• 0

Zaken doen met Turkije - goed contract op basis van NL recht - en dan ....

Hallo,

 

Ik kan wat advies van (ervarings)deskundigen gebruiken ...

 

De situatie:

[*] Ik heb met een partner sinds een paar jaar een kleine Nederlandse BV. We zijn actief in de high tech sector . We werken eigenlijk altijd onder Non-Disclosure Agreement (NDA) en zijn contractueel verplicht om zorgvuldig met o.a. ontwikkelde software en data om te gaan met sancties als (verwijtbaar) zaken op straat komen te liggen.

[*] We hebben een bedrijf (een limited) in Turkije op het oog waar we graag een deel van onze werkkzaamheden voor onze klanten willen neerleggen. Dit betekent dat er ook stukken vertrouwelijke informatie naar de Turkse limited zullen moeten.

[*] Onze klanten vinden het geen probleem als we delen van het werk in Turkije laten doen - zij hebben een contract met ons en "hoe wij het verder regelen is aan ons".

[*] Onze Turkse zakenpartner is bereid een contract onder Nederlands recht (en Nederlandse rechtbank) te tekenen waarin o.a. duidelijke afspraken staan over hoe er met de vertrouwelijke broncode en data omgegaan dient te worden, wat eventuele sancties zijn enz enz.

 

De vraag:

Op zich heb ik vertrouwen in de Turkse partner maar wat is de situatie als er onverhoopt al dan niet door moedwillig handelen door een bijv. werknemer van de Turkse partner vertrouwelijke informatie van mijn klant op straat komt te liggen?

 

Ben ik onder het Nederlands recht beschermd tegen claims van mijn klanten omdat ik tegoeder trouw heb gehandeld en eea contractueel netjes heb vastgelegd, en uiteraard ook in Turkije terplaatse ben geweest om eea te inspecteren, een goede IT infrastructuur heb aangelegd etc etc. Of - kan ik alsnog een claim tegemoed zien die ik zelf nog maar eens in Turkije moet zien te verhalen op een tegen die tijd wellicht "kale kip" of een opgeheven limited.

 

Naar wat ik begrijp is het lastig een Nederlands vonnis in Turkije ten uitvoer te laten brengen ...

 

Ideeen, meningen en suggesties om dit goed te regelen zijn zeer welkom!

 

Groet,

RAB

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste RAB,

 

Het is heel begrijpelijk rekening te houden met de kans of er vertrouwelijke informatie op straat kan komen te liggen. Uit ervaring in handelsbemiddeling bij het opstarten van een samenwerkingsovereenkomst met een Ltd inTurkije weet ik maar al te goed dat een NL vonnis geen enkele nut heeft in Turkije. Mijn advies is regelrecht en vrij simpel indien je te goeder trouw in NL en TR te werk wilt gaan. Neem een software onwikkelaar in de hand die tevens in NL opereert en dus in NL aansprakelijk gesteld kan worden of stap in min 51% van de aandelen van een Ltd in TR. Op deze wijze bezit zeggingskracht en juridische speelruimte hetzij met het Turks recht hetzij met het NL recht. Wat mijn voorkeur is in deze, tevens kostentechnisch meest haalbara, is het starten van een totaal nieuwe Ltd in Turkije en de huidige samenwerkingspartner daarin te laten participeren voor max 49 %.

 

Hopende enig licht te hebben geworpen op het minimaliseren van het ondernemersrisico,

 

I.Yanmaz MBA

Link naar reactie
  • 0

Je hebt diverse mogelijkheden, Je kunt een nieuwe Turkse BV starten, vervolgens kun je de meewerkende partners hier aandeelhouders van maken, of je kunt direct een goed overeekomst maken met je leverancier, je partner woordt dan je leverancier. Je kunt denken aan een vertegenwoordigingskantoor je kunt denken aan een High tech firma in Turkije zonder enige vorm van omzetbelasting, Noem maar op.

 

mod-edit: links verwijderd

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.