• 0

Activering kosten - vorming wettelijke reserve

Hallo,

ik ben bezig een plan te schrijven voor een nieuw bedrijf (maar aangezien het nogal technisch is heb ik het hier geplaatst), en daarvoor wil ik de ontwikkelingskosten van software die ik ga gebruiken gaan activeren op de openingsbalans.

 

Nou weet ik dat je dan verplicht bent een wettelijke reserve tegenover zetten. Alleen vraag ik me af ten laste waarvan ik dit kan doen???

 

Want ik heb nog geen (winst-)reserve, en ik zou niet weten waarvandaan ik het dan moet halen.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

P.S. Doe ik dit sowieso wel goed? Kan natuurlijk ook helemaal niet logisch zijn volgens jullie...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

je bent inderdaad niet erg duidelij:

 

"De ontwikkelingskosten van software die ik ga gebruiken"....

Ontwikkel je de software zelf? en waaruit bestaan dan de kosten....

of

Koop je software en ga je deze gebruiken....wat zijn dan de ontwikkelingskosten? Dan zijn het aanschafkosten....

 

Graag wat meer uitleg, dan kunnen we je misschien helpen....

 

PS deze vraag hoort eigenlijk bij de afdeling Boekhouding....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de onduidelijkheid, dat krijg je als je ergens helemaal in zit.

 

Maar om gelijk weer vaag te worden: Een deel is wordt zelf ontwikkeld, en een (meren)deel wordt uitbesteed.

 

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Het uitbestede werk moet ik als investering zien, en als zodoende op de balans zetten. Het probleem wat dan dus overblijft zijn de zelfgemaakte kosten.

 

Omdat dit hoge kosten zijn die zich hopelijk in de komende jaren weer terugbetalen, wil ik deze kosten aan de eerstkomende 3 jaar toerekenen. Dit dus d.m.v. activeren van de kosten, en dan via afschrijvingen ten laste van het resultaat brengen. (De kosten hiervoor zijn trouwens loonkosten)

 

Hopelijk is het nu wat duidelijker.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.