Jump to content
AishaV
Verberg

Schuur gedeeltelijk verbouwen naar kantoor

vraag

Goedemiddag,

 

Ik heb het internet al afgespeurd, maar kan eigenlijk geen duidelijk antwoord vinden op mijn vragen en ook de site van de belastingdienst brengt geen duidelijkheid.

Die verwijst door naar een fiscalist. Nu is het geen probleem om contact op te nemen met een fiscalist, maar ik wil het eerst in grote lijnen voor mezelf duidelijk hebben.

 

De situatie:

Momenteel eigenaar van een eenmanszaak, maar deze zal dit jaar nog omgezet gaan worden naar een BV.

Tevens is er sprake van een nieuw aangekochte woning met een geheel vrijstaande schuur.

De Schuur wil ik ombouwen naar deels zakelijk kantoor en deels privé voor opslag en dergelijke.

Dit wil ik doen door er een verdieping in te laten plaatsen en een scheidingswand tussen privé gedeelte en zakelijk gedeelte.

Het zakelijke gedeelte zal een eigen toegangsdeur van buiten krijgen, met beneden de trapopgang, sanitair gedeelte en een keukentje en de bovenverdieping zal kantoor worden.

Het privé gedeelte zal via een andere deur bereikt kunnen worden.

In de schuur moet riolering aangelegd worden en een eigen stroom voorziening.

Benedenverdieping zal uiteindelijk 60% privé worden en 40% zakelijk en de bovenverdieping geheel zakelijk.

Op de bovenverdieping zal een dakkapel geplaatst worden.

 

De vragen die ik hier nog over heb zijn:

 

- In hoeverre kunnen de verbouwingskosten van de schuur als investeringskosten in de BV opgevoerd worden?

- Dient de schuur aangekocht te worden door de BV wanneer ik de verbouwingkosten zakelijk wil opvoeren?

- Indien ik de schuur in privé houdt en verhuur/ ter beschikking stel aan de BV, in hoeverre kunnen de verbouwingskosten dan zakelijk opgevoerd worden?

 

Het blijft gewoon heel onduidelijk wat wel en niet zakelijk geboekt mag worden. 

Wat ik tot nu toe heb gevonden, zou in geval van het zelfstandigheid criterium (waar dit volgens mij wel aan voldoet, na verbouwing) klein onderhoud en inrichting sowieso ten laste van de BV gelegd kunnen worden, maar hoe zit dit precies met de verbouwing zoals hierboven geschetst. En met bijv. het aanleggen van Airco in het kantoor en eventueel zonnepanelen op de schuur?

En is het verstandiger om de schuur volledig in de BV in te brengen of privé te houden en ter beschikking aan de BV te stellen (verhuren), ook met het oog op mogelijke andere bestemming voor de schuur binnen 5 á 10 jaar?

 

Ik hoop dat jullie mij hier duidelijkheid in kunnen verschaffen.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

0 answers to this question

Recommended Posts

There have been no answers to this question yet

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 201 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept