• 0

Drank- en etenswaren importeren vanuit Italië

Beste forumleden,

 

Ik ben al enige tijd bezig met onderzoek naar de wet- en regelgeving omtrent import van levensmiddelen uit Italië. Diverse documenten zeggen weer andere dingen, waardoor ik er niet meer uit kom.

 

Bij dranken (alcoholhoudend) moet er accijns betaalt worden, maar hoe zit dat met dierlijke (bewerkte), en zuivel producten? Zij die vrij te importeren omdat het binnen de EU is? Ik hoef in ieder geval volgens mij geen invoerrechten meer te betalen.

 

Daarnaast, welke documenten zijn verplicht om in te vullen bij de import? En heeft iemand hier ervaring met diverse verzendmethoden? Wat is goed bevallen en valt aan te raden? Het gaat overigens om voornamelijk relatief kleine pakketten van maximaal 50 a 100 kilogram.

 

ik las in het sticky topic dat de vervoerder als DHL over het algemeen 99% vh werk uit handen neemt. Betekent dit dat ik het dus gewoon zou kunnen laten opsturen en ontvangen, zolang ik aangeef dat het voor commerciele doeleinden is?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

De Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) controleert levende dieren, producten van dierlijke oorsprong, levensmiddelen en consumentenproducten. Hierbij wordt vastgesteld of zendingen voldoen aan door de EU gestelde voorwaarden rond volksgezondheid, dierengezondheid en dierenwelzijn.

Zie ook:

http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze-food/dossier/import-vanuit-derde-landen/toezicht-vwa

 

Nu behoort Italië tot de EU, dus dan geldt normaal gesproken hetzelfde in dit land als in Nederland. Maar soms kan de nationale wetgever strengere eisen stellen als het gaat om consumentenveiligheid.

 

Meer informatie, zie:

VWA, Levensmiddelen (food):

http://www.vwa.nl/onderwerpen/levensmiddelen-food

 

Je kunt ook bellen met de VWA,

T: 0800-0488

E: info@vwa.nl

 

Of met de regionale afdeling van de VWA, via Bezoekadressen:

http://www.vwa.nl/organisatie/bezoekadressen

 

Succes!

 

Groeten,

 

Lindy

 

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.