• 0

Positive verklaring ziekenfonds

Gisteren kreeg ik bericht van de belastingdienst (ik had weer hoop dat het mijn btwnr was, maar helaas...)

In deze brief stond de verklaring dat uit de schatting van mijn inkomen voor 2003 is gebleken dat ik, als zelfstandige, voldoet aan de voorwaarden voor ziekenfondsverzekering in 2003.

Ik weet dat het te maken heeft met die loongrens en daar zit ik dus onder. Mijn huidige werkgever betaalt een deel van mijn ziekenfonds, als ik die echter omzet in een 'klant' en dus factureer dan moet ik zelf het deel afdragen.

Betekend deze verklaring dat ik zo-ie-zo mijn deel moet afdragen? Want in dat geval moet ik mijn werkgever dus een factuur gaan sturen en is het geen loon meer, maar omzet...

De enigste reden dat ik in loondienst ben gebleven is dat hij nu mijn ziekenfonds betaald en dat leek me wel aantrekkelijk...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/1352-positive-verklaring-ziekenfonds/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De belastingdient zegt:

Inkomsten uit loondienst of uitkering

Als u naast uw werk als zelfstandige ook in loondienst werkt of een uitkering heeft, en u een verklaring heeft ontvangen dat u als zelfstandige voldoet aan de voorwaarden voor ziekenfondsverzekering, houdt de Belastingdienst bij de vaststelling van de ziekenfondspremie rekening met de premie die betaald is op grond van uw loondienst. Er wordt echter niet meer premie verrekend dan de premie die u verschuldigd bent over het totale inkomen in 2002.

***unquote

Bovendien staat op de betreffende pagina van de Belastingdienst hiervan ook een rekenvoorbeeld.

Nu begrijp ik dat ziekenfonds of particulier verzekerd zijn afhankelijk is van je inkomen. Maar voor zover ik weet is de premie die je betaald niet gekoppeld aan hoeveel je verdient. Nu heeft de belasting dus voor je berekend (incl. geschatte inkomen uit eigen onderneming) dat je ziekenfonds verzekerd blijft. Dus vraag ik vraag ik me af of je wel een verklaring van de Belastingdienst nodig hebt, als je al via je betrekking in loondienst volledig in het ziekenfonds zit. En hoe zit dat dan met de premie volksverzekeringen, en de premie Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen (WAZ) eigenlijk? Moet je die als ondernemer in loondienst wel afdragen als je ook nog volledig in loondienst werkt?

Mmmmm ... hier is uitleg van een expert nodig I think?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar