• 0

Hoe zo goed mogelijk uit deze penarie?

Hallo,

 

Het zit als volgt: 

 

Ik heb een paar jaar geleden een BV opgericht samen met een compagnon. Dit was vlak voor corona. We hadden beide een holding hierboven staan en we waren natuurlijk allebei in dienst van onze eigen holding. 

 

Toen kwam corona en er was gewoon geen geld meer. Het was echt heel zwaar om rond te komen. Ik heb me toen terug getrokken en heb mijn holding gesloten. 

Toen heb ik een eenmanszaak geopend en ben ik af en toe alsnog gaan werken voor de werk bv indien er werk was. Hier schreef ik een factuurtje voor. 

 

Nu zijn we een aantal jaar verder en nu blijkt dat ik toen toch wat beslissingen heb genomen uit vluchtigheid en niet voldoende doordacht. Hier sla ik mezelf iedere dag voor op de kop. 

 

Het blijkt namelijk dat ik nog aandelen in mijn persoonlijke holding had zitten. 50% van de werk bv.

 

Ik heb hier flink op het forum gezocht en toen zag ik dat ik de KvK kon bellen. Dit heb ik dus gedaan en nu is mijn Holding in liquidatie gezet. Dus nu kan ik naar de notaris om de aandelen eruit te halen. 

 

Echter, hoe moet ik verder. Wat is volgens jullie wijsheid? 

 

De aandelen zullen weer naar mij gaan. Omdat het inmiddels weer beter met de werk bv gaat en er ruimte is voor mij om in dienst te treden (part-time). Ik zal de administratie gaan bijhouden en wat calculeren. Maar het minimum loon van €56.000 voor een DGA in 2024 is echt te moeilijk om te betalen en staat ook eigenlijk totaal niet in verhouding tot de werkzaamheden die ik verricht. 

 

Ik wil dus mijn eenmanszaak stoppen per 31-12 en dan verder gaan met de werk bv of holding. 


Een aantal vragen: 

 

1. Is het argument dat ik part-time ga werken voldoende reden voor de belastingdienst om verlaging van het DGA loon te geven? 

2. Is het misschien beter om direct in dienst te treden bij de werk bv, zonder holding? We hebben namelijk een G-rekening (nog 1 werknemer in dienst) en die is langzaam voller aan het lopen. Als ik in dienst kom bij de werk bv, kunnen we ook de G-rekening gebruiken voor mijn loonheffing.

3. Stel ik kan geen verlaging aanvragen en moet op een of andere manier toch het minimum van €56.000 aanhouden. Wordt er dan ook nog gekeken naar het loon van mijn compagnon in zijn Holding? Moet ik dan ook op dat niveau gaan zitten? Of kan ik daar wel onder blijven? 

4. Misschien is het een optie om gewoon in dienst te treden en de aandelen aan mijn compagnon te geven. 

 

Het komt er op neer. Hoe kan ik zo goedkoop mogelijk voor de werk bv werken (Parttime 20 uur per week). 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.