• 0

vrij kunstenaar & startende onderneming

Hoi,

Ik heb veel vragen, en heb moeite concrete en overzichtelijke antwoorden te vinden. Dit alles is niet mijn sterkste punt.

 

Dit is in het kort mijn situatie:

Ik ben sinds 3 jaar vrij kunstenaar en illustrator van beroep. Het begon klein maar het groeit en nu wil ik er zeker van zijn dat ik het op wettelijk gebied allemaal goed regel. Nu is het zo dat ik totaal geen verstand heb van deze dingen, en op school nooit les hierin heb gehad. (opleiding gehad in de zorg) Als ik mensen vraag om advies krijg ik iedere keer andere dingen te horen waardoor het overzicht voor mij ver te zoeken is.

 

Ik wil een eigen onderneming starten. Wat ik op het moment doe is schilderijen verkopen, en in opdracht illustraties maken. Ik verdiende het vorige jaar in totaal ongeveer 4500 aan opdrachten en 500 aan verkochte schilderijen. Het bedrag is dus nog niet erg hoog, maar ik verwacht dat het dit jaar sneller zal gaan.

 

Bij de kamer van koophandel hoef ik me zover ik begrijp niet te melden, klopt dat?

 

Ik heb het min of meer uitgelegd bij de belanstingdienst en kreeg een formulier mee dat 'opgaaf, gegevens startende onderneming' heet. Ik heb het doorgelezen, en kan het invullen. Ik weet alleen na wat gelees niet zeker meer of dit werkelijk is wat ik moet doen.

 

Kan iemand me een beetje de weg wijzen? Zijn er plekken waar je kan 'leren' hoe dit alles werkt? (voor een kunstenaar)

 

Alvast vriendelijk bedankt,

Marit

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja hoor, dat kan hier. Maar daarnaast bied de KvK ook seminars over de fiscus, rechtsvormen, marketing, juridische aspecten, administratie en boekhouding etc. Allemaal als gescheiden seminars, dus per onderwerp te volgen. Hiermee kom je op weg door dat alle belangrijke aspecten in vogelvlucht worden behandeld. Daarna weet je in ieder geval waar je voor meer informatie moet zijn. Voor concrete vragen over de belasting kun je ze ook bellen: ze geven graag advies: liever dat ze je nu de goede kant uitsturen dat dat het verkeerd gaat met je aangiften: dan is de fiscus meer tijd en geld kwijt met het rechtzetten.

 

Meer concrete vragen kun je natuurlijk hier kwijt, en de zoekfunctie kan ook al veel helderheid verschaffen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nonex/Justus,

Bedankt voor je reactie.

Zulke dingen zou ik wel willen bijwonen, zeker als het zou gaan over mijn vakgebied (of gedeeltelijk daarover). Ik ga binnenkort ook informatie vragen bij een instantie die kunstenaars & co heet. Ze geven gratis advies als je in aanmerking bent gekomen voor de Wwik, wat het geval is. Alleen als ik daarheen ga, moet ik ongeveer weten waar ik me op moet richten met de vragen die ik stel. Aangezien ik echt een leek ben, dacht ik dat het goed was vantevoren alvast zoveel mogelijk uit te vinden. Dan kan ik tenminste gerichte vragen stellen.

 

Wat zijn de dingen waar ik nu, in het begin zoal aan moet denken? Waar begin ik?

 

Het grappige is dat ik zowaar plezier heb in het doorlezen van websites en fora als dit. Allemaal mensen die zelf iets op willen zetten, geeft een leuk gevoel!

 

Maar goed :)

Kan je me vertellen hoe ik het beste kan beginnen? wie ik kan bellen, hoe ik erachter kom op welke manieren bep. formulieren ingevuld moeten worden etc.

 

Vriendelijke groetjes,

Marit

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.