• 0

Factuur nodig bij kopen marge auto van een particulier

Goede dag allemaal,

 

Ik wil een auto kopen op de zaak (eenmanszaak). Ik heb morgen een afspraak om 1 te bekijken. Nou is mijn vraag, heb ik een factuur nodig van de aankoop? Het is een marge auto dus de btw kan ik sowieso niet terug vragen, maar voor de afschrijving? En hoe zet ik hem officieel op de zaak? Bij de eerstvolgende belasting aangifte toch?

 

Alvast bedankt en een fijne avond.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Hallo Motojoto,

 

Meest waterdicht bewijs heb je met een koopovereenkomst gebruikte voertuig (o.a. op site van de anwb kun je er één kosteloos downloaden) en betaling via de bank.

Eventueel kun je de advertentie van de auto en verdere schriftelijk communicatie over bijvoorbeeld prijs bewaren in de administratie. 

 

Bij een eenmanszaak kun je de auto niet op bedrijfsnaam zetten. Deze komt op de persoonlijke naam. In principe kun je de auto inboeken als activa in de boekhouding op datum aankoop. Vanaf dat moment is auto ondernemingsvermogen (auto van de zaak). Je kunt vanaf dat moment dus ook alle autokosten opvoeren als bedrijfskosten en afschrijven op de auto. In de eerstvolgende aangifte IB geef je waarde boekwaarde van de auto aan via de balans. 

Tenslotte indien in uw geval de auto keuzevermogen is dan is er de mogelijkheid om uw keuze te herzien (de auto privé vermogen maken). Dit kan tot het moment dat de aanslag voor het jaar waarin u deze keuze hebt gemaakt, onherroepelijk vaststaat. 

 

Succes!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.