• 0

factuur btw of marge?

Ben begonnen verkoop 2de hands auto's. Gisteren de eerst auto verkocht (leuk!) en morgen waarschijnlijk nog eentje..

 

Alles is goed geregeld, administratie op orde etc etc.

Nu heb ik gisteren een auto verkocht als volgt (na advies op dit forum overigens,waarvoor mijn dank)

Auto ingekocht voor 3000,-- (inkoopverklaring) zonder btw

Verkocht voor 4000,-- (zonder btw)

Btw afdragen over 1000,--.

inruilauto € 2500,-- (deze auto wordt verrekend na verkoop).

 

Ok, nu heb ik dus een auto ingekocht voor 8000,-- incl. btw.

Daarvan heb ik een inkoopfactuur.

Als ik deze auto morgen verkoop met of zonder btw, ik weet namelijk niet of de klant met of zonder btw wil kopen, hoe maak ik dan de nota op? En hoe ziet er dat uit voor mij qua winst en boekhouding?

 

Ik heb weer zitten puzzelen, maar ??

 

Bedankt!

 

Groet,

Arnold

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je eerste auto valt gewoon onder de margeregeling. Je berekent dus idd btw over de winst. Maar ik neem aan dat hij dus 1500 betaald heeft en een inruilauto van 2500 heeft gegeven om zo op de 4000 te komen?

 

Je tweede auto is ingekocht met BTW dus margeregeling geldt daar niet. Dus gewoon normale factuur met BTW maken. BTW dus over omzet rekenen en niet over winst, maar de btw over de ingekochte auto kan je terugvorderen.

 

Hou er ook wel rekening dat je bij de margeregeling als autohandelaar de globalisatieregeling toepast en dus de winst berekend over een tijdvak. :)

Link naar reactie
  • 0

Helemaal duidelijk!

 

Joost had me gisteren al gewezen op de globalisatieregeling. Ik ga morgen een brief schrijven naar de bd om te vragen of ik daar vanaf kan zien. Zij zijn een tijd geleden bij mij geweest en hebben mij toen verteld dat het gunstiger is, zolang je minder verkoopt, om daar vanaf te zien. Ik had daar niet meer aan gedacht -kreeg en krijg nog zoveel info overal -

 

Bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.