• 0

Boekhoudvragen

Hoi, ik heb een aantal vraagjes namelijk:

- ik heb een eenmanszaak (startend) en daar heb ik en breng ik nog steeds een hoop prive vermogen in (dit om mijn inkopen m.b.t. de voorraad te kunnen doen). Nu boek ik dat netjes op de post ingebracht eigen vermogen tegen voorraad. Nu vroeg ik mij af hoe je dat eigenlijk later ooit weer van die post af krijgt. Namelijk als ik winst maak dan boek ik die winst op mijn winstreserve. Dit is ook weer uitkeerbaar. Maar je banksaldo zal nooit voldoende zijn om alle 2 de posten ooit uit te keren. Hoe gaat dit dan in zijn werk?

- de km vergoeding. Ik heb een auto prive welke ik ook zakelijk gebruik. Ik hou netjes een km administratie bij. Hoe verwerk ik dit in mijn boekhouding?

 

Als jullie mij zouden willen helpen heel graag. want ik zit me suf te piekeren.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Geertje,

 

- de winst zal je makkelijk uit kunnen keren. Dit uit zich in het positieve saldo van de bankrekening (keer alleen de netto-winst uit, let op de belastingen).

- geld dat vast ligt in voorraad is uit te keren op moment van verkoop van de voorraad. Aangezien het echter een on-going proces zal zijn, koop je hier liever nieuwe voorraad voor. Wil je dit geld vrij laten vallen naar jou, zal je dit anders moeten financieren, via de bank of derden. Je kan dan een langere betaaltermijn met je crediteuren of een kortere betaaltermijn met je debiteuren overeen komen.

- km-vergoeding: zorg voor een periodieke declaratie van prive naar de zaak, waarop alle zakelijke km's worden genoemd. Deze kan je dan netto aan jezelf uitkeren tegen 0,18 per km.

 

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.