Met enkele vennoten zitten we in een V.o.F., een ervan is alleen woonachtig in Zweden. Nu vragen we ons af hoe het beste om te gaan met kosten aldaar gemaakt mbt. de onderneming. In het bijzonder de aanschafkosten van computerhardware en software.
In Nederland is dit vrij simpel, de BTW als voorbelasting en de afschrijving als kosten (toch? :)). Maar hoe om te gaan met zijn benodigde hardware en software voor deze vennoot?
Aanschaffen met de Nederlandse bedrijfsrekening en via een OB 68 formulier de BTW terugvragen uit dat land? Is het dan verder ok als hardware van een Nederlands bedrijf in het buitenland bij een vennoot staat?
Een andere optie is als hij zelf ondernemer wordt voor de BTW in Zweden en de aanschaf vanuit die hoedanigheid doet (en de BTW aftrekt) en de kosten in rekening brengt aan de onderneming in NL? Wordt er dan niet echt simpeler op denk ik...
Om het verder te compliceren leveren we ook (toevallig) een electronische dienst aan een klant in dat land, daarvoor geldt meen ik dat de klant dat zelf moet aangeven en als voorbelasting weer aftrekken. Maar dit is wel een van de vereisten van het OB 68 formulier dus dat moet dan wel kloppen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Hieron
Hieron
Met enkele vennoten zitten we in een V.o.F., een ervan is alleen woonachtig in Zweden. Nu vragen we ons af hoe het beste om te gaan met kosten aldaar gemaakt mbt. de onderneming. In het bijzonder de aanschafkosten van computerhardware en software.
In Nederland is dit vrij simpel, de BTW als voorbelasting en de afschrijving als kosten (toch? :)). Maar hoe om te gaan met zijn benodigde hardware en software voor deze vennoot?
Aanschaffen met de Nederlandse bedrijfsrekening en via een OB 68 formulier de BTW terugvragen uit dat land? Is het dan verder ok als hardware van een Nederlands bedrijf in het buitenland bij een vennoot staat?
Een andere optie is als hij zelf ondernemer wordt voor de BTW in Zweden en de aanschaf vanuit die hoedanigheid doet (en de BTW aftrekt) en de kosten in rekening brengt aan de onderneming in NL? Wordt er dan niet echt simpeler op denk ik...
Om het verder te compliceren leveren we ook (toevallig) een electronische dienst aan een klant in dat land, daarvoor geldt meen ik dat de klant dat zelf moet aangeven en als voorbelasting weer aftrekken. Maar dit is wel een van de vereisten van het OB 68 formulier dus dat moet dan wel kloppen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/20947-kosten-van-vennoot-woonachtig-in-buitenland/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
0 antwoorden op deze vraag