• 0

2 problemgevallen bij boekhouding/btw aangfite

Hallo,

 

Graag ontvang ik de juiste oplossing bij de volgende 2 problemen:

 

1./ Ik had een onjuiste factuur van een bedrijf gehad (al een lange tijd geleden). Het bedrag klopte niet helemaal. Ik had afgesproken dat ik de factuur zou vernietigen, een vooruitbetaling van een flink bedrag zou doen en dat de correcte factuur er aan zou komen als alles uitgerekend was.

 

Dit is dus nooit gebeurd. Ik heb dat bedrag dus wel afgeschreven, maar geen factuur. Hoe moet ik dit boeken? Ik neem aan dat ik de BTW niet ka aftrekken, maar waar moet ik het dan wel boeken? Of helemaal niet?

--------------------------------------------------

 

2./ Ik doe regelmatig lichte betalingen aan particulieren. Ik heb hiervoor de (goede?) gewoonte om een credit factuur, vrijgesteld van BTW, te versturen naar de particulieren. Op deze manier wordt het echter automatisch als negatieve inkomsten/omzet geboekt, en niet aan de uitgavenkant. Is dit een probleem? Kan ik beter de particulieren een eenvoudige Nota zonder btw laten versturen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Probeer toch een nota te krijgen, en anders misschien de oude op te doeken....

 

Credit-nota's sturen is inderdaad niet de juiste oplossing...

Gewoon een "kas"-uitgavebon of ander recu'tje uitschrijven voor dit soort dingen en inboeken bijvoorbeeld onder 1 Crediteur "Diverse eenmalige crediteuren".

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.