• 0

Vraag: Wat doe je als je een onderneming hebt in Nederland, Duitsland en Turkije

Beste Allen,

 

Ik heet Tolga en ik heb me pas aangemeld op dit forum en ik zit met een vraag over internationaal ondernemen. Na veel zoeken op verschillende sites bij instanties en lezen van vele forums ben ik niet op een concreet antwoord kunnen komen.

 

Terwijl ik woonachtig ben in Nederland, heb ik een eigen onderneming (eenmanszaak) in Nederland, tevens ook een onderneming (eenmanszaak) in Duitsland. Voor mijn opdrachtgevers ben ik voornamelijk in Duitsland en Nederland werkzaam op verschillende project locaties werkzaam als Documentation Manager.

 

Een tijdje terug heb ik een aanbod gekregen om voor mijn grootste Duitse opdrachtgever die internationaal projecten doet op gebied van gas- en stroom installaties in Turkije werk te verrichten.

 

Dit project duurt minimaal 2 jaar en zal daar een "Turkse" onderneming moeten starten, omdat er sprake is van een soort belasting, waardoor mijn opdrachtgever 20% meer geld kwijt is aan belasting.

 

Mijn opdrachtgever heeft in Turkije ook een Turkse onderneming gestart en ik zal direct vanuit mijn Turkse onderneming factureren richting de Turkse onderneming van mijn internationaal opererende opdrachtgever.

 

Ik zal met mijn vrouw ook voor 2 á 3 jaar naar Turkije moeten verhuizen en daar gaan wonen.

 

Mijn vraag is dan ook:

 

- Moet ik eigenlijk overgaan tot een bepaalde rechtsvorm ? Zo JA, waarom ?

- Ik heb hier een koopwoning, heb ik nog recht op rente teruggave ?

- Moet ik voor mijn vrouw bij de SVB een vrijwillige AOW verzekering afsluiten ?

- Aan welke risico's moeten denken en er rekening mee houden ?

 

Zowel een accountant als mijn boekhouder heeft hier géén antwoord op kunnen geven en ik hoop dat hier leden / experts zijn die mij met mijn vragen kan helpen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Tolga

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

 

 

- Moet ik eigenlijk overgaan tot een bepaalde rechtsvorm ? Zo JA, waarom ?

Je bedoelt een rechtvorm in Turkije???? Dan moet je zeker een Turkse Ltd oprichten.

 

- Ik heb hier een koopwoning, heb ik nog recht op rente teruggave ?

Zolang je belasting betaald ook in Nederland kun je uiteraard ook teruggave krijgen. Zonder te betalen krijg je niets terug.

 

- Moet ik voor mijn vrouw bij de SVB een vrijwillige AOW verzekering afsluiten ?

Dat hoeft niet, ze zou dan dubbel moeten betalen, omdat je partner ook aandeelhouder wordt dient je partner ook verplicht verzekerd te zijn in Turkije, namelijk de Bagkur verzekering.

 

- Aan welke risico's moeten denken en er rekening mee houden ?

een ander land met een ander belastingsysteem heb je altijd heel veel risico's. Je vaste kosten zijn uiteraard veel meer. Je boekhouding je personeel zal je flink belasten enz.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.