DdeW79

Junior
  • Aantal berichten

    15
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Rotterdam
  • Telefoonnummer
    010-3040179
  • Branche
    Advies
  • Branche 2
    Innovatie & concepten
  • Branche 3
    Wetenschap & onderwijs
  • Websiteadres

Visie op

  • Mijn mening over innovatie
    "Innovatie is het resultaat van slim omgaan met de kennis die er voor nodig is."
    "Innovatie gebeurt in interactie met anderen"

DdeW79's trofeeën

  1. Helder. De 9 maanden zijn al een jaar of 8 verstreken. Dus deze regeling is voor mij niet interessant meer.
  2. Ik heb wel eens begrepen dat het, als ZZP'er, mogelijk is om tot 10 jaar na uitdiensttreding nog bij te storten in de pensioenregeling die je bij laatste werkgever had. Ik kan hier echter niet meer informatie over vinden. Iemand een idee? Is dit een algemene regel? Of was dit een mogelijke optie die in de ontwikkeling van het nieuwe pensioenakkoord is besproken? Ter info: het gaat om een pensioenregeling met een gegarandeerd rendement van 4% bij Centraal Beheer. Wat zoeken op internet leverde wel deze regeling op, maar dat is een andere pensioenaanbieder en een termijn van maar 3 jaar: https://www.pob.eu/oud-werknemer/wat-is-pensioen/soorten-pensioen/voortzetting-pensioenopbouw-bij-einde-dienstverband/
  3. Lijkt me wel. Sterket nog: het is een beetje afhankelijk van het salaris, maar iemand met een beperkt inkomen zelf een opleiding laten betalen die je eist getuigt m.i. niet van goed werkgeverschap. Denk ook na over de tijdsbesteding: mag de werknemer onder werktijd naar taalles? Hoeveel tijd kost de opleiding aan lestijd en huiswerk? Is het reëel dat de werknemer alle studie en lestijd in privétijd moet doen? Ik stel deze vragen aan jou, omdat je de ondernemer bent en dit een ondernemersforum is. Uiteraard mag je van de werknemer goed werknemerschap verwachten en verwachten dat hij of zij zelf investeert in zijn ontwikkeling. Uiteraard kun je als je als werkgever de cursus betaald een studiegeldregeling afspreken, zo van: ga je binnen 1 jaar uit dienst dan betaal je 100% terug, bij 2 jaar 60% en bij 3 jaar 30%. Maar of dit is te handhaven in situaties van een tijdelijk contract (dat niet wordt verlengd) of als je iemand ontslaat omdat hij niet aan een bepaalde opleidingsvoorwaarde voldoet? Ik heb mijn twijfels, zowel juridisch als ook moreel.
  4. In het artikel wordt gesproken over een verdere renteverlaging. Naast dat ik me afvraag of dit gaat helpen, roept dit bij mij ook de vraag op wat er met de spaarrente gaat gebeuren als het rentetarief bij de ECB nog verder wordt verlaagd. Zouden we ook al op onze betaalrekening rente moeten gaan betalen?
  5. De ontwikkelingen rond VR gaan wel heel hard ja. Wel denk ik dat eerst 5G (of een ander type netwerk, zoals glasvezel) moet zijn uitgerold om voldoende dataverkeer te kunnen verwerken. En om antwoord te geven op de vraag van de topicstarter: tot op heden heeft het Coronavirus nog geen impact op mijn onderneming (ZZP): ik kan gewoon bij mijn opdrachtgevers langs en werk zoals altijd veel vanuit huis. Uiteraard worden op sommige plekken wel extra hygiënemaatregelen verwacht. Volgende week vrijdag wordt de test: dat heb ik een grotere meeting bij een overheidsorganisatie.
  6. De boekhouding klopt en het geld is er daar op dit moment geen subsidiegeld bij, de subsidieaanvraag is voor de toekomst). Maar het idee van derdengeld en dus verplichting had ik nog niet scherp. Bedankt voor het inbrengen van dat thema. En misschien: stop ietsje minder wantrouwen in je posts, je kent de huidige budgethouder niet en die ken ik volstrekt onkreukbaar.
  7. Op dit moment ben ik betrokken bij de oprichting van een stichting. Deze stichting gaat een samenwerkingsverband ondersteunen en het budget van dit samenwerkingsverband beheren. Het samenwerkingsverband kan zelf nooit een rechtspersoon worden, omdat er een duidelijke relatie is met een onderdeel van de overheid en de overheid niet wil participeren in een stichting. Op dit moment wordt het budget beheerd door een BV en staat daar dus op de balans. Ik ga er vanuit dat een en ander vastgelegd is. Uit de administratie van de BV en de eigen administratie van het samenwerkingsverband is af te leiden hoe groot dit budget/vermogen is (ergens tussen € 50.000,- en € 100.000,-). De BV wil dit beheer (incl. administratie) niet meer uitvoeren, omdat deze BV veel meer risicodragende activiteiten is gaan uitvoeren en vanuit subsidieoogpunt het niet langer handig is als deze BV, als budgetbeheerder, de begunstigde is. De stichting zal voorlopig geen of nooit een ANBI worden. Hoewel dat waarschijnlijk geen invloed heeft, zal de Stichting, zoals ik het in schat, BTW-aangifte gaan doen. De vraag is: hoe kan het budget dat nu wordt beheerd door de BV, worden overgedragen aan de stichting zonder dat er belasting over dit vermogen moet worden betaald? Ik zie op dit moment drie opties, maar wellicht is er een betere optie. 1) De BV wordt de formele oprichter van de stichting (andere personen worden bestuurder) en geeft het vermogen meegeeft stichtingskapitaal? 2) Na oprichting (door wie dan ook, dat kan ik zelf zijn) stuurt de Stichting een factuur aan de BV om het voor het Samenwerkingsverband beheerde vermogen te krijgen? 3) De BV doet een gift aan de stichting (dat in dit geval de BV geen giftenaftrek krijgt, is geen probleem)? Als ik de site van de belastingdienst lees moet in dit geval de stichting schenkbelasting betalen over de gift.
  8. Je moet je zeker niet laten leiden door angst. Zoals eerder gezegd: de meeste mensen zijn met hun business bezig en daar past jou idee (als businesskans) waarschijnlijk helemaal niet bij. Maar pak het wel professioneel aan en stel dus met partijen waar je mee wilt gaan werken een geheimhoudingsovereenkomst op. Zij zullen dit heel normaal vinden. Bijvoorbeeld de KvK geeft daar informatie over: https://ondernemersplein.kvk.nl/geheimhoudingsverklaring/ Mocht je op een dag een financier nodig hebben, dan zal deze ook graag willen weten hoe je met je idee bent omgegaan qua geheimhouding. Laten zien dat je dit serieus aanpakt, zal bij hen de bereidheid om te investeren, waarschijnlijk versterken.
  9. DdeW79

    WELKOM IN 2020!

    En, lukt het om vol te houden?
  10. Helder. Daar moet mee te werken zijn.
  11. Dit ga ik binnenkort dan eens uitzoeken. Werkt de NS-business-card ook bij de andere treinvervoerders (eventueel als gewone OV-chipkaart)?
  12. 1) Bedankt. 2) Als ik jou systeem volg: wat is hier dan simpele optie? Iemand ideeën? Al mijn reizen apart gaan boeken als zakelijke kosten, wordt wel veel werk.
  13. Ik ben recent gestart en ben nu mijn administratie aan het inrichten. Wat betreft mijn OV-chipkaart heb ik een paar vragen: 1) weet iemand het BTW-tarief over de aanschaf? Ik heb namelijk wel een aankoopbevestiging gekregen per mail, maar geen factuur met BTW-tarief. 2) o.a. in dit draadje lees ik dat BTW pas verrekend mag worden op het moment dat de reis daadwerkelijk gemaakt is. In het verleden (ik ben eerder ondernemer geweest) heb ik echter altijd het moment van opladen als BTW-moment gebruikt. Van mijn belastingadviseur heb ik hier nooit een correctie op gehad. Een maal per jaar maakte ik een vergelijking tussen de ritten en het opgenomen saldo, dat dan door mijn belastingadviseur werd meegenomen in de aangifte (als ik het mij goed herinner). Verschil met bovenstaand draadje is wel dat ik twee OV-chipkaarten op naam heb, een voor privé en voor zakelijk. Heeft iemand hier wijze raad of opmerkingen? Onder andere of het zinvol is om bij de zakelijke OV-chipkaart het moment van automatisch opladen als BTW-moment te blijven gebruiken?
  14. Ja, je mag het ook laten zitten. Voor de omzetbelasting is er één uitzondering, namelijk in het geval dat je de auto voor 100% zakelijk gebruikt. In dat geval moet je de auto (voor de omzetbelasting) volledig zakelijk behandelen. Als je de auto buiten de zakelijke boeken houdt, heb je dus geen btw-teruggave, maar ook geen correctie van 1,5% of 2,7% (en geen rompslomp). Ik denk dat er mogelijk verwarring is ontstaan met de woonwerkaftrek openbaar vervoer in de inkomstenbelasting. Daar kun je gebruik van maken als je minimaal 40 dagen per jaar naar hetzelfde adres moest. Verder is het misschien verwarrend dat zelfs de definitie van woonwerkverkeer voor de omzetbelasting (btw) en de inkomstenbelasting niet hetzelfde is. Definitie woonwerkverkeer voor de omzetbelasting Alle reizen tussen de woon- of verblijfplaats en de vaste werkplaats(en) waar men zijn werkzaamheden verricht en die in een overeenkomst zijn afgesproken. Als er geen overeenkomst is gesloten voor het verrichten van werk, kwalificeren alle reizen (heen en terug) tussen de woon- of verblijfplaats en een bedrijfsadres als woon-werkverkeer. Maar als je dus de auto voor de btw buiten de boeken houdt, heb je niet te maken met de eerste definitie. Definitie woonwerkverkeer voor de inkomstenbelasting Alle reizen tussen de woon- of verblijfplaats en de vaste werkplaats(en) waar men zijn werkzaamheden verricht en die in een overeenkomst zijn afgesproken, alsmede alle regelmatige reizen naar andere werkplekken waar in belangrijke mate werkzaamheden worden verricht. Als er geen overeenkomst is gesloten voor het verrichten van werk, kwalificeren alle reizen (heen en terug) tussen de woon- of verblijfplaats en een bedrijfsadres als woon-werkverkeer. Deze tweede definitie kun je echter wel gebruiken voor het aftrekken van 19 cent per kilometer in de inkomstenbelasting. @prinsrachid: bedankt!
  15. Ik heb nog twee vragen over auto en BTW: - moet ik de BTW over onderhoud etc. verrekenen? Of mag ik het hele BTW-verhaal van een privé-auto die ik zakelijk gebruik ook laten zitten? Dus geen BTW terugvragen over het zakelijke deel van de onderhoudskosten en geen 1,5% van de nieuwwaarde opvoeren? - ik ga als zzp'er mogelijk opdrachten op locatie bij een opdrachtgever uitvoeren voor langere tijd. Gaan deze woon-werk-kilometers dan op een gegeven voor de BTW onder privé-kilomters vallen? Ik meen dat hier in het verleden de regel gold dat bij meer dan 40 keer per jaar naar hetzelfde adres de kilomters voor de BTW als privé worden aangemerkt. Gaat dit dan om de kilometers vanaf dag 1 of vanaf dag 41?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.