• 0

verkoop bedrijfspand door bank aan prive na een faillissement

Beste mensen,

Door de crisis ben ik geconfronteerd geraakt met een faillissement van drie van mijn BV's. Momenteel heb ik alleen nog mijn personal holding waarin onder andere het bedrijfspand+ woning zit. Het economisch eigendom van het woon-werkpand zit in de BV, het juridische eigendom van het woon-werkpand ligt bij mij prive. Voor de bank sta ik persoonlijk borg voor de tekorten. Gelukkig heb ik momenteel evenals mijn vrouw een zeer goede betrekking in loondienst. De bank stelt zich daarom meewerkend op en met de bank is afgesproken dat we alleen rente betalen voor de lopende hypotheek op het pand. Lopende restschuld aan de bank is in totaal zo'n 600.000 euro, wat neer komt op een 30.000 euro rentelasten per jaar (5%).

Het bedrijfsgedeelte staat momenteel te huur, maar er is nog geen huurder gevonden. Het pand staat ook te koop, maar zoals iedereen weet levert dat momenteel niet veel op.

Graag zou ik een manier willen vinden om naast het betalen van rente ook te gaan aflossen aan de bank. Mijn eerste gedachte was om het pand te verkopen aan prive, en vervolgens voor het privegedeelte hypotheekrenteaftrek te claimen. Met dit geld zou dan afgelost kunnen worden. Helaas gaat deze vlieger niet op. Bij de aankoop van het pand zo'n drie jaar geleden is alle BTW in vooraftrek gebracht. Verkoop aan prive zou betekenen dat er een nog openstaande BTW vordering zou moeten worden afgetikt met de fiscus van ruim 45.000 Euro. Om nog maar niet te spreken van de overdrachtsbelasting die dan zou moeten worden betaald.

Een tweede optie is om mijn personal holding failliet te laten gaan. Immers er zijn geen inkomsten meer in deze BV. Het pand zou dan buiten het faillissement blijven en naar de bank toe gaan. Hier er ligt tevens mijn idee. Zou de bank genegen zijn om na een faillissement het pand in deze situatie aan mij prive te verkopen ? De mogelijkheid voor renteaftrek zou dan wel kunnen bestaan (waarmee vervolgens de restschuld kan worden afgelost). Bovendien verkoopt de bank het pand voor een hogere prijs dan indien er sprake zou zijn van een executieverkoop. Ook kan schuldsanering worden voorkomen en kan er verder gezocht worden naar een huurder.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie of wellicht zien jullie andere mogelijkheden ?

Met vriendelijke groet,

Een ondernemer die altijd positief blijft.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar