• 0

overname uniek bedrijf in Swaziland

Sinds 1993 nemen wij producten af van een glasfabriek in Swaziland, een koninkrijk in Zuidelijk Afrika. 75% Grenst aan Zuid-Afrika, 25% aan Mozambique.

 

Sinds 2000 zijn wij enig agent in Europa voor deze unieke fabriek. Men vervaardigt uitlsuitend handgemaakte prachtige glazen producten uit 100% recycling glas. Het complex in Swaziland bestaat uit een glasfabriek, een coffeeshop en een winkel. Daarnaast is er een winkel in het V&A Waterfront in Kaapstad.

 

Het bedrijf is eigendom van een familie. De zoon is managing director.

 

In februari 2004 vertelde deze zoon dat hij er wel eens over dacht het bedrijf te verkopen. Hij is een pionier en de glasfabriek bindt hem (soms) te veel.

 

Mijn vrouw en ik hebben gezegd dat wij geïnteresseerd zijn de fabriek over te nemen. Sinds april 2004 zijn we zeer serieus bezig geweest. We hebben een financieel adviseur in de arm genomen, we hebben banken en andere financiële instellingen bezocht, maar we hebben geen resultaat geboekt. Voor veel bedrijven is Swaziland een ver van mijn bed show. Bij banken en financiële instellingen in Swaziland werden we uitermate vriendelijk ontvangen, iedereen vond het een schitterend project en daar bleef het bij.

 

We snappen het niet: het is een prachtig en zeer gezond bedrijf met heel mooie cijfers. Men richt zich op het milieu (glasrecycling in Swaziland) heeft 70 mensen in vaste dienst en het is het grootste bedrijf in de toeristische industrie van Swaziland (bedden niet meegerekend). In het laagseizoen komen er dagelijk 5 - 7 bussen met toeristen naar het complex, in het hoogseizoen zijn dat er 20 - 25, 7 dagen per week.

 

We hebben met de familie een intentieverklaring getekend waarin onder meer staat vermeld dat zij t/m 31.12.2004 niet met andere partijen zullen praten. Die deadline is nu ruimschoots overschreden. Men heeft echter te kennen gegeven aan ons te willen verkopen. Mocht het niet lukken dan blijven de Prettejohns in het bedrijf.

 

We zijn nog steeds naarstig op zoek naar kapitaal. Heeft u een ruimere blik dan wij tot nu toe hebben ervaren? Kan iemand ons tips geven waardoor wij verder kunnen? Zijn er mensen die ervaring hebben met investeren in Zuidelijk Afrika? Laat het ons weten!

 

Misschien heeft u eerst nog wat vragen: we staan u graag te woord.

 

Met belangstelling zien we uw reactie tegemoet.

 

glass craft • glass art • glass recycling

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik wens je veel succes.

 

Zelf ben ik ook opzoek naar een nieuwe uitdaging.

 

Weet jij ergens waar ik bv kan vinden welke bedrijven er te koop staan in zuid afrika?

 

Groeten

Luc

 

ps ik zal eventueel eens rond vragen of er geen prive investeerders intresse hebben in uw verhaal?

 

 

 

Hi Luc,

 

Enkele internet adressen:

 

http://www.southafrican.businessesforsale.com

http://www.buyabusiness.co.za

http://www.mweb.co.za

 

Ik zie het vervolg van jouw PS met veel belangstelling tegemoet!

glass craft • glass art • glass recycling

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.