• 0

start beleggingsbedrijf

Beste lezer,

 

Ik ben bezig met het opstarten van een beleggingsbedrijf.

Dit bedrijf run ik de eerste 1 tot 2 jaar alleen. Daarna verwacht ik 1 tot 2 personeelsleden aan te nemen. Eerste 2 tot 3 jaar is het opbouwen van een trackrecord voordat er commercieel geexploiteerd gaat worden.

Vooralsnog wil ik als eenmanszaak van start gaan. Aan alle urencriteria voldoen ik. Ben ik voor de belastingdienst een ondernemer voor de inkomstenbelasting (gezien de branch)? En voor BTW? Schrijf nauwelijks facturen uit. Mijn inkomsten zullen komen uit de gerealiseerde beleggingswinsten. Tevens zullen deze beleggingswinsten geherinvesteerd worden.

 

Alvast bedankt voor je reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

hi piptrade,

 

uit nieuwsgierigheid: je zegt dat je inkomsten uit gerealiseerde beleggingswinsten komen. Normaal gesproken neemt een "belegginsgbedrijf" ongeveer 20% van de gerealiseerde winst. Hiervan moet jij je gemaakte kosten plus je loon van betalen.

 

Neem als loon even 50K Euries aan (is bruto loon, je moet gewoon loonbelasting etc betalen als CEO van een BV), en gemaakte kosten voor het eerste jaar 30K (advocaat, etc je wilt niet weten hoeveel contracten je moet afsluiten, en ook de trading bureaus doen het niet voor niets). Eenmanszaak mag helaas niet als beleggingsbedrijf ...

 

Dus 20% van gerealiseerde winst moet 80K of meer zijn. Dit betekend dat gerealiseerde winst 5 x 80 = 400K zijn. Nemen we aan dat je weet wat je doet in deze turbulente tijden en een winst van 25% op de Total Assets under Management (TAM) weet te realiseren (is abnormaal goed...). Dat betekent dat je winst (400K), een vierde van je TAM is. Dit betekent dat je TAM 1.6 miljoen moet zijn.

 

Zelfs als je de normale management fee van 1 a 2% van je TAM neemt is dit niet meer dan 16-32K als je TAM 1.6 miljoen is. Mocht jij 1.6 miljoen TAM hebben en 25% winst kan realiseren stuur me ff een PM, want dan ben ik erg geintereseerd :-)

 

Brengt ons naar de vraag BTW. Je hoeft alleen maar BTW te rekenen als je een management fee rekent. Dit is namelijk een dienst die je levert en waar je klant iets voor betaald. Gewoon de volle 19% dus. Neem je een % van de gerealiseerde winst, en trek je daar al je gemaakte kosten daar van af, moet je over het resterende bedrag winst belasting betalen. Zelfs al investeer je dit allemaal weer op nieuw in aandelen. Het blijft gerealiseerde winst op beleggingen, en daar betaal je belasting over.

 

Nog een vraag: wil je een beleggingsfonds starten, of een bedrijf dat vermogens beheer voor zijn klanten doet? Om een beleggingsfonds te beginnen ben je toestemming nodig van de Autoriteit Financiële Markten. Deze houdt toezicht op het fonds (jouw bedrijf) en de manager (jij). De Nederlandsche Bank houdt in huidige toezichtsstructuur toezicht op de solvabiliteit van het fonds.

 

Het toezicht op vermogensbeheerders vindt op diverse niveaus plaats. Veel Nederlandse financiële instellingen en hun werknemers (vermogensbeheerders, adviseurs en handelaren) zijn geregistreerd bij het Dutch Securities Institute (DSI). De organisatie of geregistreerde (de werknemer) is daarmee onderworpen aan de tuchtrechtspraak van het DSI. De meeste werkgevers in de financiële sector zijn deelnemer aan het DSI en verlangt een registratie van zijn werknemers.

 

Als one man show oefen je volgende activiteiten uit:

- research (die zich bezighoudt met het verzamelen en interpreteren van informatie),

- front-office (die de aan- en verkoopactiviteiten verricht en daartoe met commissionairs en dergelijke partijen onderhandelt),

- back-office (die de administratieve afhandeling van de transacties verzorgt en de leveringen begeleidt),

- risk-management (waar rapportages omtrent de gerealiseerde rendementen worden opgesteld en bewaakt wordt of gehandeld wordt conform de opdracht).

 

Beheers je dit allemaal voldoende mate om genoeg winst te realiseren, en genoeg TAM te verzamelem, en het risico te spreiden zodat je volgend jaar niet ploft? Of in het geval van opties ... morgen niet ploft???

 

Dit is allemaal niet negatief bedoeld, maar als consultant voor een prive bank en een fanatiek hobby belegger heb ik een gezonde antipathie voor startende "beleggingsbedrijven", hedge funds, vermogensbegeerders (geen tikfout) en dergelijke ontwikkeld :-)

Link naar reactie
  • 0

Beste Henrico,

 

Bedankt voor je nieuwsgierigheid en je reactie.

Zodra ik die TAM met 25% heb....krijg jij de mail :-)

 

De research en risk-management activiteiten zijn geen probleem. De front en backoffice activiteiten zijn bekend, maar zullen nog niet van dien aard zijn dat het teveel zal worden voor een one man show.

Het bedrijf richt zich volledig op forex en commodities en de commissies zijn reeds goed uit onderhandeld. Uiteraard kunnen we nu een goede discussie houden omtrent risicospreiding en dergelijke (heel belangrijk), maar dat is niet waar dit bedrijf zich op gaat richten.

Ik kan je alleen in dit stadium gewoonweg nog niet te veel vertellen.

 

Daarnaast heeft de one man show ook altijd een toneelknecht en anderen ter ondersteuning. Goed professioneel advies is daardoor gegarandeerd.

 

Echter, zwart/wit genoteerd, teneinde een trackrecord te willen zetten, dient het bedrijf van dag 1 in een BV vorm gegoten te worden en kan ik niet als eenputter van de voordelen van de eenmanszaak genieten? Das jammer, maar niks aan te doen.

 

Bedankt voor je verhelderende bijdrage. En ik begrijp je antipathie, ook al ben ik van mening dat een hedgefund een zeer goede bijdrage levert in het financiele systeem (los vande spraakmakende incidenten...maar die zijn er overal...)

 

Jor

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Piptrade,

 

Ook ik ben benieuwd in hoeverre je verder hebt kunnen komen met je plan.

Zelf ben ik geen onbekende in Forex-wereld.

 

Geinteresseerd? Google maar eens "Aki4real" en "Forex" tezamen als zoektermen.

 

(Beetje een jeugdige username, maar het is ook wel iets van een tijdje terug)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.