• 0

percentage handelsagent

Beste bezoekers,

 

Als ondernemer produceer en verkoop ik tuinmeubelen. Nu wil ik verdere groei in zowel binnen als buitenland realiseren, waarvoor ik graag handelsagenten wil inzetten.

Het probleem waar ik tegene aanloop is het bepalen van een reele vergoeding voor de handelsagent, ik weet dat ik geen gebruik wil maken van vaste vergoedingen of secundaire voorwaarde.

Het komt er dus op neer dat de agenten enkele een percentage krijgen over de verkooprijs excl btw.

 

Graag hoor ik van jullie wat gebruikelijke percentages zijn!

 

Alvast bedankt voor jullie advies

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Primair afhankelijk van jouw en de agent. Wat wil hij en wat kun jij zonder dat de verkoopprijs zo hoog wordt of jouw marge zo laag dat het geen voordelen meer heeft.

 

Daarnaast is het afhankelijk van de overige voorwaarden, zoals bijvoorbeeld de vraag wie het transport van jou naar de afnemer verzorgt, wordt hij voorraadhoudend, wie betaalt de reclame of doe je dat 50/50? wordt de fee berekend over het bedrag in of ex BTW. Blijft hij aanspreekpunt in het buitenland voor jouw klanten. Moet hij wel of niet de problemen oplossen als die er zijn. Moet hij achter niet betalende klanten aan of doe je dat zelf. Hoe lang gaat het contract lopen en hoeveel omzet denkt de agent te kunnen genereren?

 

In principe brengt een agent alleen de klanten aan die bij jou inkopen voor jouw risico. In dat geval zal zijn marge in ieder geval lager moeten zijn dan die van jezelf. Laten we zeggen 5-10% (geen advies naar jou toe, maar meer om je een idee te geven van mijn situatie) ZO gauw de agent meer gaat doen en evt. meer risico gaat lopen dan zal die marge logischerwijs stijgen

Als hij zelf bij je gaat inkopen en voorraad houden als wederverkoper dan bepaalt hij zijn eigen verkoopprijzen maar ben jij van een boel sores af, hetgeen aantrekkelijk kan zijn omdat je je dan op je eigen toko kunt richten en hij je veel (vervelend) werk uit handen neemt.

 

Daarnaast is de vraag hoe goed je agent is ingevoerd in de markt voor tuinmeubelen. Weet niet hoe dit in het buitenland is, maar hier zit je toch met de grotere tuinmeubelzaken en inkooporganisaties waat het lastig tussenkomen is. Een agent die al een bestaande lijn van een andere leverancier vermarkt heeft een grotere kans op succes omdat hij de mensen en de kanalen kent. Dit is ook een hogere marge waard denk ik zo.

 

Tenslotte speelt het soort meubel een rol: Is het veel standaardproduct tegen lage prijzen of is het een maatgemaakt exlusief meubel tegen hoge prijzen. In het eerste geval zou je nog een staffelcommissie kunnen overwegen waarbij er een bonus aan vast zit bij x stuks verkocht.

 

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.