• 0

Ondernemer of niet

Beste allemaal,

 

Ik ben vorig jaar gestart met een eenmanszaak naast mijn loondienst verband. De omzet vorig jaar en dit jaar is beperkt tot 4000 euro. Ik heb voornamelijk heel erg veel tijd besteed aan de bouw van het softwarepakket dat ik verkoop. Ik voldoe volgens mijn administratie ruimschoots aan het urencriteria en kan dat nog onderbouwen met een algemeen geaccepteerde functiepunt analyse en heb meerdere klanten.

 

Over 2010 heb ik dan ook een ondernemersaangifte IB gedaan, inclusief startersaftrek en investeringsaftrek. Over 2011 ben ik uitgenodigd door de belastingdienst om een particuliere IB te doen. Ik heb hierover met de belastingtelefoon gebeld hoe en waar deze wijziging vandaan komt. Helaas geen antwoord mogen ontvangen, als dat weten we niet, u staat aangemerkt als particulier.

 

Nu zit ik met het volgende:

Als ik nu aangifte particulier doe en de winst/verlies opgeef in de Overige werkzaamheden zal het voor de IB wel goed zijn. Echter vorig jaar heb ik startersaftrek en investersingsaftrek genoten. Ik wil dat dit jaar ook toepassen, maar kan dat niet kwijt in de particuliere IB. Grotere zorg is nog, dat de belastingdienst dit over 2010 ook terugdraait en ik dus een behoorlijk bedrag terug zou moeten betalen.

 

Wat kan/moet ik nu doen.

1. gefundeerd bezwaar aantekenen tegen de particuliere IB en vragen om een Ondernemers IB.

2. Bij 'overige werk' zelf een winst/verlies rekening maken. Starters en investeringsaftrek opvoeren en het saldo dat hier uitkomt opgeven als winst/verlies bij Overige inkomsten.

 

Alvast bedankt voor jullie tijd en reactie.

 

Gr. Marcel

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.