In oktober is een resultaat deelneming per bank overgeboekt naar de holding.
Hiervoor is destijds (door mijn voorganger) de volgende boeking in de werkmaatschappij gemaakt gemaakt:
Algemene reserve
Aan / Crediteur Holding
Door deze boeking staat de winstreserve (m.u.v. het resultaat over 2012) nagenoeg op 0
Met deze boeking alleen ben ik er natuurlijk nog niet. Want ik moet ook nog het resultaat deelneming boeken.
Maar als ik
Resultaat deelneming
a/ Algemene reserve
boek, dan is het bedrag van de winstreserve bij de werkmaatschappij weer op zijn oorspronkelijke bedrag.
Dus volgens mij mis ik hier een boeking.......dat is vraag 1
Dan vraag 2. Bij de holding moeten er ook nog journaalposten worden gemaakt. Volgens mij moet dit zijn:
Deelneming werkmaatschappij
Aan / resultaat deelneming
en
????
Aan/ Algemene reserve
Kortom, ik mis hier even iets in mijn gedachten en vraag me ook af welke consequenties de uitbetaling van een deelneming naar de holding heeft op het bedrag aan Algemene reserve in de werkmaatschappij.
Ik hoop dat jullie mij nog een beetje kunnen volgen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
MoniquevZ
MoniquevZ
In oktober is een resultaat deelneming per bank overgeboekt naar de holding.
Hiervoor is destijds (door mijn voorganger) de volgende boeking in de werkmaatschappij gemaakt gemaakt:
Algemene reserve
Aan / Crediteur Holding
Door deze boeking staat de winstreserve (m.u.v. het resultaat over 2012) nagenoeg op 0
Met deze boeking alleen ben ik er natuurlijk nog niet. Want ik moet ook nog het resultaat deelneming boeken.
Maar als ik
Resultaat deelneming
a/ Algemene reserve
boek, dan is het bedrag van de winstreserve bij de werkmaatschappij weer op zijn oorspronkelijke bedrag.
Dus volgens mij mis ik hier een boeking.......dat is vraag 1
Dan vraag 2. Bij de holding moeten er ook nog journaalposten worden gemaakt. Volgens mij moet dit zijn:
Deelneming werkmaatschappij
Aan / resultaat deelneming
en
????
Aan/ Algemene reserve
Kortom, ik mis hier even iets in mijn gedachten en vraag me ook af welke consequenties de uitbetaling van een deelneming naar de holding heeft op het bedrag aan Algemene reserve in de werkmaatschappij.
Ik hoop dat jullie mij nog een beetje kunnen volgen.
Alvast bedankt voor een reactie.
Monique
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/41277-journaalpost-resultaat-deelneming-en-daadwerkelijke-overboeking-naar-holding/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
0 antwoorden op deze vraag