• 0

Afhandeling faillissement met staatsgarantie en woning als onderpand

Goedemorgen,

 

Even ons verhaal in het kort:

in juni 2011 bedrijf gestart met financiering via de Rabobank:

- voorwaarde dat hypotheek woning ook bij Rabobank werd ondergebracht

- 50K r.c.

- 80K lening met staatsgarantie

 

Eind juli heeft huurbaas faillissement aangevraagd en dit uiteindelijk ook zelf gedaan, dus faillissement is uitgesproken. Aangezien het een eenmanszaak was (destijds voorwaarde Rabobank! BV was niet mogelijk...) is mijn man nu ook persoonlijk failliet.

 

Financiering door Rabobank ingetrokken, totaal geen overleg mogelijk, alleen de toezegging dat dit humaan opgelost zou worden. Twee weken later brief op de deurmat met aankondiging veiling woonhuis reeds 2 maanden later...

Contact gezocht met de bank, waarbij wij alleen maar op onwetendheid zijn gestuit en kaatsebalspelletjes richting de curator.

Uiteindelijk heeft de curator de veiling met hulp van de rechter weten te voorkomen, doordat we konden aantonen geen overwaarde op de woning te hebben en dat het huren van een woning onze woonlasten zou verdubbelen. Vervolgens 9 maanden de tijd gekregen om woning onderhands te verkopen.

 

Mijn vraag is nu, of het huis verkocht moet worden ivm de staatsgarantie? Echter, de verkoop van het huis zal wellicht de hypotheek wel aflossen, en misschien een deel r.c. maar that's it. Is het toch mogelijk dat wij de bank een akkoord gaan aanbieden? Dit willen wij overigens met onze overige crediteuren ook doen.

 

Wij zijn altijd in goed overleg gebleven met onze crediteuren en hebben ze volledig op de hoogte gebracht. Inmiddels heeft mijn man weer een baan en hebben wij beiden dus een vast inkomen.

 

De onduidelijkheid betreffende de mogelijkheden zijn bij ons bijzonder groot en het is bijna onmogelijk ergens antwoorden te krijgen! Rest mij nog te vermelden dat wij in de periode voor het faillissement al de hulp van een adviseur van het Ondernemersklankbord hadden ingeroepen, die ons echter van de regen in de drup heeft doen belanden... Voorbeeld: wij waren totaal niet op de hoogte van het feit, dat wij al voor het faillissement een akkoord hadden kunnen aanbieden om zo een faillissement te voorkomen. Dit had onze adviseur ons moeten melden! Vooral triest, aangezien deze man ruime ervaring had bij bijzonder beheer van de Rabobank.... Na het faillissement meldde hij ons: ach, je vernieuwt de financiering van de woning, doet er een stukje bij om de lening af te lossen en je gaat verder met leven!! Toen de veiling in zicht kwam, hebben we nooit meer iets van hem vernomen... Uiteraard hebben wij dit hele verhaal al als klacht neergelegd bij het Ondernemersklankbord.

 

Alle antwoorden zijn ons bijzonder welkom! Wij willen dit graag zo snel mogelijk achter ons laten, om zo weer nachtrust te krijgen en verder te kunnen met ons gezin met twee kleine kinderen..

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Erg vervelende situatie...

 

 

 

De onduidelijkheid betreffende de mogelijkheden zijn bij ons bijzonder groot en het is bijna onmogelijk ergens antwoorden te krijgen!

 

 

Bij de curator?

 

 

doordat we konden aantonen geen overwaarde op de woning te hebben

 

 

 

 

 

 

de verkoop van het huis zal wellicht de hypotheek wel aflossen, en misschien een deel r.c. maar that's it.

 

 

Blijkbaar is er wel overwaarde.

 

Link naar reactie
  • 0

Om de veiling te kunnen tegenhouden, was het een noodzaak om aan te tonen dat er geen overwaarde is. Met hulp van een makelaar hebben wij een waardebepaling op laten stellen, waaruit dit duidelijk bleek.

 

De verkoopwaarde hebben wij nu hoger ingezet om een zo hoog mogelijke opbrengst te halen. Maar of dat, gezien de huidige tijd, realiseerbaar is, valt natuurlijk te bezien.

 

Indien het huis geveild zou worden, zal de opbrengst dan de hypotheek uiteraard niet kunnen dekken. Daarmee is de bank toch veel verder van huis??

 

De curator is gelukkig erg meewerkend, vooral gezien het feit, dat mijn man een vooruitziende blik had en gelukkig aan zijn nieuwe baan begon, een dag nadat het faillissement was uitgesproken.

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat de curator zeer meewerkend is, merk je dat ze erg terughoudend is in het verstrekken van informatie die uitgelegd zou kunnen worden als 'ten voordele van ons'.

 

Wij hadden enkele vragen mbt tot het aanbieden van een crediteurenakkoord, maar die wees ze resoluut van de hand met de verklaring dat zij ons in dezen niet mocht helpen. Zij adviseerde ons een advocaat in te huren. Beetje lastig als je failliet bent...

 

Ben alleen bang dat we daar niet onderuit komen, omdat ik van alle kanten al vernomen heb dat het opstellen van een crediteurenakkoord een ingewikkeld karwei is, waarin deskundige hulp onontbeerlijk is...

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat de curator zeer meewerkend is, merk je dat ze erg terughoudend is in het verstrekken van informatie die uitgelegd zou kunnen worden als 'ten voordele van ons'.

 

Wij hadden enkele vragen mbt tot het aanbieden van een crediteurenakkoord, maar die wees ze resoluut van de hand met de verklaring dat zij ons in dezen niet mocht helpen. Zij adviseerde ons een advocaat in te huren. Beetje lastig als je failliet bent...

 

Ben alleen bang dat we daar niet onderuit komen, omdat ik van alle kanten al vernomen heb dat het opstellen van een crediteurenakkoord een ingewikkeld karwei is, waarin deskundige hulp onontbeerlijk is...

 

is er geld voor een crediteurenakkoord aanwezig dan?

 

ben je getrouwd onder HV?

Link naar reactie
  • 0

Een heel vervelende situatie waar jullie inzitten, maar goed te lezen dat de draad meteen weer opgepikt kan worden en er voor je man in deze tijd relatief snel weer een baan beschikbaar was.

 

Wel vraag ik me iets af.

in juni 2011 bedrijf gestart met financiering via de Rabobank:

- voorwaarde dat hypotheek woning ook bij Rabobank werd ondergebracht

- 50K r.c.

- 80K lening met staatsgarantie

 

Eind juli heeft huurbaas faillissement aangevraagd en dit uiteindelijk ook zelf gedaan, dus faillissement is uitgesproken. Aangezien het een eenmanszaak was (destijds voorwaarde Rabobank! BV was niet mogelijk...) is mijn man nu ook persoonlijk failliet.

Is al het geleede geld weg of zijn er nog voorraden of andere activa die verkocht kunnen worden, dat geld zal toch geleend zijn om ergens in te investeren, is dat binnen een jaar allemaal weg ? Heb je zelf een indicatie wat het gat is ?

 

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn getrouwd onder hv en wellicht kunnen we het geld voor een akkoord gefinancieerd krijgen via een vriend of familie.

Daarom is het voor ons ook belangrijk of we de bank ook een akkoord kunnen aanbieden. Door de curator is ons verteld dat de bank buiten het faillissement valt vanwege het onderpand. Als dat zo is, dan blijft de schuld bij de overige crediteuren onder de 50K.

 

Even voor de duidelijkheid: juni 2011 zaak gestart, juli 2012 faillissement uitgesproken. Dit bedrijf hebben wij destijds uit een faillissement gekocht (maw inventaris, nieuw huurcontract gestart met pandeigenaar). Inventaris is inmiddels verkocht, maar heeft natuurlijk maar een fractie opgebracht van waar wij het voor gekocht hebben; huurcontracts is reeds ontbonden.

 

Eerste half jaar liep de zaak goed, daarna alleen maar teruggang. Mijn man is toen onmiddellijk gaan bezuinigen (inkoop, loonkosten, enz.) maar dat heeft niet meer mogen baten. Alleen de huur bedroeg al €4500 ex btw per maand en de huurbaas heeft helaas nooit mee willen werken door bijv. tijdelijke huurverlaging toe te passen. Dan gaan de rode cijfers hard..

Link naar reactie
  • 0

Door de curator is ons verteld dat de bank buiten het faillissement valt vanwege het onderpand.

 

Dat klopt niet. Als het onderpand voldoende oplevert bij verkoop dan vervalt deze schuld. Bij een restschuld is het gewoon een schuldeiser net als alle andere.

 

Heb jij niet meegetekend bij de staatsgarantie??

 

Een akkoord zou wellicht een optie zijn. Alleen dan moet het faillissement wel afgewikkeld zijn en de restschuld op de woning bekend zijn.

 

Hou er rekening mee dat een crediteurenakkoord niet gemakkelijk is. Om een kans van slagen te hebben moet het aan veel voorwaarden voldoen en meestal krijg je maar 1 kans. Zorg dat je professionele begeleiding krijgt bij het aanbieden van het akkoord. Pas op met aanbieders per PM die je wel willen helpen.( krijg signalen van leden dat er PM's verzonden worden met hulpaanbod) Mocht je een partij vinden kan je die aan mij per PM zenden zodat ik kan checken voor je of het een betrouwbare partij is.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel meegetekend voor de financiering, maar mijn man is eigenaar van de woning. Verder ben ik dus gelukkig niet failliet verklaard...

 

Wij gaan nu inderdaad op zoek naar professionele begeleiding en hopelijk kunnen we die snel vinden.

 

Bedankt voor je waarschuwing en je aanbod!

Ik ben weer een stukje verder...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.