• 0

Voorgeschoten kosten

Hallo,

Dank voor de hulp bij een eerdere vraag. ik heb nog een soortgelijke vraag.

Wij hebben beide, dus beide vennoten zaken prive betaald voor onze VOF. Kunnen we deze voorgeschoten bedragen in de boekhouding opnemen. Het zijn allemaal kosten die fiscaal aftrekbaar zijn en waar we BTW voor kunnen terugvragen.

 

Ik dacht deze kosten te boeken aan de debetkant op de juiste grootboekrekening. Nu klopt de balans niet meer. Kan ik een post vooruitbetaalde kosten opnemen per vennoot aan de debetkant en aan de creditzijde deze post toevoegen aan ieders eigen vermogen ??

 

Kan dat zo of is er een betere methode ?

 

Thanx EMD

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de eene kant op de juiste grootboekrekening boeken (wel de bon bewaren in je administratie), aan de andere op je eigen vermogen. Zo doe ik het. Waar nou precies debet en credit zit vergeet ik altijd. Ik denk in bij en af... Zo heeft het mijn accountant mij aangeraden.

 

Succes,

Birgit

Link naar reactie
  • 0

EMD,

 

Het volgende:

 

 

Jullie zijn een VOF gestart en beide vennoten hebben de zakelijke kosten(incl.BTW) met het oog op de VOF vanuit privé betaald.Korrekt?

 

Grofweg kun je de boekhouding van de VOF indelen in Kostenrekeningen en Balans rekeningen.

 

De door jullie gemaakte kosten worden debet op de Kostenrekening geboekt waarbij je als tegenrekening rekening kapitaal Vennoot X of Y crediteert.Hierbij draagt de kapitaalrekening van de betreffende Vennoot het karakter van de Balans rekening.

 

Uiteraard moet je de te vorderen BTW ook debiteren bij het maken van de boeking.

 

Kortom:

 

Automatiseringskosten(Debet)

Te vorderen BTW (Debet)

Kapitaalrekening Vennoot X of Y (Credit)

 

 

Succes,

 

Larry

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.