• 0

Aangifte Inkomstenbelasting Minderjarige

Hoi Higherlevelaars,

 

Ik zit ergens mee, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

Ik ben 16 jaar, woon thuis, ga naar school, en heb een eenmanszaak.

 

De eenmanszaak had in 2004 een omzet van ongeveer 1200 euro, en een winst van ongeveer 700 euro.

 

Wat ik mij nu afvraag is, moet ik aangifte doen voor de inkomstenbelasting? Want uiteindelijk valt dit toch allemaal binnen de heffingskorting.

 

En wat zijn de eisen voor de balansen voor de IB indien ik dus wel aangifte moet doen (want dit denk ik)?

 

Alvast bedankt,

 

- CoolieJoelie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hey CoolieJoelie,

 

om ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting dien je aan een aantal criteria te voldoen. Waaronder het uren criterium. Dit houdt in dat je minstens 1225 uur per jaar voor je bedrijf werkt. Gezien de omzet van je bedrijf lijkt me dit niet het geval.

 

Wel zal je aangifte moeten doen, maar dan dien je je winst aan te geven als "inkomsten uit overige werkzaamheden". Omdat je voor de belastingdienst in deze situatie geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, mag je ook geen gebruik maken van de voordelen van een IB-ondernemer. Je mag dus geen startersaftrek en ondernemersaftrek toepassen.

 

Hoeveel belasting je moet gaan betalen hangt ook af of je naast je bedrijf ook nog andere (bij)banen hebt gehad. Om een volledig antwoord te kunnen geven, zal ik meer van je specifieke situatie moeten weten.

 

Mocht je nog verdere vragen hebben dan hoor ik het graag.

 

Gr Iceman

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 69 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.