• 0

vragen m.b.t importeur of agent

Tijdens een zakenreis binnen de EU ben ik in contactgekomen met een fabrikant van design meubelaccessoires ( voornamelijk kleedjes, poefen en sierkussens). Ik heb inmiddels een deel van hun assortiment besteld om een pilot mee te draaien, maar ben nog onbekend met dit type ondernemen.

 

Mijn vraag is wat een redelijke marge is als importeur of agent? Zoals ik het begrijp regel je als importeur ook de opslag en de levering en ben je als agent vooral organisator. Daarnaast weet ik nog niet helemaal hoe je woonwinkels (of inkooporganisaties) het best kan benaderen. Gaat dit gewoon door te bellen en het assortiment + brochure te tonen? Of verwacht men ook plannen over de positionering van het product, prijs en promoties etc. Het liefst zou ik de consumentenprijs in overleg met de retailer willen vaststellen omdat deze hier het meest kennis van heeft.

 

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, alle tips en adviezen zijn zeer welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tijdens een zakenreis binnen de EU ben ik in contactgekomen met een fabrikant van design meubelaccessoires ( voornamelijk kleedjes, poefen en sierkussens). Ik heb inmiddels een deel van hun assortiment besteld om een pilot mee te draaien, maar ben nog onbekend met dit type ondernemen.

 

Mijn vraag is wat een redelijke marge is als importeur of agent? Zoals ik het begrijp regel je als importeur ook de opslag en de levering en ben je als agent vooral organisator. Daarnaast weet ik nog niet helemaal hoe je woonwinkels (of inkooporganisaties) het best kan benaderen. Gaat dit gewoon door te bellen en het assortiment + brochure te tonen? Of verwacht men ook plannen over de positionering van het product, prijs en promoties etc. Het liefst zou ik de consumentenprijs in overleg met de retailer willen vaststellen omdat deze hier het meest kennis van heeft.

 

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, alle tips en adviezen zijn zeer welkom!

 

Het belangrijkste verschil is dat je als importeur handelt voor eigen rekening en risico (je koopt in en verkoopt) en als agent ben je meer een bemiddelaar. Je verkoopt dan geen producten maar brengt een verkoopcontract tot stand tussen leverancier en klant, waarover je een provisie ontvangt van de leverancier.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Dus dan neem ik aan dat je als importeur meer invloed op de marges hebt, dan als agent, alleen zou ik heel graag een schatting willen weten wat dit in deze branche ongeveer is? Heb je daar enig idee van? of iemand anders?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Dus dan neem ik aan dat je als importeur meer invloed op de marges hebt, dan als agent, alleen zou ik heel graag een schatting willen weten wat dit in deze branche ongeveer is? Heb je daar enig idee van? of iemand anders?

 

Klopt, als importeur bepaal je zelf je marges, als agent ben je afhankelijk van de leverancier, cq. van datgene wat je overeengekomen bent.

 

Wat is gebruikelijk?

Kijk eens wat de verkoopprijzen zijn van gelijkaardige artikelen in de markt, en leg daar je inkoopprijzen van je eigen produkten naast. Het verschil is je marge als je importeur bent.

Soms is dat als importeur 20% bij grote aantallen, ken ook gevallen van 70% bij exclusieve producten met kleine aantallen. Valt weinig zinnigs over te zeggen, aangezien dit per geval sterk kan verschillen

 

Wat speelt bij prijsbpaling als importeur o.a. mee:

- Verwachte omzet

- Aard van het produkt

- Concurrentie

- Kosten die je moet maken (monsters leveren, veel verkoopgesprekken, showroom, pand, marketing etc. etc.) om het produkt te verkopen

- De mate waarin leverancier bijdraagt aan de marketingkosten (levering promotiemateriaal als folders, documentatie)

- De service die je bij verkoop moet leveren

- De kwaliteit van het product ivm te verwachten garantieaanspraken/afhandelingen

- Mate waarin je montagewerkzaamheden/plaatsing moet doen, of leveren achter de 1e deur

- Levert je leverancier af fabriek of franco huis

 

Deze zaken spelen niet voor een agent, aangezien die in principe de verkoop tot stand brengt en de principaal (leverancier) het vervolgtraject voor zijn rekening neemt.

Wel zal de principaal zaken uit bovengenoemd lijstje aan je kunnen uitbesteden, maar daar worden over het algemeen separate vergoedingen voor gerekend

 

Voor een agent geldt dezelfde variatie in provisie/marge alleen begrijpelijkerwijs lager dan als importeur, varierend van 5-40% afhankelijk van produkt, aantallen, etc.

 

Vergeet niet een bonustaffel af te spreken met je leverancier. Bij behalen van omzetdoel X 5% extra korting, bij omzet 2X 7% extra korting met terugwerkende kracht over dat jaar. Kan nog wel eens lucratief uitpakken als je dat slim aanpakt.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je in overweging willen geven dat het (mijns inziens) een absolute must is om een gedegen kennis van de markt/produkten en klanten te hebben VOORDAT je voor jezelf iets gaat opzetten in die markt.

Zeker als ik al je vragen zie, lijkt 't het me dat je "van toeten noch blazen" weet.

 

No offence hoor, maar goedbedoeld advies ;)

 

Gebruik anders even de zoekfunctie, nog maar kortgeleden is er een topic geweest over agentuur/importeurschap. Staat vast en zeker nuttige info in.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips. Zeker die bonusstaffel is een goede. No offence taken, want dat ik ben onbekend met deze markt en wil daarom dus het liefst zoveel mogelijk domme vragen stellen :). Anders blijf ik er ook onbekend mee....

 

Ik heb wel marktonderzoek gedaan naar de vraag bij de consument en daar waren de resultaten positief. Ik heb alleen weinig idee hoe het bij de tussenpersonen (woonwinkels) aan te pakken. Meeste advies wat ik heb gekregen om er gewoon met de producten, kleurenstaal en brochures naartoe te gaan en dan een prijs te noemen. Ik kan de prijs natuurlijk baseren op de prijsstelling in het buitenland en soortgelijke producten in Nederland, maar het blijf allemaal giswerk. Heeft iemand ervaring met het benaderen van dit type winkel?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips. Zeker die bonusstaffel is een goede. No offence taken, want dat ik ben onbekend met deze markt en wil daarom dus het liefst zoveel mogelijk domme vragen stellen :). Anders blijf ik er ook onbekend mee....

 

Ik heb wel marktonderzoek gedaan naar de vraag bij de consument en daar waren de resultaten positief. Ik heb alleen weinig idee hoe het bij de tussenpersonen (woonwinkels) aan te pakken. Meeste advies wat ik heb gekregen om er gewoon met de producten, kleurenstaal en brochures naartoe te gaan en dan een prijs te noemen. Ik kan de prijs natuurlijk baseren op de prijsstelling in het buitenland en soortgelijke producten in Nederland, maar het blijf allemaal giswerk. Heeft iemand ervaring met het benaderen van dit type winkel?

Link naar reactie
  • 1

Bedankt voor de tips. Zeker die bonusstaffel is een goede. No offence taken, want dat ik ben onbekend met deze markt en wil daarom dus het liefst zoveel mogelijk domme vragen stellen :). Anders blijf ik er ook onbekend mee....

 

Ik heb wel marktonderzoek gedaan naar de vraag bij de consument en daar waren de resultaten positief. Ik heb alleen weinig idee hoe het bij de tussenpersonen (woonwinkels) aan te pakken. Meeste advies wat ik heb gekregen om er gewoon met de producten, kleurenstaal en brochures naartoe te gaan en dan een prijs te noemen. Ik kan de prijs natuurlijk baseren op de prijsstelling in het buitenland en soortgelijke producten in Nederland, maar het blijf allemaal giswerk. Heeft iemand ervaring met het benaderen van dit type winkel?

 

Ik heb begrepen dat het om woningtextiel gaat? kom eens langs ik heb een woonwinkel een visuele en on-line misschien kan ik je advies geven als detailist

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.