• 0

Omzetverhogende middelen gezocht voor lunchroom

Ik wil graag iets voorleggen in de hoop hier een andere ondernemer mee te kunnen helpen. Ik leg het uit.

 

Ik kom al jaren in een lunchroom, in het winkelcentrum bij mij in de buurt. In dit winkelcentrum zitten een aantal gelegenheden waar je gedurende de winkeltijden iets kan nuttigen. De lunchroom waar ik kom, is voor mij gezellig, leuke bediening, lekkere koffie en goed eten. Waar ik vooral heel blij mee ben, is dat er nu ook niet meer gerookt mag worden. Nu zit ik daar nog meer op mijn gemak, hoef de zaak niet voorbij te lopen als het er blauw staat en ook niet om me heen te kijken naar waar gerookt wordt bij het uitzoeken van een tafeltje.

 

Vanmorgen vroeg ik de eigenaar hoe het met de zaken gaat, of hij (nog steeds) last heeft van het niet mogen roken in zijn (inpandige) lunchroom. Merk op, dat twee van zijn concurrenten aan de buitenzijde van het winkelcentrum zitten met een terras. Hij keek moeilijk en gaf aan dat hij het wel degelijk merkt. Diverse klanten lopen door nadat ze gevraagd hebben of er gerookt mag worden en blijkt dat dit niet mag. Hij denkt nu toch serieus na over een rookruimte creëren.

 

Bij mij rinkelen nu alarmbellen, want ik heb er als klant helemaal geen zin in, dat daar straks weer gerookt mag worden. Ik ben direct gaan nadenken over wat ik kan doen, zeggen, hem helpen, overtuigen, ideeën aandragen, opdat er een oplossing gevonden wordt voor 'het' probleem.

 

Natuurlijk heb ik begrip voor zijn zorgen over omzetdaling. Natuurlijk begrijp ik, dat sommige mensen wel graag roken.

 

Even tussendoor. Mijn visie is dat op lange termijn we meer een kant op gaan van bijvoorbeeld Singapore, dus verboden te roken in het openbaar, niet mogen roken op straat, zelfs niet in je eigen tuin. Misschien wordt roken wel helemaal verboden. Daarnaast roken steeds minder mensen en verwacht ik dat over 10 jaar minder dan 5% van de bevolking rookt. Met een dergelijk toekomstscenario ga je als ondernemer zijnde toch niet investeren in zaken die het roken mogelijk maken cq in stand houden. Let op, het is mijn verwachting, het is een gevoel, niet onderbouwd en niet bedoeld als discussie hier. Ik noem het alleen, opdat het voor mij belangrijk is in de context van mijn vraag.

 

Wat kan ik nu de eigenaar van de lunchroom adviseren om te doen? Als alternatief voor het creëren van een rookruimte. Als argumentatie om vooruit te kijken en niet terug te gaan. Als mogelijkheden om omzet op een andere wijze terug te halen.

 

Ik denk er zelf ook nog verder over na en zal ook verder navraag doen. Ik maak tesamen met jullie reacties een mooie samenvatting.

 

Last but not least. Reageer alsjeblieft alleen als je antwoord wilt geven op mijn vraag. Het heeft echt geen zin hier te discussiëren over het rookbeleid, of roken wel of niet slecht is enzovoort. Ik wil een collega ondernemer helpen aan alternatieve oplossingen voor zijn probleem. En inderdaad indirect ook mijzelf als zijn klant. Ben benieuwd...

 

-edit-

 

Samenvatting in word-bijlage, zie post #38 op bladzijde 3

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er is nieuws!

 

De lunchroom eigenaar heeft een paar weken terug een rookruimte gecreëerd. Een deel van de zaak is 'opgeofferd' en middels een scheidingswand nu ingezet als 'rooksalon'. Ik zie regelmatig daar klanten zitten en denk dat het naarmate het kouder wordt er meer animo voor is. Keerzijde zag ik ook toen alle rookvrije tafels bezet waren en mensen niet meer terecht konden terwijl de rooksalon niet geheel vol was. Van het personeel begrijp ik, dat in de rookruimte zelden gegeten wordt. Het komende half jaar zal duidelijk worden hoe de balans door zal slaan.

 

Wat betreft de andere adviezen, ideeën en suggesties... niets mee gedaan. Echte innovatie blijkt toch lastig voor ondernemers die al zo lang in het vak zitten en niet meer zo lang hoeven.

 

Ik kom over een tijdje weer terug hierop met de voortgang.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.