• 0

Afbetaling BBZ krediet

Beste allemaal,

Allereerst hartelijk dank voor de gelegenheid om een vraag te mogen stellen!

 

Ik woon samen met een timmerman en wij hebben verder helemaal niets samen (geen huis, geen spaargeld, geen gezamenlijke bankzaken, helemaal niets). Hij heeft ook niets, zelfs geen bus die op zijn eigen naam staat.

 

Voor mijn tijd, in 2008, heeft hij samen met zijn ex-vrouw een BBZ krediet aangevraagd waar ze allebei voor debiteur zijn. Inmiddels is hij gescheiden en werkt hij nog steeds met een inkomen van circa € 10/K per jaar bruto na aftrek van alle kosten en aftrekposten.

Ex is in de bijstand en de kans dat zij aan het krediet mee gaat betalen is gering.

 

Het krediet is al 1 keer verlengd met een soort aflossingsvrij termijn van 3 jaar en loopt formeel dus in 2021 af.

 

Inmiddels loopt er een hoger-beroep traject omdat de gemeente aanvankelijk een veel te hoog bedrag wilde aan maandelijkse aflossing wat inmiddels niet reëel blijkt te zijn volgens de rechter.

 

De gemeente houdt rekening ook met mijn inkomen bij de berekening van zijn aflossingscapaciteit (mijn inkomen is aanzienlijk hoger dan de zijne!). Het ziet er naar uit dat we bij de rechter er niet uit gaan komen: de gemeente stelt voor dat hij een maandelijkse aflossing gaat voldoen (rekening houdend met mijn inkomen) en ze dit elk jaar aan de hand van zijn winst gaan toetsen of het aflossingsbedrag omhoog of omlaag dient te gaan. Als hij dit doet, zit hij zijn hele leven aan de aflossing vast, simpelweg omdat het bedrag onvoldoende is om de schuld binnen een redelijke tijd af te lossen.

 

Mijn partner probeert aan alle kanten een soort deal te sluiten met de gemeente: b.v. 80% gaan betalen in 10 jaar tijd zodat hij er vanaf komt. Zo weet hij waar hij er aan toe is, de gemeente ook (want met het door hun voorgestelde bedrag gaat het echt nooit lukken), en kan hij volop werken (wat nu niet kan, want als zijn inkomen stijgt, komen zij weer op de proppen met een hogere aflossing).

 

Dit krijgt hij moeilijk voor elkaar bij de gemeente, het lijkt erop alsof ze gewoonweg niet willen. Natuurlijk zijn er ook wettelijke bepalingen, maar deze heb ik nagepluist en ze lijken heel vaag over de manier waarop de aflossing per maand bepaald dient te worden.

 

Mijn vragen:

 

- heeft iemand ervaring met een soortgelijke "finale kwijting"

- wat is er daarin een redelijk voorstel (80% of meer?)

- stel, we zijn in 2021 en het krediet loopt tot zijn eind. Wat gebeurt er dan?

 

Hartelijk dank voor alle reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geachte Partner,

 

Mijn eerste indruk is dat de gemeente zich vrij coulant opstelt. Op het moment dat uw partner niet aan de aflossingsverplichting kan voldoen, dient opnieuw de levensvatbaarheid van de onderneming te worden vastgesteld. Indien uit dat onderzoek blijkt dat de onderneming niet levensvatbaar is, dient het bedrijfskapitaal door de gemeente te worden teruggevorderd.

Van de opmerking:

 

"en kan hij volop werken (wat nu niet kan, want als zijn inkomen stijgt, komen zij weer op de proppen met een hogere aflossing)." gaan mijn haren recht van overeind staan. Uw partner is een verplichting aangegaan en lijkt deze niet te willen nakomen (zo komt het in ieder geval op mij over).

 

Indien de aflossingsverplichting niet meer kan worden nagekomen, is het misschien een overweging om de onderneming te beëindigen. Vanuit het Bbz zal dan een vijf jaren termijn worden opgestart (50% van je inkomen boven bijstandsniveau moet worden aangewend ter aflossing, indien na vijf jaar een gedeelte resteert wordt de schuld kwijtgescholden. Ik weet niet of er door de gemeente zekerheden zijn gevestigd, deze zullen zij dan eerst uitwinnen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Theo,

 

Dank voor het meedenken en de input. Ik waardeer het zeer.

 

De situatie is in werkelijkheid wat genuanceerd: er zijn 2 debiteurs in dit krediet, de ondernemer, maar ook zijn ex-vrouw die bijstand vanuit de gemeente geniet. De gemeente heeft m.i. ook de plicht om de bijstandsgerechtigde ex-echtgenote aan het werk te krijgen, zodat zij als mededebiteur maximaal aan de terugbetaling van het krediet kan bijdragen. Dit gebeurt niet, in werkelijkheid heeft men bijvoorbeeld ook naar mijn inkomen gekeken om de afloscapaciteit te berekenen (wat volstrekt begrijpelijk is), en kijkt men niet naar de maatregelen die de gemeente dient op te nemen. Ik wou dat ze het e.e.a. gingen opeisen dan was het tenminste duidelijk wat er gaat gebeuren.

 

Voor coulante opstelling heb ik een ander woord: laks. Mijn partner heeft zelf aan de bel getrokken om tot een oplossing te komen aangezien hij geruime tijd niet betaalde en er niemand vanuit de gemeente was die hem daarop attendeerde.

 

En wat de terugbetaling betreft: er is een wil, maar de gemeente reageert vooralsnog vrij reactief. Mijn partner moet steeds met voorstellen komen waar vervolgens geen reactie op komt. Zekerheden zijn er niet, die kunnen dus ook niet uitgewonnen worden.

 

Het is dus een beetje een impasse situatie: beëindiging van de onderneming zal geen soelaas bieden, en dit weet men, denk ik (van een kale kip...) en anderzijds is er ook een mededebiteur (de ex) die bijstandsuitkering geniet en ook een zorgplicht van de gemeente zelf vertegenwoordigt, die niet ingevuld wordt. Vandaar de vraag over een soort "deal".

 

Nogmaals hartelijk dank en ik verneem graag als er nog meer vernieuwende inzichten zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.