• 0

Administratie en belastingaangifte vragen rondom ontheffing adm verplichtingen

Vraag 1: Hoe moet je administratie eruit zien bij ontheffing van administratieve verplichting? Ik ben vanaf feb 2013 ingeschreven bij KvK als eenmanszaak,wordt gezien als resultaatgenieter, heb een VAR ROW/ en de voornoemde vrijstelling adm verplichtingen vanaf 1 maart 2013.

 

Hoe ik het nu doe:

Heb nu facturen van verleende diensten ( contactclownerie/interactief theater) uiteraad zonder BTW, en bonnen van zakelijke uitgaven (treinkosten, workshops volgen, materialen,lidmaatschappen)

en een overzicht van gemaakt reiskosten autokosten op basis van 0,19 cent .p km

Hier maak ik een overzichtelijk geheel van in een spreadsheet met de diverse rubrieken uitgaven.

 

Bij mijn persoonlijke belastingaangifte bij resultaat uit overige werkzaamheden vul ik het totaal in van mijn inkomsten minus alle gemaakte zakelijke kosten en km vergoeding. Vraag 2 : IS DIT OK????? Het eerste jaar 2013 had ik maar een paar tientjes op te geven.

 

Dit jaar ben ik halverwege het jaar al aan de dubbele omzet en verwacht veel minder kosten te maken alsd het dure opstart eerste jaar .....maar blijf nog ruim onder de gestelde 1345 BTW bedrag.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een ontheffing van administratieve verplichtingen hebt, is je administratie een stuk simpeler. Naast het bijhouden van de kosten, moet je ook andere dingen bewaren. Als je dat doet, is je administratie op orde.

 

Bij de aangifte inkomstenbelasting gebruik je als resultaatgenieter inderdaad ‘resultaat uit overige werkzaamheden’. Binnen die rubriek splits je de opbrengsten en de aftrekbare kosten. Let er wel op dat niet alle kosten (volledig) aftrekbaar zijn.

 

Nick

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

  • 0

hallo Nick

Bedankt voor je reactie. Toch nog een paar vraagjes:

 

 

Vraag 1 :

Wat betreft de aftrek van de zakelijke kosten ga ik niet de drempel halen...kan ik er dan vanuit gaan de 73,5% van deze kosten af te trekken.

 

Vraag 2:

Het extern volgen van workshops inclusief reiskosten, lidmaatschap ZZp organisaties, lidmaatschapsgeld beroepsorganisaties....waar zijn die onder te vinden in het voornoemde aftrekgebeuren?

 

Vraag 3:

Hoe controleert de Belastingdienst overigens mijn gang en wandel?

  • 0

Over welke kosten heb je het dan precies? Als je de drempel van €4400 niet haalt voor voedsel, drank etc. mag je inderdaad 73,5% aftrekken. Het moet dan wel om zakelijke diners etc. gaan, zoals op onze website uitgelegd staat.

Ik neem aan dat je workshops niet langdurig en vrijblijvend zijn? Als ze ook niet afgesloten worden met een proeve van bekwaamheid en gericht zijn op het verwerven van specifieke kennis/vaardigheden, vallen ze onder het kopje congressen/seminars en zijn dan voor 73,5% aftrekbaar. Als je met de trein naar de workshop gaat, zijn die kosten ook maar voor 73,5% aftrekbaar.

We controleren op verschillende manieren. Op deze pagina lees je daar meer over.

 

Nick

Webcareteam Belastingdienst

 

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 19 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.