Misschien kunnen ze een kennisvoucher inwisselen bij het Innovatieplatform?
Tweede Kamer krijgt Webflop 2005
De Tweede Kamer benut onvoldoende de mogelijkheden van internet. Terwijl de website van deze instantie eigenlijk een voorbeeldfunctie moet hebben, stelt deze teleur als het gaat om het verkleinen van de kloof tussen burgers en politiek. Daarom krijgt de Tweede Kamer de Webflop 2005. De uitreiking aan Kamervoorzitter Weisglas is uitgezonden in het Tros-consumentenprogramma Radar.
De Webflop gaat dit jaar naar de Tweede Kamer. Marjet van Zuijlen heeft als jury-voorzitter de Webflop 2005 uitgereikt aan Frans Weisglas. De heer Weisglas nam het sportief op: hij erkende de gebreken en beloofde dat de Kamer bij de vernieuwing van de website rekening zal houden met de verbetervoorstellen. Hij krijgt daarvoor 3 dagen gratis advies van burger@overheid: deze bonus is traditioneel aan de prijs verbonden.
Argumenten voor Webflop
De Tweede Kamer krijgt de Webflop omdat hij ten aanzien van de digitale informatievoorziening en dienstverlening het laat afweten en kansen mist. De jury vindt dat de Tweede Kamer in onvoldoende mate de burger centraal stelt. “Terwijl je nu juist mag verwachten dat alles klopt in het kloppend hart van de democratie”, zo valt te lezen in het juryrapport. De jury vervolgt: “De tijd is voorbij dát een website, in welke vorm dan ook, altijd beter is dan géén website. Nu 70 procent van de bevolking toegang heeft tot internet, is een website een serieus en volwassen instrument voor informatie en communicatie, dat ook als zodanig moet worden beoordeeld. Dit geldt zeker voor organisaties met een bepaalde positie en ambitie die een cruciale rol spelen in publieke processen, waardoor men aan die organisaties ook extra eisen mag stellen.”
De Tweede Kamer heeft, kortom, een voorbeeldfunctie, maar daar is op verschillende punten weinig van te merken:
De website is vooral aanbodgericht: geeft weer wat deze organisatie doet zonder duidelijke verwijzing naar andere organen (zoals de Ministerraad, de Eerste Kamer).
Wie geïnteresseerd is in een onderwerp moet zelf bijhouden of er iets speelt. Als je een vergadering wilt volgen op de “fysieke” of digitale publieke tribune, kan er een kalender en een agenda worden geraadpleegd, maar als je bijbehorende agendastukken wilt inzien, gaat dat zeer omslachtig.
Door de gekozen opzet is het niet mogelijk snel een antwoord te krijgen op actuele vragen als: wat vindt de Tweede Kamer van bijvoorbeeld de gekozen burgemeester, van het referendum over de Europese grondwet et cetera;
www.tweedekamer.nl zou integraal onderdeel van een website van de Staten Generaal moeten zijn;
De Tweede Kamerstukken zijn uitsluitend toegankelijk via een aparte, gebruikersonvriendelijke databank (Parlando);
De stukken staan soms bol van jargon;
Er is geen goede uitleg te vinden over procedures en werkwijzen;
Er is geen mogelijkheid om informatie op maat te krijgen (aan de hand van gekozen profielen of thema’s)
Zelfs de meest eenvoudige interactieve functies ontbreken; er kan bijvoorbeeld niet worden gereserveerd voor een plaats op de publieke tribune of voor rondleidingen;
De “videoverslagen” worden niet gearchiveerd en zijn later niet op te vragen.
De Kamervoorzitter houdt een weblog bij, maar dat gaat vooral over zijn eigen contacten
Het is een gemiste kans dat de Tweede Kamer niet de gelegenheid aangrijpt om met behulp van moderne middelen “de gang van een wetsontwerp” inzichtelijk te maken.
Op een aantal punten doet de Eerste Kamer het beter (bijvoorbeeld met lijst van door de regering gedane toezeggingen).
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
nonex.nl
nonex.nl
Misschien kunnen ze een kennisvoucher inwisselen bij het Innovatieplatform?
Tweede Kamer krijgt Webflop 2005
De Tweede Kamer benut onvoldoende de mogelijkheden van internet. Terwijl de website van deze instantie eigenlijk een voorbeeldfunctie moet hebben, stelt deze teleur als het gaat om het verkleinen van de kloof tussen burgers en politiek. Daarom krijgt de Tweede Kamer de Webflop 2005. De uitreiking aan Kamervoorzitter Weisglas is uitgezonden in het Tros-consumentenprogramma Radar.
De Webflop gaat dit jaar naar de Tweede Kamer. Marjet van Zuijlen heeft als jury-voorzitter de Webflop 2005 uitgereikt aan Frans Weisglas. De heer Weisglas nam het sportief op: hij erkende de gebreken en beloofde dat de Kamer bij de vernieuwing van de website rekening zal houden met de verbetervoorstellen. Hij krijgt daarvoor 3 dagen gratis advies van burger@overheid: deze bonus is traditioneel aan de prijs verbonden.
Argumenten voor Webflop
De Tweede Kamer krijgt de Webflop omdat hij ten aanzien van de digitale informatievoorziening en dienstverlening het laat afweten en kansen mist. De jury vindt dat de Tweede Kamer in onvoldoende mate de burger centraal stelt. “Terwijl je nu juist mag verwachten dat alles klopt in het kloppend hart van de democratie”, zo valt te lezen in het juryrapport. De jury vervolgt: “De tijd is voorbij dát een website, in welke vorm dan ook, altijd beter is dan géén website. Nu 70 procent van de bevolking toegang heeft tot internet, is een website een serieus en volwassen instrument voor informatie en communicatie, dat ook als zodanig moet worden beoordeeld. Dit geldt zeker voor organisaties met een bepaalde positie en ambitie die een cruciale rol spelen in publieke processen, waardoor men aan die organisaties ook extra eisen mag stellen.”
De Tweede Kamer heeft, kortom, een voorbeeldfunctie, maar daar is op verschillende punten weinig van te merken:
De website is vooral aanbodgericht: geeft weer wat deze organisatie doet zonder duidelijke verwijzing naar andere organen (zoals de Ministerraad, de Eerste Kamer).
Wie geïnteresseerd is in een onderwerp moet zelf bijhouden of er iets speelt. Als je een vergadering wilt volgen op de “fysieke” of digitale publieke tribune, kan er een kalender en een agenda worden geraadpleegd, maar als je bijbehorende agendastukken wilt inzien, gaat dat zeer omslachtig.
Door de gekozen opzet is het niet mogelijk snel een antwoord te krijgen op actuele vragen als: wat vindt de Tweede Kamer van bijvoorbeeld de gekozen burgemeester, van het referendum over de Europese grondwet et cetera;
www.tweedekamer.nl zou integraal onderdeel van een website van de Staten Generaal moeten zijn;
De Tweede Kamerstukken zijn uitsluitend toegankelijk via een aparte, gebruikersonvriendelijke databank (Parlando);
De stukken staan soms bol van jargon;
Er is geen goede uitleg te vinden over procedures en werkwijzen;
Er is geen mogelijkheid om informatie op maat te krijgen (aan de hand van gekozen profielen of thema’s)
Zelfs de meest eenvoudige interactieve functies ontbreken; er kan bijvoorbeeld niet worden gereserveerd voor een plaats op de publieke tribune of voor rondleidingen;
De “videoverslagen” worden niet gearchiveerd en zijn later niet op te vragen.
De Kamervoorzitter houdt een weblog bij, maar dat gaat vooral over zijn eigen contacten
Het is een gemiste kans dat de Tweede Kamer niet de gelegenheid aangrijpt om met behulp van moderne middelen “de gang van een wetsontwerp” inzichtelijk te maken.
Op een aantal punten doet de Eerste Kamer het beter (bijvoorbeeld met lijst van door de regering gedane toezeggingen).
http://www.burger.overheid.nl/persberichten/?id=687
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
0 antwoorden op deze vraag