage. Dit betekent dat ik het kan inspecteren en beroep kan doen op Trade Assurance nadat de goederen in Nederland aangekomen zijn. De automatisch gegenereerde Alibaba overeenkomst met betrekking tot dit order geeft ook de optie om voor ''pre-shipment inspectie'' te kiezen. Mijn vraag is, zou Alibaba in dit geval zeggen dat ik voor pre-shipment inspectie heb gekozen op Wechat en ondanks de inspectie rapport heb besloten om toch de producten te verzenden en daarom geen recht meer heb om beroep op Trade Assurance? Rekening houdende met het feit dat als ik een beroep op Trade Assurance zou hebben gedaan voordat ik de goederen zou verzonden hebben, dat het dan zou lijden tot twee scenario's die beiden erg nadeling zijn voor mij 1: ik krijg mijn geld terug en kom zonder voorraad te zitten of 2: ik krijg niet mijn geld terug en mijn zending komt dan 25 dagen te laat aan? Ik heb Alibaba customer service hierover benaderd en zij zeggen dat ik kan beslissen om de zending al te verzenden en pas later Trade Assurance kan doen, maar ik weet niet hoeveel gewicht ik hieraan kan hangen aangezien het niet zegt of ik dan ook een vergoeding krijg. Mijn Alibaba gegenereerde contract zegt dit over inspectie: ''If Buyer and Seller agreed to arrange for the products go through a product inspection process, the parties may agree on the terms of the inspection, such as method, inspection institution, fees, and etc., by way of a supplemental agreement. If both Parties have agreed “Inspection & Logistics Service Trade Assurance”, Buyer shall also be entitled to have the Products inspected before shipping (and Seller shall provide all necessary assistance to complete the relevant inspection so that the shipping of Products remains unaffected), so that Buyer can benefit from information relating to the inspection and shipping of the Products. " Maar ik heb een paar leveranciers benaderd en zij zeggen allemaal dat ze niet kunnen kiezen welke Trade Assurance type er zal gelden. Alibaba zet hem automatisch op ''post-shipment coverage''. Misschien betekent dit dat onze afspraak voor pre-shipment inspectie het geldige regel is? Maar, het kan ook zijn dat het woord ''also'' in ''...Buyer shall also be entitled to...'' erop duidt het doen van pre-shipment inspectie niet post-shipment inspectie uitsluit. 3) Is de zin in onze koopovereenkomst '' batterij minimaal 12 uur duren op een volledige lading '' geformuleerd op een manier die in aanmerking komt voor Trade Assurance? Is het technisch genoeg? Want de formulering in de koopovereenkomst maakt veel uit op de vraag of je in aanmerking komt voor Trade Assurance. 4) Denkt u dat het mijn relatie met de leverancier in gevaar zal brengen als ik een compensatie vraag en zij daardoor niet meer aan mij willen verkopen? Ze hebben zichzelf toegegeven dat ze fout zijn geweest. Ik ben tot nu toe een goede klant voor hen geweest en heb hun vorige batches gewoon geaccepteerd. 5) Ik wil 50% van de totale prijs vergoed willen krijgen, maar ik ben bang dat Alibaba het onredelijk zal vinden en dus het hele verzoek om terugbetaling zal afwijzen. Is het beter om een lagere waarde terug te vragen om zo veiliger te zijn, of zal Alibaba naar het bedrag kijken en het verlagen als ze het redelijker vinden? Dus geen gevaar om een hoger bedrag te vragen? 6) In dit geval heb ik inspectie uitgevoerd door Topwin en niet een inspectiebedrijf dat is aangesteld door Alibaba (SGS, TUV of BV). De fabrikant heeft ook een excuusbrief gestuurd en heeft op Wechat toegegeven dat de batterij niet was zoals beloofd. Is het nog steeds verstandig om eerst een inspectie te laten uitvoeren door SGS, TUV of BV voordat ik Trade Assurance aanvraag of is het huidige bewijs voldoende om ermee te beginnen en af te wachten totdat Alibaba zelf verzoekt om een inspectie te doen door een erkend bedrijf? Oprechte dank bij voorbaat!
  11. Dat betekent dus dat in de praktijk je bijna nooit wordt aangesproken als de leverancier sjoemelt met de douane? Want je krijgt dus ook geen document waarop staat hoeveel zij als waarde voor de zending hebben opgegeven, dus je kon het ook niet weten... Bedankt allebei!
  12. Erg bedankt voor je reactie Damien. Is het dan zo dat de belastingdienst eist dat bij een DDP import ik een officieel document laat zien dat door de douane aan de leverancier is overhandigd? Of is een commercial invoice en bewijs dat het van mijn bank is afgeschreven voldoende? Mijn zending zal dan 1 van de vele andere zendingen die door deze shipper tegelijk worden verzonden, dus ik weet niet precies hoe erg zo'n douanedocument bijvoorbeeld op mijn zending gespitst zal worden en dus onderscheiden kan worden.
  13. Dat is inderdaad duidelijk. Volgens mij zit RoHS keuring al in de CE markering/test ingebakken? Dan blijft alleen nog de vraag of het belastingtechnisch niks tegenzit om het DDP door de leverancier te laten verzenden? Want stel dat het niet door de CE keuring komt, ik moet dan alsnog deze batch naar Nederland kunnen versturen, aangezien productie al in gang is en ik het niet meer stop kan zetten. Mijn leverancier rekent 2 USD per KG en de zending gaat eerst naar Duitsland en wordt vanaf daar door UPS bij mij bezorgd in Nederland. Het kan zijn dat zij bijvoorbeeld een lagere waarde opgeven bij de douane (dit geven ze natuurlijk niet toe tegenover mij). Indien zij een lagere waarde opgeven, ben ik dan daarvoor verantwoordelijk? Ik zou namelijk waarschijnlijk gewoon een commercial invoice ontvangen van mijn leverancier met de goederenprijs en verzendprijs. Als ik dit laat zien aan de belastingdienst, dan is alles toch goed? Het is in ieder geval heel duidelijk dat ik niet meer producten zonder CE certificatie ga overwegen.
  14. Bedankt voor je reactie Norbert. Het testrapport is gemaakt door ''Shenzhen Southern LCS compliance Testing Laboratory''. Het is van 2017. Het is het enigste document dat ze hebben. Het document noemt wel een paar varianten, maar op mijn variant staat de CE logo niet op het product, alleen op de verpakking. Stel dat op het product wel een CE markering staat en de douane zou dit document aangeleverd krijgen, hoe weten ze nou of het bij dit product hoort of niet? De naam van het product staat erop en een paar modelnummers waar het voor geldt. Het lijkt een vakgebied op zich en als kleine ondernemer zie ik de bomen door het bos niet meer.
  15. edit: Ik heb aan de leverancier gevraagd of het onder mijn naam of de naam van de leverancier wordt geimporteerd. Het wordt onder mijn naam geimporteerd. Ik weet dus niet of dat invloed heeft op mijn vraag hierboven.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept