• 0

Bescherming concept

Beste mensen,

 

wij moeten volgende week naar sbs6 en Stokvis produkties,

 

er is interesse getoond in een tv format van ons.

Hoe moeten we dit aanpakken ? Zijn er contracten de we hun moeten laten tekenen ? Wat voor een contracten ? Is dat gewoonlijk ? Staan we sterk als we het format hebben gedeponeerd bij de belasting ?

 

Ik hoor het graag

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Staan we sterk als we het format hebben gedeponeerd bij de belasting ?

 

 

Nee, dat stelt niet zo heel veel voor..... in principe zou je tv-format natuurlijk beschermd moeten zijn door auteursrecht en intellectueel eigendomsrecht.

 

De praktijk leert, dat zeker in tv-land daar rustig overheen gewalst wordt om geld te verdienen, en de mogelijke rechtszaak die volgt gewoon in de kosten en het risico van de exploitatie meegenomen wordt. Alleen bij een zaak tussen twee tv-grootheden (Tros-Frans Bauer) zal de plagierende partij een zaak vrezen, als je jou format jatten weten ze toch dat je geen geld hebt om een zaak aan te spannen (vermoed ik...).

 

Je staat het sterkst al je persoon onderdeel is van het format, als je bepaalde kennis, kunde of capaciteiten inbrengt die ze niet snel ergens anders kunnen vinden (je weet bijvoorbeeld alles over een specifiek onderwerp, of je kunt 50.000 dominosteentje in twee uur tijd opzetten). Als dat niet het geval is zou ik op mijn hoede zijn....

 

 

Een geheimhoudingsverklaring of Non-disclosure-agreement (nda) wordt ook wel eens gebruikt maar veel grote bedrijven, net als bijvoorbeeld journalisten, tekenen die niet. Een journalist heeft niets aan een nda, want hij wil juist een verhaal schrijven. Een grote organisatie/tv-maker zal er ook niet veel mee willen: ze hebben geen zin in de rompslomp van een nda als het concept toevallig lijkt op iets wat zij al een tijdje op de plank hebben liggen.

 

 

Succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.