• 0

Nieuwe activiteit (risicovol): dochter of VOF

Beste HL'ers,

 

Ik heb info opgezocht op internet en ook HL maar ben nog niet helemaal uit en bestaat uit 2 delen. Structuur en financien Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

 

Binnenkort start ik een brasserie samen met mijn compagnon (ieder 50%).

 

Situatie nu:

Ik: Holding en een WM (30% aandelen)

compagnon: geen bedrijf

 

STRUCTUUR

Ik heb overwogen om de horeaca onder te brengen in de holding. Voordeel van dit het verlies dan aftrekbaarbaar maar ik vind het persoonlijk te riskant.

Schijnbaar kan je de BV i.o. gebruiken en nadat geen verlies is kan je i.o. omzetten. Maar ik denk dat de persoonlijke aansprekelijkheid bij i.o. parten kan spelen. Deze optie heb ik ook weggestreept.

 

Gezien de risico die kleeft aan horeca is mijn voorkeur de nieuwe activiteit (alleen exploitatie en geen pand) onder te brengen in een aparte dochter (geen FE vanwege 50% deelname). Meest belangrijk hecht ik aan prive beschermd ben tegen de risico's.

 

Wilde gok: Of is nog de mogelijkheid van een VOF onder een holding gebruik makend van de fiscale regelingen?

 

FINANCIEN

Totale financiering is 100.000

Ik heb voor mijn deel het volgende gekozen:

Holding stort 50.000 in de op te richten bv (hiervan is 25.000 een prive lening aan de holding).

Zodoende pakt ik een hogere percentage van de bank.

 

Ik werk het eerste jaar fulltime in de horeca. WM betaalt management fee aan mijn holding, en ik sta op de loonlijst van mijn holding.

 

Mijn vraag luidt:

Heb ik de juiste keuze gekozen omtrent structuur en financiering.

Compagnon: moet hij ook een holding opzetten of gewoon voorlopig 50% in de horeca b.v. is voldoende. Of is er een andere mogelijkheid.

 

Over de nieuwe flex bv heb nog wat vragen maar daar wil ik nog wat tijd besteden om zelf uit te zoeken voordat ik jullie lastig val.

 

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

Jack

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.