• 0

Afgescheiden Vermogen

Ik heb een vraag wat gaat over vermogen.

 

Afgescheiden vermogen vind bij een VOF plaats als je het vennootschapvermogen en privé vermogen van elkaar scheidt.

 

Bij een BV ligt het ongeveer hetzelfde.(dacht ik) Maar nu is mijn vraag eigenlijk of het mogelijk is afgescheiden vermogen te hebben in een Stichting.

 

Hartelijk dank alvast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

een stichting is een zelfstandige rechtspersoon en heeft die zin weliswaar een afgescheiden vermogen. Alleen je kunt geen onderneming starten onder de stichtingsvorm. Een stichting beheert vermogen en mag dat volgens de (notarieel opgemaakte statuten )aanwenden voor een omschreven doel en dat doel mag beslist geen commercieel doel zijn.Over de inkomstenstroom hoeft een stichting ook geen vennootschapsbelasting te betalen en is ook niet BTW-plichtig.Verder heeft de stichting een bestuur en moet ingeschreven worden in het Stichtingenregister bij de Kamer van Koophandel.

groeten Ad

Link naar reactie
  • 0

maar hoe wordt de stichting dan gefinancierd.. hier kan toch ook privé vermogen worden geinvesteerd?

 

En hoe zit het dan als het gaat om een stichting die gesubsidieerd wordt door de overheid?

 

Heet het afgescheiden vermogen bij een vereniging gewoon eigen vermogen en wat overblijft privé vermogen of?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, een stichting wordt gevoed door bv. schenkingen , giften, overheidssubsidies. Denk bijvoorbeeld maar aan onderwijsinstellingen. Een stichting kan dus wel personeel indienst hebben en dan er gewoon loonbelasting en premies afgedragen worden.

Maar zoals ik in mijn eerdere reactie al heb weergegeven hoeft een stichting over "de inkomsten" ofwel "het verschil tussen inkomsten en uitgaven" geen vennootschapsbelasting te betalen. Wanneer je privevermogen in een stichting stort wordt dit gezien als een schenking aan de stichting. Zou ik dus maar niet doen, anders ga je nog een keer over je "zuurverdiende nettoinkomsten" premies en loonbelasting betalen.

 

Wordt het weer een beetje duidelijker?

groeten Ad

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.