• 0

Accounts kosten

Ik heb een eenmanszaak.

De volledige boekhouding inkoop, verkoop, debiteuren, krediteuren en grrootboek met winst en verliesrekening hou ik allemaal bij.

 

Nu ben ik bezig met de kostenposten bij te werken.

 

Mijn accountant controleert mijn boekhouding en boekt de door hem in rekeing gebrachte accountskosten in rekening kosten, en , boekt een gedeelte van de kosten in rekening prive. Hij omschrijft dat als privegebruik boekhouding.

 

Ik heb op de privegebruik boekhouding altijd op tegen geweest omdat ik voor 100% zelf de boekhouding doe en ook de eindbalans met afschrijvingen cq winst en verliesreking.

Alles wat mijn account doe is het Ballans-rapport maken die loopt paralel met mijn eindcijfers zodat het voor de fiscus geloofwaardiger overkomt doordat het door een account gecontroleerd is.

 

De account informeerde mij dat hij dat van de belastinginspecteur gedeelte accountskosten bij prive moest boeken en waarop van dat gedeelte de btw moest worden afgedragen.

 

Vraag:

Als dit werkelijk zo is hoeveel is dan het privegebruik boekhoudings kosten van jaar 2003?

Is daar een fiscaal vast bedrag voor?

 

Inmiddels hartelijk dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is hij echt een accountant?? of een administratiekantoor...

een administratiekantoor is meestal goedkoper en je boekhouding hoeft als eenmanszaak niet door een accountant gecontroleerd te worden....

 

Doet hij ook de aangifte inkomstenbelasting? Dan is het juist dat hij een bedrag daarvoor als privekosten boekt, maar een administratiekantoor rekent daar ongeveer 75 tot 100 euro voor. Meer hoeft er naar mijn inziens niet als privekosten boekt.

 

Doet hij niet de aangifte inkomstenbelasting dan hoeft er niets naar prive...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Nou dat vind ik snel dat er op dit bericht zou gauw is gereageerd.

Vandaag gewerkt en doe om 16:45 de computer aan.

 

Als ik kijk naar het logo dan staat er: Maatschap ……..(naam), accountancy & belastingen en z’n E-mailadres is info@….accountants.nl.

 

Ik laat hierbij de naam weg.

Ik ga ervan uit dat ik met een accountant te maken heb. Hij controleert al jaren mijn boekhouding.

 

Ja, ook doet hij de aangifte van de inkomstenbelasting.

De btw berekeningen en de aangifte doe ik zelf per kwartaal.

 

De kosten zijn in het jaarrapport door hem omschreven als accountskosten.

 

Totaal kost mij het opmaken van de balans en winst/verliesrekening die hij kan overtikken van mijn balans winst/verliesrekening met afschrijvingen en eventueel investeringen enz.. uitgedraaid uit de computer, € 400,00 excl. Btw, waarvan € 342,00 naar kostenrekening wordt geboekt en € 58,00 exc.btw voor privé zodat € 69,02 naar privé-rekening wordt geboekt. De € 11.02 btw van € 58,00 word dan afgedragen of is afgedragen aan de fiscus..

 

Maar waar het mij om gaat, is daar geen vaste maatstaf vanuit de fiscus dat voor alle eenmanszaken privé-gebruik boekhouding een vast bedrag voor staat?

 

Als daar geen vast bedrag voor staat wie bepaalt dan de hoogte van de accoutskosten voor privé gebruik?

 

Link naar reactie
  • 0

Daar zijn geen standaard tarieven voor...

De accountant/administrateur bepaalt wat voor een gedeelte van zijn uren hij heeft besteedt aan de inkomstenbelasting (en houdt dit meestal zo klein mogelijk). Uiteraard moet het bedrag nog wel geloofwaardig zijn...dus 10 minuten voor de inkomstenbelasting, daar zal geen belastinginspecteur intrappen...

Voor zover ik het kan zien heeft hij een redelijke verdeling gemaakt.

 

Over de prijs in het algemeen:

Je betaalt een gemiddelde prijs, erg goedkoop is hij niet, maar er zijn ook duurdere....(Zou lekker bij 'm blijven).

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al gekeken op de www.belastingdienst.nl en ik kon over dit onderwerp totaal niks van vinden.

Maar ik boek hetzelfde privé gebruiksaccounts kosten.

 

Ik heb wat betreft de accountkosten dat met de account voor een vast bedrag afgesproken.

 

Hij kent mijn manier van boeken en vindt haast nooit geen fout.

Ik heb mijn accountant al eens een keer uitgelegd dat ik weet waar ik de spullen voor heb gebruikt en weet precies waar ik het naar toe moet boeken. U als accountant kan dat nooit precies weten en U boekt het ergens neer. Dat is nou dat ik de boekhouding totaal zelf doe. Hier kan ik echt geld mee verdienen vertelde ik hem .

Op het laatst gaf mijn accountant het toe dat het zo.

 

2thePoint , ik wil U alvast vriendelijk bedanken voor de snelle reactie op mijn vragen.

Ik ga nu lekker verder met mijn boekhouding, want ik moet het jaar 2003 nog afsluiten en het eerste kwartaal van 2004 inboeken.

Daarom moet ik de correcte cijfers van de eindbalans van 2003 hebben.

 

Misschien tot de volgende vraag.

 

 

Tjuuuuus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je weet het zelf wel, een eenmanszaak heeft het nooit af maar ik stop er zo mee. Eventjes nog een paar melodietjes spelen met mijn steriche harmonica, dan naar beneden een paar fesjes bier drinken en dan vandaag lekker uitslapen.

Zo kunnen we wel door gaan.

Ik lees vandaag ik bedoel in de middag nog dit forum of er nog iets ertussen zit wat me interesseert, of ook mischien iemand antwoord kan geven. Ik heb alleen maar de lagere school gehad. Ik denk dat deze opleiding voor dit forum voldoende is.

 

Zo je bent ook nog laat op. Ik heb hier adsl en staat altijd op internet. Via hotmail verschijnt er bericht omdat ik dat heb aangevinkt en zie direct op het scherm of iemand op mijn vraag heeft geantwoord.

Daarom zo'n snelle reactie.

 

Zo genoeg gezegd.

 

Bennie

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.