• 0

Nog een keer de beginbalans

Hoi allemaal !

Ik ben hier helemaal nieuw, geen ervaring met de boekhouding maar wel sind een paar maanden bezig met PDB.

Mijn echtgenoot is een internetbedrijf begonnen.

Ik wil graag de administratie voor hem opzetten maar ja... zo makelijk is het niet.

Ik heb het boekhoudprogramma van Davilex (account 2000)

zelf heb ik bedacht dat ik onder activa kas, bank. debiteruren en inventaris ga invoeren. Mijn vraag is onder welk bedrag zet ik de computer op de balans neer.( hij is 3 jaar oud, geen idee hoeveel die nog waard is en ik heb er geen bon meer van )??

Hij werkt thuis, mag ik dan elk maand huur kosten boeken :

huurkosten

aan prive ?

nog de laatste vraag

de beginbalans moet ik via het memoriaal invoeren neem ik aan ?

bedankt voor reactie's

groetjes, Grazi

Heer

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je had wel iets beters kunnen kiezen dan het huishoud-boekprogramma Davilex, maar ja......

 

Je vraagjes:

-Als je met activa bedoelt de debetzijde van de balans dan klopt dit.

-Een computer van drie jaar oud heeft boekhoudkundig geen waarde meer. Normaal schrijf je die in drie jaar af namelijk.

Je zou 'm op kunnen voeren voor een bedrag van 50 euro of zo, maar dan gelijk in de kosten en niet op inventaris. Kantoorkosten aan Prive...en je gebruikt het garantiebewijs of zo als bewijsstuk achter de boeking.

-Thuis werken en huur berekenen dat kan allemaal best wel moeilijk worden. Dit hangt af van de ruimte, van de indeling van de ruimte, de tijd die hij hier besteedt etc. Kijk hiervoor eens verder op het forum, want het is meermalen aan bod geweest. Of bel eens met de belastingdienst voor jou specifieke situatie.

-De beginbalans kun je bij sommige boekhoudpakketten in het memoriaal boeken (periode 0), bij andere pakketten voer je beginbalans in bij het aanmaken van de grootboekrekeningen.

Hoe het in Davilex werkt weet ik niet zeker, als je geen invulveld had bij het aanmaken van je balansrekeningen, dan waarschijnlijk gewoon in het memoriaal inderdaad.

 

succes....

 

PS en maar goed opletten bij je PdB.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Voordat ik snelstart heb aangeschaft heb ik nog wat geëxperimenteerd met Davilex, beginbalans voer je in principe in bij het aanmaken van een nieuwe administratie. Ben je al begonnen en heb je die stap overgeslagen kan het uiteraard via memoriaal.

www.castorinterieur.nl - Meubels op maat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.