• 0

Hoe te boeken brandstofkosten (privé betaald en teruggeboekt van zakel. rekening

Beste allen,

 

Er is over dit onderwerp al in diverse topics gesproken. Helaas lukt he me nog steeds niet om mijn plaatje duidelijk te krijgen.

 

Ik zit met onderstaande vragen:

 

Situatie 1:

 

Van de privé rekening is in de aanloopfase bijvoorbeel 109,99 incl. BTW als computer benodigdheden aangeschaft.

 

Het volgende heb ik geboekt:

 

Inkoopdagboek:

   

Te vorderen BTW   17,65   

Kostenrekening    92,43   

Crediteuren      109,99

 

Aangezien het een privé storting is en ik nu een openstaande crediteurenpost heb, heb ik deze als volgt geboekt in het Memoriaal:

 

Crediteur   109,99   

Prive storting      109,99

 

Klopt dit?

 

Situatie 2:

 

Per creditkaart worden benzinekosten betaald. De creditkaart is Privé. Met de privé auto rij ik zakelijke kilometers. Dus mag 0,19 per kilometer aan zakelijke kosten boeken. Dit doe ik pas aan het eind van het jaar. Per maand worden de benzinekosten van de zakelijke rekening gestort naar de privé rekening. Voor het gemak ga ik er voor dit voorbeeld vanuit dat ik 100% BTW mag terugvorderen. De benzinekosten mogen niet als zakelijke kosten geboekt worden.

 

Er is voor 100 euro getankt

 

   

Te vorderen BTW    16,00   

Privé autokosten (opname)   84,00   

Crediteuren       100,00

 

Hoe loopt de bankboeking? Aangezien er nu een openstaande post is. Ik boek dus dit bedrag (100) van de zakelijke rekening naar de privé rekening. Zodat het eigenlijk een privé opname is van de zakelijke rekening.

 

 

Situatie 3:

 

In de aanloopfase zijn per pin van de privérekening de benzinekosten betaald. Hiervan mag ik de BTW terugvorderen. Voor het gemak ga ik in dit voorbeeld ervan uit 100%. De benzinekosten mogen niet als zakelijke kosten geboekt worden.

Is onderstaande de juiste boeking? Zo en zo moet deze in het memoriaal ingevoerd worden. Welke rekening dien ik te gebruiken. Is dat Privé sortingen?

 

   t

Te vorderen BTW    7,00   

Prive autokosten (storting)      7,00

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ik kan niet helemaal volgen waarom je het inkoopdagboek gebruikt en niet rechtstreeks het memoriaal.

Waarom boek je niet gewoon:

 

Autokosten

Te vorderen BTW

Aan Privé storting

 

Natuurlijk is de boeking met crediteuren ertussen ook goed, maar een beetje omslachtig.

Wat ik zelf altijd doe is in elk geval netjes een declaratie schrijven waar ik de bonnetjes achter niet.

 

En de opmerking dat je de BTW mag terugvorderen over de privé betaalde brandstof is onjuist.

Je mag het zakelijke gedeelte daarvan verrekenen.

Dus als je de auto 50% zakelijk gebruikt wordt het 50% van 7 euro is 3,50.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.