• 0

Medewerkers en aandeelhouders in de VS

Ik heb in Nederland een BV opgericht. Het doel is het lanceren van een Engelstalige website. In de VS heb ik twee mensen gevonden die bereid zijn de site te helpen bestieren. Ze ontvangen aanvankelijk een bescheiden salaris. Als de samenwerking bevalt, krijgen ze vanaf het einde van maand drie (t/m maand vijf) elke maand 1% van de aandelen.

Wanneer het een en ander succesvol is, ontvangen ze in maand zes een hoger salaris en nog eens 5% van de aandelen.

 

Uiteraard wil ik niet voor elke 1% de statuten veranderen, dus zullen ze hun aandelen feitelijk ontvangen in maand zes. Ze kunnen de aandelen kopen tegen nominale waarde. We (er zijn nog drie andere aandeelhouders) zullen ook de kosten van de aandelen naar hen overmaken, zodat ze in feite de aandelen gewoon krijgen.

 

Er zijn dus twee scenario's mogelijk:

 

1) Na maand vijf bezitten ze ieder 3% van de aandelen, maar de site is nog geen (groot) succes, dus kan ik ze geen hoger salaris betalen. Ze beslissen dan zelf of ze door willen werken, of wachten totdat ik een investeerder heb aangetrokken. Het hogere salaris en 5% aandelen aanbod blijft dan van kracht.

2) De site is een succes en ik betaal het hogere salaris en draag 5% van de aandelen over in maand zes.

 

Wat vragen: Hoe regel ik dit met de aandelen inzake twee medewerkers/partners in de VS? Uiteraard zal er een overeenkomst zijn waarin de voorwaarden en taakomschrijvingen verwoord worden. Deze zullen we allen ondertekenen.

Ik wil ze daarnaast gemotiveerd houden en zou ze graag vanaf maand drie (elke maand) een bewijs sturen dat ze 1% van de aandelen ontvangen in maand zes. Kan dit via een een intentieovereenkomst die i.t.t. een intentieverklaring wél bindend is?

 

In welk stadium moet er een jurist of notaris aan te pas komen?

Kan de initiële overeenkomst ondertekend worden zonder notaris?

Indien wel nodig, volstaat een jurist/notaris in Nederland? Of is er ook een in de VS nodig?

 

Tot maand zes is de samenwerking redelijk vrijblijvend, daarna wordt er een arbeidsovereenkomst ondertekend. Ik begrijp dat als de mensen in de VS een arbeidscontract ondertekenen en hun aandelen kopen in maand zes er twee juristen/notarissen nodig zijn. Maar het gaat me om de eerste vijf maanden. Hoe regel ik dit met zo min mogelijk kosten en papierwerk?

 

Alvast vriendelijk bedankt,

Arthur

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.