• 0

Aandeelhouders en dividend uitkeren beperken

Goedendag iedereen,

 

Wij zijn bezig een VOF om te zetten naar een BV. Omdat het kapitaal het verlopig niet toelaat kiezen we ervoor om in dienstverband van de BV te treden als DGA's. Echter is er een derde partij die middels een BV belang krijgt in de op te richten BV. Deze partij heeft vertrouwen in onze onderneming en verleent ons een starterskapitaal. Een eerste punt waar je dan al tegen aan loopt is dat de dividenden politiek niet zuiver is. De derde partij heeft meer baat bij dividend uitkering dan wij als DGA's in dienst van de werkmaatschappij door fiscale redenen. Waarschijnlijk willen we wel in de toekomst naar ieders een personal holding toe zodat dit weer is recht getrokken. De derde partij zal geen werkzaamheden verrichten voor de werkmaatschappij daar waar wij dat uiteraard wel gaan doen, de aandelen zullen in gelijken worden verdeeld zodat elke partij 1/3 van de aandelen bezit. maargoed dit ter informatie, nu mijn vraag

 

stel er wordt dividend uitgekeerd van een netto winst van 300K. dan zou dit leiden tot 100K voor elke partij. Echter vind ik dit niet terecht omdat de derde partij geen werkzaamheden verricht voor de BV. Ik heb het een en andere gehoord dat hier binnen de statuten afspraken overgemaakt kunnen worden. Is het mogelijk om bijvoorbeeld vast te laten leggen dat bij uitkeringing van dividend de derde partij maximaal bijvoorbeeld 10% kan krijgen i.p.v. het 1/3 deel waarvan hij aandeelhouder is. of bijvoorbeeld, dat het bedrag niet hoger kan worden dan 10K. Ook heb ik vernomen dat je zogenoemde preferente aandelen en ?niet preferente? aandelen kunt uitdelen. Wat houd dat precies in en kan dat ook een oplossing bieden voor de stelling

 

groetjes en alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

jolthof,

 

een uitgebreide vraag vraagt om een uitgebreid antwoord.

Om meer evenwicht te krijgen in de beloning van de aandeelhouders zijn er een aantal mogelijkheden:

 

1) aandeelhouders die werkzaamheden in de BV krijgen daar een managementvergoeding voor. Dit dan naast het dividend

 

2) er worden preferente aandelen uitgegeven waarbij aandeelhouders die werkzaamheden uitvoeren een hoger percentage dividend krijgen uitgekeerd. (zal niet gunstig vallen bij de investeerder)

 

3) Er wordt jaarlijks maar een beperkt deel van de winst uitgekeerd. bijv 25% van de behaalde winst.

 

Je geeft aan dat je een dienstverband aangaat met je BV en dan krijg je dus sowieso al een salaris van min €38.000, daarbij neem ik aan dat de derde aandeelhouder dit niet krijgt. Hiermee maak je dus in principe al een onderscheid! Als ik dit verkeerd interpreteer moet je dat even aangeven...

 

De eerste optie lijkt mij het meest logisch en is ook het beste uit te leggen naar de investeerder.

 

Laat maar even weten wat je van de opties vindt, dan kijken we daarna wel even verder.

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Iceman

 

Precies het antwoord wat ik zocht en inderdaad lijkt mij de eerste stelling die je aanreikt het meest logisch. wat je dus gaat doen is afspraken maken over een eventuele managment fee. Deze fee zal los staan van salaris en dividend. Zie ik het goed als het een afspraak kan zijn in de trent van;

 

Bij een netto winst hoger dan bedag x, zal 10% van die winst uitgekeerd worden richting het managment (de twee uitvoerende DGA's) als zijnde managment fee en de overige 90% zal als dividend verdeeld worden onder de aandeelhouders namaten het percentage aandelen deze bezitten? Op deze manier breng je het als stelling 1 maar in principe is het gelijk aan stelling 2. of mis ik een belangrijke stap in deze denkwijze?

 

groetjes,

Link naar reactie
  • 0

De meest eenvoudige manier is om de aandeelhouder BV's een gedifferentieerde managementvergoeding in rekening te laten brengen aan de werk BV.

 

Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld met geletterde aandelen te werken waarbij er sprake van een gedifferentieerde winstverdeling (handig in de situatie dat de aandelen worden gehouden door natuurlijek personen).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.