-Samuel-

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Voornaam
    Sam

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Ede

-Samuel-'s trofeeën

  1. Momenteel heb ik (ZZP, eenmanszaak) een auto (Toyota Avensis youngtimer) op de balans staan, die ik ook privé-gebruik en waarover ik dus ook bijtelling betaal. De auto heb ik bijna 3 jaar en ik ben op zoek naar een andere, gewone middenklasser in hetzelfde segment. Ook die auto zal een youngtimer zijn, die zowel zakelijk als privé zal worden gebruikt. Omdat we in de zomer als gezin op vakantie gaan en kinderen + aanhang ook meegaan, moeten we met 2 auto's gaan. Nu hebben we een tweede 'boodschappenautootje', maar voor een reis naar Oostenrijk is een wat grotere auto een stuk comfortabeler en met het oog op de bagage zeer wenselijk. Nu kreeg ik het idee om - als ik pas rond de zomer een andere auto vind - mijn huidige auto nog even aan te houden. Ik overweeg nl. om 'm particulier te verkopen, dus dat kan even tijd duren. Tijdelijk zou ik dan twee zakelijke auto's hebben, die ik gedurende 2 weken vakantie volledige privé gebruik. Alle vakantiekosten m.b.t. de auto's zullen dus ten laste van 'de zaak' komen. Voor beide auto's geldt dat ik voldoe of zal voldoen aan de eis van minimaal 10% zakelijke km's. Omdat dit volgens mij legaal is maar er toch enige twijfel is, hoor ik graag of dit mag (juridisch aspect) en of ik dit moet willen (moreel aspect, al is dat tot op zekere hoogte een persoonlijk iets). Dank alvast!
  2. Dank Joost! 'k Vind het logisch dat niet alles precies met een schaartje te knippen is. Toch heb ik behoefte aan concretisering van wat men onder het te bont maken verstaat. In de afgelopen jaren had ik (toen ik nog 19ct/km rekende voor zakelijke km's met de privé-auto) ongeveer 1/3 privé en 2/3 zakelijke kilometers. Ik verwacht dat deze verhouding zo ongeveer zal blijven. Dat lijkt me niet excessief. Is het wel raadzaam een kilometerregistratie bij te houden? Wordt er in de aangifte gevraagd naar de werkelijke verhouding privé/zakelijke kilometers? Ik kan daar nergens een helder antwoord op vinden.
  3. Dank voor je reactie! Het blijft onrechtvaardig voelen dat (zoals in bovenstaand voorbeeld, dat zeker niet onrealistisch te noemen is) bijv. 15% privé kilometers al als excessief wordt bestempeld. Niet de verhouding tussen zakelijk/privé is bepalend, maar de waarde van de auto i.r.t. de gemaakte kosten. Alternatief is natuurlijk nog steeds om gewoon (als je nog geen definieve keuze hebt gemaakt om de auto al dan niet op de balans te zetten) 19ct/km te berekenen, maar dat is verre van toereikend, zeker met de huidige brandstofprijzen.
  4. Ik loop een beetje vast t.a.v. excessief privégebruik van een youngtimer. Allereerst even een casus: - Youngtimer (gewone stationwagon) van 16 jaar oud met een economische waarde van €3500 en een cataloguswaarde van €30.000 - Brandstofverbruik (benzine) 1:12 - 12000 km/j waarvan 8000 zakelijk en 4000 privé - Verzekering+MRB €1000; onderhoud €1000 (niet gek voor een wat oudere auto), brandstof €2000, afschrijving €500 overige kosten zoals parkeerbonnen, wasstraat, olie €500); totaal €5000 De bijtelling volgens de regels zou 35% van €3500 = €1000 zijn. Echter het privé voordeel (33% van €5000 = €1650) is hoger dan dat. Ik heb er moeite mee dat dus een verhouding 1/3 vs 2/3 al als excessief wordt gezien. In bovenstaand voorbeeld zou bij een verhouding van 20% privé en 80% zakelijk de reguliere bijtelling van 35% gelden. Volgens mij is een youngtimer op de zaak dan in veel minder gevallen aantrekkelijk dan over het algemeen wordt aangenomen, zeker niet als je 'm in een paar jaar richting een waarde van €1000 - €1500 afschrijft. Zeker nu in deze periode van meer thuiswerken, zit je al heel snel aan meer privé- dan zakelijke kilometers. Bovendien leeft volgens mij ook vaak de gedachte dat een kilometerregistratie niet nodig is als je bijtelt. Zelfs op de site van de belastingdienst zie ik nergens dat verplicht of aangeraden worden om een kilometerregistratie bij te houden. Wel wordt in de aangifte gevraagd of het werkelijke privévoordeel hoger is dan de bijtelling. Dat kun je toch alleen maar bepalen obv een kilometeradministratie?? Is bovenstaande juist en zijn er nog slimme, legale mogelijkheden die ik wellicht over het hoofd zie?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.