Jump to content

Arjan2017

Junior
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • Gender
    Male
  • Country
    Nederland

Company info

  • Location
    Amsterdam
  1. Zou kunnen. Maar dan zou ik verwachten dat iemand een bestaand telefoonnummer achterlaat, en reageert op mijn e-mailtjes. Binnen zo'n korte periode zoveel van dit soort bestellingen kan in mijn ogen geen toeval zijn. De persoon die 2 x met de zelfde naam en het zelfde adres 'besteld' heeft, laat 2x het zelfde niet bestaande telefoonnummer achter bij het invoeren van alle gegevens.
  2. Vannacht was het weer raak. Maar nu is er voor het eerst is een 2e bestelling geplaatst met exact het zelfde afleveradres. De 'naam' van de besteller komt ook overeen (alleen er zit een spelfout in), e-mail adres is het zelfde, van het telefoonnummer zijn de eerste 7! cijfers het zelfde, laatste 3 zijn wel anders. Helaas staat de telefoon doorgeschakeld naar een externe voice-mail service. Ik word helaas niet teruggebeld en ik krijg geen reacties op mijn mailtjes (bestelling was € 2.000)
  3. Het betreft hier inderdaad de door de kopers ingevulde woonplaatsen. De IP-adressen komen 3 x (wel verschillende IP-adressen) van een plek midden op het IJ. De 4e was 30 minuten rijden van de 'afleverlocatie'. Als de 'kopers' geen enkele link hebben met het afleveradres, doen ze dit dan echt alleen om mij te pesten? Er zit een sterk verband tussen de artikelen die hier 4 x besteld zijn. Als het een lolletje zou zijn, dan hadden ze wel één van de andere 500 producten random uitgekozen om te bestellen zou ik denken. _________ volledig citaat van direct voorgaande bericht verwijderd ivm leesbaarheid
  4. Op zich goed dat daar aan gedacht wordt. Maar de afgelopen 24 uur heb ik via de diverse betaalmethoden wel reguliere betalingen ontvangen. Wat voor mij tevens 'doorslaggevend' is in mijn vermoeden van fraude/pesterij is dat het alle 4 de keren ging om een top-5 product qua courantheid. De omzet van deze 2 specifieke producten is in 4 weken niet weken niet wat het nu 'opeens' in de afgelopen 24 uur is geweest. Tevens reageert niemand van deze 4 personen op e-mailtjes en voice-mails van mij.
  5. Net 45 minuten geleden weer een bestelling van 2.000 euro waarvan op dit moment al 99,999999% zeker is dat deze nooit betaald zal gaan worden..... De vier bestellingen (binnen 24 uur) hebben als woonplaats: Utrecht Roosendaal Zudhorn Enschede Er zit dus ook geen enkele lijn in.
  6. Wil je weten wat anderen in de praktijk doen of wat er moet/mag? Arnoud Engelfriet schreef er jaren geleden al een column over en ook de reacties eronder zijn het lezen waard. Tussen de regels door zit de belangrijke vraag: wanneer ontstaat er nu een overeenkomst en hoe zorg je voor die tijd voor de wederzijdse afspraak om vooruit te betalen. Als er eerst een overeenkomst ontstaat zul je toch de optie tot achteraf (de helft) betalen moeten aanbieden. Erg nuttig om goed over na te denken. Ik ben op dit moment (ruim 2 jaar in business) van mening dat mensen blij moeten zijn met het product wat ze bij mij kopen. Op het moment dat zij aanvinken dat er een koopovereenkomst gesloten wordt (en ze geen recht op retour hebben obv één van de mogelijke uitzonderingen die er is), en ze toch besluiten om niet te betalen, maak ik er geen zaak van. Ik annuleer de order dan met liefde. Ik wil alleen maar blije klanten, die zorgen voor goede mond op mond reclame. Wellicht sta ik ook helemaal niet in mijn recht om betaling te eisen op het moment dat ik geen optie tot achteraan betaling aanbied.
  7. In mijn specifieke geval is dit niet nodig omdat 1) Ik nooit iets verstuur als het niet betaald is 2) De specifieke mensen waar ik op doel, ook niet betalen als ik bel/e-mail In de praktijk annuleer ik een order na 1-3 dagen. Hiervan krijgt de 'besteller' per e-mail een bericht. In de gevallen dat ik fraude vermoed, heb ik werkelijk waar nog geen 1 x een belletje gehad waarom ik nou zomaar een order annuleer. Voor andere shops die omzet mislopen door het per ongeluk afbreken van het betaalproces, zijn sommige tips wel erg behulpzaam.
  8. De ingerichte workflow + interne checks zorgen er voor dat er 0% kans is dat een niet betaalde zending wordt verzonden. Over de aangifte dacht ik het volgende: ik verwacht niet dat de politie iets onderneemt puur vanwege mijn aangifte. Als nog 10 ondernemers aangifte doen met het vermoeden dat er sprake is van poging tot oplichting wat gerelateerd is aan het zelfde adres, dan zou de politie wellicht wel een onderzoek kunnen starten. Dan is het iets te toevallig dat iemand 10 x iets besteld bij verschillende webshops zonder hiervoor te betalen. ________ volledig citaat van direct voorgaande reactie verwijderd ivm leesbaarheid
  9. Ligt natuurlijk ook aan je omzet. Een Primarkt heeft veel lagere marges dan concurrenten, maar door de hoogte van de omzet blijft er toch een gezonde winst over. De niet betaalde bestellingen, hebben mij tot op heden nog geen verlies opgeleverd, maar ik wil graag andere ondernemers beschermen. Op het moment dat ik aangifte zou kunnen doen, dan zou het kunnen gebeuren dat de oplichters minder adressen tot hun beschikking hebben waar ze bestelde goederen kunnen ophalen, zonder dat ze geregistreerd staan op het betreffende adres. Ik weet dat er (regelmatig) bestellingen verstuurd worden naar huizen voor jeugdopvang. De persoon die daar woont besteld op een andere naam. Hij/zij weet (obv track/trace) wanneer de bezorger langs komt. De persoon tekent voor ontvangst en achteraf is niet aan te tonen wie het product besteld heeft en wie er getekend heeft. Gelukkig is mij dit niet overkomen, maar door mijn mogelijkheden richting dit soort lieden te onderzoeken, wil ik wel bijdragen aan het inperken van dit soort praktijken. ________ volledig citaat van direct voorgaande reactie verwijderd ivm leesbaarheid
  10. Mijn marge is netto 1% of lager. Dan 3 bestellingen voor totaal 14.000 euro binnen 24 uur (met verschillende namen, adressen, telefoonnummers) zou ik niet echt willen omschrijven als "pesterij". De producten die men hier wil 'kopen', zijn tevens zeer courant en daarmee binnen een paar dagen eenvoudig om te zetten in geld. Ik verkoop meer dan 500 producten, en steeds als er iets niet in de haak is, is het bij producten die in de top 5 staan van verhandelbaarheid.
  11. Ik verkoop met name goederen aan consumenten. Heel af en toe vraagt een klant of er onder rembours besteld kan worden. Rembours kan maar tot 500 euro, waardoor dit voor veel bestellingen afvalt. Ik vraag mij af hoe shops in de juweliersbranche hier mee omgaan. Het lijkt mij sterk dat je een Rolex voor 10.000 euro (deels) met achteraf betalen kunt bestellen. Ik zie dat een aantal achteraf betalen toestaan tot een bedrag van 500 euro (en 750-1000 euro als je reeds bekend bent bij afterpay). Maar voor hogere bedragen lijkt dit niet mogelijk te zijn. ______ volledig citaat van direct voorgaande reactie verwijderd ivm leesbaarheid
  12. Bij het invullen van hun gegevens, wordt een telefoonnummer opgegeven. Als ik dit nummer bel, krijg ik iemand aan de lijn waarvan de naam + woonplaats niet overeenkomst met de adresgegevens die de klant heeft ingevoerd. Als mensen aangeven per Ideal / PayPal te betalen, en zij breken de betaling af, verstuur ik nooit de producten. Dit is op zich niet mijn 'probleem'. Ik vind het alleen iritant dat men in 24 uur 3 bestellingen plaatst die overduidelijk geplaatst zijn zonder ooit de intentie te hebben om het product daadwerkelijk te betalen (wel op verschillende namen + adressen. Dit maakt ik op uit het feit dat via Google blijkt dat er een ander persoon op het adres woont dan de naam die de klant bij mij achterlaat, het mailadres soms niet bestaat of dat er in dit soort gevallen het telefoonnummer niet wordt opgenomen, er nooit teruggebeld wordt als ik een voice-mail inspreek of ik zelfs een compleet andere persoon aan de lijn krijg dan die besteld heeft. De producten die ik verstuur zijn te waardevol om achteraf te laten betalen. Mijn klanten hebben hier gegrip voor. Hier heb ik nog nooit een klacht over gehad. Mensen kunnen ook altijd contant betalen, maar achteraf betalen is helaas niet mogelijk. Overigens ook niet bij mijn concurrenten.
  13. Zelf heb ik een webshop waar het recht van retour niet geldig is (ivm het karakter van de producten die ik verkoop). In mijn shop verkoop ik producten die 2,5-10.000 euro per stuk kosten. In vlagen, zijn er mensen die bestellen, maar hun betaling met Ideal/PayPal niet afronden. Het opgegeven nummer, correspondeert niet met de opgegeven naam. De laatste 2 dagen heb ik 3 bestellingen tussen de 4000-8000 euro die niet betaald zijn. De maand ervoor heb ik dit helemaal niet gehad. Weet iemand of hier 'bendes' achter zitten? Hopen de bestellers dat ik de producten wel opstuur zonder dat er betaald wordt? (achter af betalen is bij mij niet toegestaand ivm de waarde van de producten). Zal het zin hebben op aangifte te doen tegen de bewoner van het adres waar de bestelling naar toegestuurd moet worden? mvg Arjan
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept