• 0

PgB WGBZ

Beste lezers,

 

Allereerst bedankt voor het lezen van dit bericht!

Ik ben bezig met het opstarten van een eigen onderneming.

Op dit moment ben ik bezig met mijn ondernemingsplan. Helaas loop ik een beetje vast op het stukje persoonsgebonden budget. Ik wil me graag verdiepen in de mogelijkheden die de cliënt heeft om mijn zorg in te kopen. Er is mij vaag iets bekend over PGB / WMO awbz maar niet voldoende.

Graag wil ik meer inzicht over welke financiële middelen chronisch zieken en ouderen hebben om mijn zorg te kunnen inkopen.

 

Op internet is natuurlijk het e.e.a. te vinden maar ik zou graag wat meer willen weten hoe dit in de praktijk werkt.

Het lijkt me daarnaast leuk om in contact te komen met zelfstandigen in de zorg.

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

 

 

[verandering: persoonsgegevens]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op de site van de Rijksoverheid vind je informatie over het persoonsgebonden budget (PGB). Hier staat ook wat er in 2015 en 2016 gaat veranderen.

Verder raad ik je aan te kijken naar de site van PerSaldo , de belangenvereniging van mensen met een PGB. Zij bieden heel veel informatie over dit onderwerp.

 

Vriendelijke groet, Miki

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

De mogelijkheden tot het inkopen van AWBZ-zorg bestaat in hooflijnen uit twee mogelijkheden:

 

Ten eerste is er de mogelijkheid tot het inkopen van Zorg in Natura (ZIN). De zorginstellingen dienen in het bezit te zijn van een WTZi toelating. De instelling dient namelijk zorg van een bepaalde kwaliteit te leveren. De aanvraag voor een WTZi kan gepaard gaan met een bezoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Voor meer informatie en de specifieke eisen zie onderstaande link.

 

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-van-de-zorg/kwaliteitseisen-zorginstellingen

 

Indien cliënt meer gebaat is bij het inkopen van eigen zorg kan hiervoor een aanvraag worden ingediend bij het CIZ of Bureau Jeugdzorg. Bij deze aanvraag dient gemotiveerd te worden waarom de cliënt zelf zorg wil inkopen (door middel van een PGB). Indien de aanvraag wordt goedgekeurd wordt er een PGB verschaft en kan de cliënt zelf bepalen waar/wanneer en hoe hij/zij zorg inkoopt. De zorg die geleverd wordt dient aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Specifieke informatie m.b.t. het aanvragen van een PGB en de eisen aan de in te kopen zorg zijn vermeld op de onderstaande links.

 

http://www.vgz-zorgkantoren.nl/Consumenten/PGB/PGBaanvragen.aspx

http://www.vgz-zorgkantoren.nl/Consumenten/PGB/Zorginkopen.aspx

 

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat mensen met een beperking ondersteuning kunnen krijgen. Het kan gaan om ouderen, gehandicapten of mensen met psychische problemen. Zij krijgen bijvoorbeeld huishoudelijke hulp of een rolstoel. De Wmo wordt door Gemeenten uitgevoerd waardoor deze uitvoer per Gemeente kan variëren. Het lijkt mij dan ook raadzaam om contact op te nemen met de betreffende Gemeente om te bepalen welke regels er gelden.

 

Houd er wel rekening mee dat de uitvoer van de AWBZ-zorg vanaf 1 januari 2015 zal veranderen. Gemeenten nemen dan een groot gedeelte van de AWBZ uitvoer over (AWBZ wordt vervangen door nieuwe regelingen).

 

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hervorming-langdurige-zorg/vraag-en-antwoord/wat-gaat-er-veranderen-voor-mensen-die-gebruikmaken-van-zorg-uit-de-awbz-of-de-wmo.html

 

De exacte uitvoer vanaf 1 januari 2015 is nog niet bekend. Het is dus raadzaam om nieuws m.b.t. deze wijzigingen op de voet te volgen.

 

Met vriendelijke groet,

Daan Krosse

Ondernemingsplan nodig? Wij het nodige puzzelwerk, u het doordachte ondernemerschap.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.