• 0

ICP ICV

Beste forumleden,

 

Mijn naam is Glenn en ben nieuw in het ondernemerswereldje.

 

Sinds kort heb ik een eigen bedrijf en ik doe zelf mijn boekhouding. Dit Bespaart mij de eerste kosten.

 

Naast diensten die ik uitvoer binnen Nederland verkoop ik ook producten binnen de EU.

 

De regels voor omzetbelasting binnen Nederland zijn mij duidelijk, maar zodra ik producten afneem of lever aan ondernemers buiten Nederland wordt het voor mij lastig.

 

Graag schets ik een voorbeeld van een ICP zoals ik die nu heb gedaan en hoor of dit juist is.

Vervolgens schets ik een voorbeeld van een ICV zoals ik deze zou doen (dus nog niet heb gedaan)

 

ICP:

 

- factuur opgesteld met daarop vermeld btw nummer en alle overige eisen

- Ik administreer een bewijs dat het product Nederland heeft verlaten en een bewijs van goedkeuring van het btw nummer.

 

Vervolgens bereken ik het bedrag als volgt:

 

• PRODUCT 1x € 131,40

• Verzendkosten België € 26,65

Subtotaal € 158,05

Btw 21% Verlegd

Totaal € 158,05

 

 

Ik vul bij mijn ICP in 3b = €158 (achter de juiste klant met btw nummer)

 

Dit is alles wat ik doe. Dus de btw die er eigenlijk op zit tel ik niet op bij mijn omzetbelasting....

 

 

bij een ICV zou ik het als volgt doen

 

- Ik geef mijn btw nummer door en alle overige eisen

- administreer mijn ontvangen factuur en bewijs dat het btw nummer van het andere bedrijf klopt.

 

Voorbeeld:

 

Ik koop een product van €45,95

Dit noteer ik in mijn boekhouding bij exc. btw € 45,95 en reken als voorbelasting €9,65 en breng deze daarmee direct in mindering.

 

Vervolgens geef ik bij 4b aan €45,95

 

Wanneer ik dit product vervolgens verkoop doe ik dit simpelweg door bijv. de producten voor 90 euro incl. btw te verkopen en bij de omzetbelasting dus €15.62 af te dragen.

 

Hopelijk doe ik de ICP juist en is mijn gedachte over ICV ook juist.

 

Bedankt,

 

Groet,

 

Glenn.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste,

 

Bedankt voor uw antwoord, echter ben ik nu te laat met dit aan te passen. Ik zal dit in het vervolg doen.

 

Qua ICV ben ik er ook uit. Die 9.65 mag ik direct bij de voorbelasting minderen, maar moet ik ook bij 4b aangeven. Dit komt op 0%. Anders zou ik er 9.65 op verdienen.

 

Groet Glenn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.