• 0

Tanken en onderhoud prive auto bij zakelijk gebruik administratief boeken

(aangepast)

Hallo allemaal.

 

Dit is mijn eerste post op Higherlevel maar inmiddels al ruim 2 maand me aan het inlezen op het forum.

Een veelvoud aan enorm handige tips en goede posts voorbij zien komen en met veel interesse gelezen.

 

Sinds begin deze maand met mijn eigen bedrijf (ZZP) begonnen en ik loop administratief tegen 1 punt aan, te weten tankbonnen en onderhoud van de prive auto die zakelijk gebruikt wordt.

 

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat er erg veel conflicterende informatie te vinden is en het mij totaal niet duidelijk is hoe ik dit nu moet boeken.

Dit staat dus volledig van de €0.19 cent per kilometer (dat is me wel duidelijk😁).

 

Hoe ik het begrijp zijn er 2 opties:
 

Optie 1.

Tankbonnen en garagebonnen Prive betalen.

Dit lijkt mij de eenvoudigste methode (en staat tevens in E-boekhouden handleiding beschreven).

Gedurende het kwartaal houdt je de verhouding prive- en zakelijke kilometers bij, en aan het einde van het kwartaal verreken je dit naar rato prive/zakelijk.

 

Probleem waar ik met deze methode tegenaan loop, is dat op sommige sites nadrukkelijk vermeldt staat dat je tankbonnen en dergelijke met een zakelijke rekening moet voldoen.

 

 

Optie 2.

Tankbonnen en garagebonnen met Zakelijke rekening betalen.

in deze methode zou ik dus alles betalen met een zakelijke rekening, alleen ik stel mij voor dat als ik de auto 80% zakelijk gebruik, de belastingdienst van mening zal zijn dat ik de belasting ook slechts naar rato mag terugvorderen.

hoe boek ik in mijn administratie (aan het einde van het jaar?) de BTW (terug) die ik niet terug had mogen vorderen?  

 

Welke van de 2 moet ik in vredesnaam toepassen, en bovenal; HOE administreer ik die 2e methode?! 

 

 

Excuses voor het lange verhaal, hopelijk is het probleem voldoende duidelijk zo.

Alvast bedankt!

aangepast door BzerkerNL
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.