• 0

Boeken van debiteuren

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:

Wanneer ik een factuur uitgestuurd heb voor bijvoorbeeld 119 euro,

dan schrijf ik in het Verkoopboek: Debiteuren 119 euro met als tegenrekeningen, aan te ontvangen btw 19 procent 19 euro, en aan Opbrengst verkopen 100 euro.

Daarna ga ik deze post verwerken en mijn probleem is dan die Opbrengst verkopen en de btw. Op dat moment heb ik het geld voor mijn werk nog niet ontvangen, maar toch staat er in de boekhouding, dat ik 100 euro heb verdiend en 19 euro btw moet betalen. Dit klopt toch niet met de werkelijkheid?

Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt voor de hulp,

Yvon

 

Edit, topic titel aangepast

Weezenhof.com Webdesign

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:

Wanneer ik een factuur uitgestuurd heb voor bijvoorbeeld 119 euro,

dan schrijf ik in het Verkoopboek: Debiteuren 119 euro met als tegenrekeningen, aan te ontvangen btw 19 procent 19 euro, en aan Opbrengst verkopen 100 euro.

Daarna ga ik deze post verwerken en mijn probleem is dan die Opbrengst verkopen en de btw. Op dat moment heb ik het geld voor mijn werk nog niet ontvangen, maar toch staat er in de boekhouding, dat ik 100 euro heb verdiend en 19 euro btw moet betalen. Dit klopt toch niet met de werkelijkheid?

Hoe kan ik dit oplossen?

Alvast bedankt voor de hulp,

Yvon

 

 

dit klopt wel, 100 euro verdienen wil zeggen dat je er al IB over moet gaan betalen. Het is al omzet ook al heb je het geld nog niet binnen. BTW dien je af te dragen vanaf het moment van facturatie. Als later zou blijken om de een of andere reden dat je het geld niet kan innen(debiteur failliet) kan je de BTW terug vorderen.

 

nb: volgens mij is de tegenrekening "te betalen btw:

 

maar volgens mij is het misschien handig om een boekhouder in te schakelen als je zulke basisprincipes van het boekhouden (nog) niet onder de knie hebt

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
  • -1

Ik lees hier regelmatig dit soort vragen. Mischien zouden starters verplicht moeten zijn om eerst een 1-daagse starterscursus bij de KvK te volgen, zodat de hoed en de rand toch een klein beetje in zicht is gekomen voordat de starter in het diepe springt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Odems en Glenn voor de reactie.

Je hebt gelijk Glenn: het is natuurlijk te betalen btw en niet te ontvangen btw. Stom van mij: dit wist ik wel, maar ik ben dan ook niet in de wieg gelegd voor boekhouden. Dus heb ik mij vergist.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is, dat ik het zo omslachtig vind om later weer een verzoek bij de belastingen in te moeten dienen als je die btw terug wilt hebben. De belastingdienst heeft het toch ontzettend druk: je kunt het toch wel makkelijker maken?

En Odems: volgens mij mag je hier iedere vraag stellen, zolang als die te maken heeft met zaken doen.

Yvon

Weezenhof.com Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Beste Yvon,

 

Het klinkt omslachtig. Maar dit is precies wat er gebeurd. Als jij een factuur er uit stuurt moet je BTW betalen voordat jij er nog iets van hebt ontvangen.

 

Maar aan de andere kant. Als jij een Factuur binnen krijgt. Dan kan jij ook de BTW bij de belasting ophalen voordat jij de rekening hebt betaald.

 

;)

Sharif

Groetjes,

 

Sharif

Choosing Success

www.jijverdientbeter.nu

Link naar reactie
  • 0

Ha Sharif,

Dat wist ik niet!

Dus als ik een rekening binnenkrijg, en ik wacht heel erg lang met betalen, dan kan ik wel alvast de te ontvangen btw binnenhalen. Dan heb ik op dat moment het product, het nog niet betaalde geld en de te ontvangen btw, die ik weer af kan trekken van de te betalen btw. Zit het zo in elkaar?

Yvon ;D

Weezenhof.com Webdesign

Link naar reactie
  • 0

Ha Sharif,

Dat wist ik niet!

Dus als ik een rekening binnenkrijg, en ik wacht heel erg lang met betalen, dan kan ik wel alvast de te ontvangen btw binnenhalen. Dan heb ik op dat moment het product, het nog niet betaalde geld en de te ontvangen btw, die ik weer af kan trekken van de te betalen btw. Zit het zo in elkaar?

Yvon ;D

 

ja zo zit het in elkaar. Moment van betalen doet niet ter zake, zowel voor de ib als de btw

de wens is de vader van de gedachte

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.