Hallo, dit is m'n eerste post hier - hoewel ik wel fervent meelezer ben :)
Mijn onderneming heeft enkele reeds aangekochte goederen in China - die daar bij een lokale kerel liggen. Die goederen werden tot nog toe op eBay aangeboden met verzending vanuit China door die kerel (de Chinese post heeft lekker goedkope internationale verzendtarieven voor zendingen van enkele 100 grams).
Maar ik zou een deel van de goederen naar Europa willen halen omdat er toch meer vertrouwen is wanneer goederen ook van hier uit verzonden worden - het kan dus positief uitdraaien.
Tot nu toe maakte ik gebruik van express (TNT) aan 5usd/kilo hetgeen al helemaal niet slecht is. Wanneer ik echter de vergelijking maak met luchtvracht en LCL zeevracht, dan lijken die twee toch interessant:
a) Luchtvracht: beste prijs vond ik bij China Southern Airlines van CAN tot AMS - zo'n 2.05 euro/kilo maar in tegenstelling tot Express komen hier nog extra verrassingen en kosten bij voor inklaring en mogelijks ook stockage enzo
b) Zeevracht: port to port vind je soms heel goedkoop - dikwijls maar een paar tiental euro per kubiek maar in tegenstelling tot Express komen hier nog extra verrassingen en kosten bij voor inklaring en mogelijks ook stockage enzo
Voor de documenten voor import is het mogelijk pro forma invoices te maken met de juiste waarden van de goederen, om bij import de juiste invoerheffingen en BTW te kunnen voldoen via een douaneagent. Ook tariefcodes is niet zo'n probleem.
Mijn zorg is echter meer aan Chinese zijde. Mijn contactpersoon daar wil de goederen naar de lokale terminal brengen of naar het lokale LCL laadpunt. Maar het betreffen dus geen goederen die door een exporteur aangeleverd worden, of door een bedrijf met exportvergunning... Gewoon eigen goederen door een lokaal contact gebracht... Kan dat zomaar in China? Loop ik het risico dat de goederen daar tegengehouden worden door de Chinese douane - bijvoorbeeld wegens niet conformiteit van exportprocedures/vergunningen/documenten?
Als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag! :)
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
byblos
byblos
Hallo, dit is m'n eerste post hier - hoewel ik wel fervent meelezer ben :)
Mijn onderneming heeft enkele reeds aangekochte goederen in China - die daar bij een lokale kerel liggen. Die goederen werden tot nog toe op eBay aangeboden met verzending vanuit China door die kerel (de Chinese post heeft lekker goedkope internationale verzendtarieven voor zendingen van enkele 100 grams).
Maar ik zou een deel van de goederen naar Europa willen halen omdat er toch meer vertrouwen is wanneer goederen ook van hier uit verzonden worden - het kan dus positief uitdraaien.
Tot nu toe maakte ik gebruik van express (TNT) aan 5usd/kilo hetgeen al helemaal niet slecht is. Wanneer ik echter de vergelijking maak met luchtvracht en LCL zeevracht, dan lijken die twee toch interessant:
a) Luchtvracht: beste prijs vond ik bij China Southern Airlines van CAN tot AMS - zo'n 2.05 euro/kilo maar in tegenstelling tot Express komen hier nog extra verrassingen en kosten bij voor inklaring en mogelijks ook stockage enzo
b) Zeevracht: port to port vind je soms heel goedkoop - dikwijls maar een paar tiental euro per kubiek maar in tegenstelling tot Express komen hier nog extra verrassingen en kosten bij voor inklaring en mogelijks ook stockage enzo
Voor de documenten voor import is het mogelijk pro forma invoices te maken met de juiste waarden van de goederen, om bij import de juiste invoerheffingen en BTW te kunnen voldoen via een douaneagent. Ook tariefcodes is niet zo'n probleem.
Mijn zorg is echter meer aan Chinese zijde. Mijn contactpersoon daar wil de goederen naar de lokale terminal brengen of naar het lokale LCL laadpunt. Maar het betreffen dus geen goederen die door een exporteur aangeleverd worden, of door een bedrijf met exportvergunning... Gewoon eigen goederen door een lokaal contact gebracht... Kan dat zomaar in China? Loop ik het risico dat de goederen daar tegengehouden worden door de Chinese douane - bijvoorbeeld wegens niet conformiteit van exportprocedures/vergunningen/documenten?
Als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag! :)
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
0 antwoorden op deze vraag