• 0

Afschrijvingskosten Aftrekken

Hoi,

 

Sinds kort ben ik de trotse vennoot van een vof. Omdat ik ooit op de middelbare school wat lesjes economie heb gehad, mag ik de boekhouding bijhouden. Hoera :-\

 

Na veel zoekwerk heb ik waarschijnlijk wel ongeveer door hoe het werkt. Ik vraag me alleen af hoe wij de afschrijvingskosten straks van de inkomstenbelasting moeten gaan aftrekken.

 

Moeten we de totale afschrijvingskosten door 2en delen (er zijn 2 vennoten)? Of kunnen we de afschrijvingskosten zelf verdelen, naar eigen inzicht zeg maar?

 

Als bijvoorbeeld 1 van ons een computer koopt, die hij in principe ook alleen zelf gebruikt. Kan/moet hij dan de afschrijvingskosten daarvan volledig zelf aftrekken? Het lijkt me dat je dan haast beter ieder een eigen boekhouding kan bijhouden (of is dat zoiezo de bedoeling?).

 

Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen!

 

--- Ter aanvulling: Wij zijn in onze vrije tijd student en ik zag zojuist dat dit voor de inkomstenbelasting betekent dat onze inkomsten 'uit overige werkzaamheden' zijn (al heeft de bd ons dat besluit nog niet meegedeeld). Misschien maakt dat het iets uitmaakt...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De afschrijving gebeurt bij de Vof; de uiteindelijke winst deel je volgens de in het Vof-contract afgesproken afspraak. Dus niet gaan splitsen of zo....

Je trekt het ook niet af van de Inkomstenbelasting, maar van de winst die je uiteindelijk opgeeft bij je inkomstenbelasting.

 

Dat je student bent heeft niets te maken of waar je je inkomsten op moet geven....Meer maakt het uit of je je Vof als hobby ziet, of als echt bedrijf....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Ik denk dat ik het dan toch niet helemaal goed begrepen heb.

 

Ik heb mijn informatie voornamelijk van de belastingdienst website gehaald en daaruit maak ik het volgende op:

 

de vof heeft inkomsten: daarover betalen we inkomstenbelasting

de vof maakt kosten: die trekken we dan weer af

we inversteren in de vof: de afschrijvingskosten mogen we ook aftrekken

 

Uit jouw reactie begrijp ik dat het niet zo werkt. Of zie ik dat verkeerd?

 

 

 

Overigens las ik ergens anders op dit forum dat de belastingdienst vindt dat studenten zoiezo niet aan het urenciriterium voldoen en dus voor de inkomstenbelasting ook geen 'winst uit onderneming' genieten...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik het dan toch niet helemaal goed begrepen heb.

Ik heb mijn informatie voornamelijk van de belastingdienst website gehaald en daaruit maak ik het volgende op:

de vof heeft inkomsten: daarover betalen we inkomstenbelasting

de vof maakt kosten: die trekken we dan weer af

we inversteren in de vof: de afschrijvingskosten mogen we ook aftrekken

Uit jouw reactie begrijp ik dat het niet zo werkt. Of zie ik dat verkeerd?

-De Vof heeft inkomsten daar trekt zij de kosten (inclusief afschrijvingskosten) etc vanaf; Dit is de Winst

-De winst wordt verdeeld onder de Vennoten

-Over de zijn winst die elke Vennoot heeft betaalt de Vennoot Inkomstenbelasting

 

Overigens las ik ergens anders op dit forum dat de belastingdienst vindt dat studenten zoiezo niet aan het urenciriterium voldoen en dus voor de inkomstenbelasting ook geen 'winst uit onderneming' genieten...

Ook als je niet aan je uren-eis komt kun je nog steeds als ondernemer je inkomsten opgeven bij "winst uit onderneming". Je startersaftrek en ondernemersaftrek heb je dan inderdaad niet (want die hangen wel samen met je uren-eis)

Je inkomsten kun je wel gewoon opgeven bij "winst/verlies uit onderneming".

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt. Dan werkt het een stuk eenvoudiger dan ik dacht.

 

Je inkomsten kun je wel gewoon opgeven bij "winst/verlies uit onderneming".

 

Maakt het verschil of we de inkomsten opgeven bij 'winst uit onderneming' of 'inkomsten uit overige werkzaamheden'?

Link naar reactie
  • 0
Maakt het verschil of we de inkomsten opgeven bij 'winst uit onderneming' of 'inkomsten uit overige werkzaamheden'?

Nee hoor, in principe niet, maar het scheelt heel wat vragen van de belastingdienst als je plots je urencriterium wel gaat halen en van de ondernemersaftrek gebruik gaat maken....en de inspecteur doet minder moeilijk bij winst uit onderneming voor sommige zakelijke kosten.....

 

Verder heeft het wel gevolgen voor een eventuele VAR verklaring; zie mijn opmerkingen bij post

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=21;action=display;threadid=7454

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.