Jump to content

Kenza750

Junior
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe

Company info

  • Location
    Harderwijk
  1. Dit heeft niets met loondienst te maken. Ik word ingehuurd om een bepaald resultaat te behalen; hoe ik dat doe zal de opdrachtgever een worst wezen. Ik heb een inschatting afgegeven van hoeveel tijd ik ervoor nodig heb en tegen welk uurtarief. That's it. En wat betreft het moment van factureren: er is simpelweg een moment in de maand afgesproken waarop alle uren (van alle externen) worden doorgezet. Om daar vanaf te wijken kost je in de praktijk veel meer dan een maand dus kun je beter de volgende run afwachten. Maar goed; de achtergrond vd vraag van mij was over hoe ik moet omgaan met de "15 dagen"-regel en de BTW afdracht die nu toevallig in een ander kwartaal valt (of niet). Ik ga gewoon voor de oplossing die Hans van den Bergh voorstelt. Ik hanteer de daadwerkelijke factuurdatum en draag de BTW wel in Q2 af. Als de belastingdienst het daar niet mee eens is, dan hoor ik het wel. In dit geval gaat het puur om het moment van afdragen, en niet om ergens een voordeel uit te behalen..
  2. Dank voor je reactie. Ik begrijp het punt alleen niet helemaal (mijn fiscale kennis is op dit moment ook erg berperkt). Uiteraard zijn er wel afspraken mbt prestatie en deliverables opgesteld en contractueel vastgelegd. Het gaat hier puur om de administratie en kanalisering van de uren naar de juiste persoon. Niet meer, niet minder. Rest van de opdracht en afspraken mbt het wat en wanneer opleveren zijn gemaakt tussen mij en de opdrachtgever. Broker staat daar helemaal buiten, zij nemen enkel de administratieve rompslomp van de opdrachtgever uit handen want die gaat niet iedere maand van een paar honderd zp-ers de factuurtjes inboeken en apart uitbetalen. Nu krijgen ze (bij wijze van spreken) 1 grote factuur van alle gemaakte uren die ze aan de broker betalen. De broker verdeelt het weer onder de zp-ers (uiteraard zit daar een vergoeding per gewerkte uur in).
  3. Ik loop tegen hetzelfde aan, vandaar dat ik op dit topic uitkom :-0 Ik betaal dus ook al mijn tankbeurten met mijn zakelijke pas.
  4. Ik was waarschijnlijk niet helemaal duidelijk in mijn eerste topic mbt de uren etc, excuses :-) Hoe het werkt is als volgt: 1- ik schrijf wekelijks mijn gewerkte uren in het tijdschrijfsysteem van de opdrachtgever. 2- projectmanager/budgethouder keurt de uren (die ik geschreven heb) goed. 3- eerste woensdag vd nieuwe maand stuurt de opdrachtgever alle GOEDGEKEURDE uren door naar de broker 4- broker stelt een factuurvoorstel aan de zp-er op aan de hand van de GOEDGEKEURDE uren (aantal uur x afgesproken uurtarief; niks spannends dus). 5- zp-er (ik in dit geval) stuurt zijn factuur naar de broker; die factuur moet dus logischerwijs overeenkomen met het factuurvoorstel. Stap 3 ging dus in mijn geval mis. Vandaar dat ik moet wachten op de volgende facturatie-run die een maand later loopt. Lang leve de automatisering :) Op deze manier ontstaat er dus geen discussie over het factuurbedrag. Afgesproken is dat de broker alleen goedgekeurde uren kan/mag factureren aan de opdrachtgevever. Zie het als een extra controlestap. Mochten er uren zijn die om een of andere reden niet goedgekeurd zijn, dan heb je als ondernemer een discussie met je opdrachtgever. De broker heeft hier niets mee te maken. Die zit er alleen tussen als doorgeefluik en om de administratieve lasten van (grote) opdrachtgevers te verlichten. De opdrachtgever krijgt dus gewoon 1x per maand 1 verzamelfactuur van de broker waarop ALLE uren van ALLE ingehuurde personen staan. Deze methode is overigens vrij gebruikelijk in mijn werkgebied.
  5. mijn factuurdatum voor de werkzaamheden in februari zal rond de 3-5 april zijn. Betaling zal dan 30 dagen later zijn (dus begin mei). Ik baal hier ook enorm van en heb aan verschillende kanten lopen trekken. Helaas een groot en log bedrijf welke gewoon 1x per maand de facturatie-run doet van de uren van alle externen die binnen het bedrijf werken (en dat zijn er honderden!!). Afwijken hiervan kan alleen maar mis gaan...
  6. Dat was ook mijn insteek alleen werd ik aan het twijfelen gebracht door de melding op de site vd belastingdienst waarop stond dat je binnen 15 dagen in de maand volgend op de maand waarin je je dienst hebt geleverd, moet factureren.
  7. De fout lag bij de opdrachtgever en niet bij de broker. Z hebben inmiddels wel bevestigd dat mijn uren allemaal geaccordeerd zijn, dus qua betaling maak ik me geen zorgen.
  8. Ik vind t factuurvoorstel-ding ook een gedoe alleen doen ze dat bij iedere zelfstandige om te voorkomen dat er uren gefactureerd worden die nog niet formeel zijn goedgekeurd bij de opdrachtgever. normaliter gaat t allemaal goed alleen bij mij zijn de uren ergens in t systeem blijven hangen. Dat is verholpen alleen moet ik dus wachten op de volgende “run”
  9. Dat is nu juist t probleem. Factuur voor mijn werkzaamheden is nog niet opgesteld/verstuurd. Ik kan m pas opstellen NADAT ik van de broker een factuurvoorstel heb gehad. En die krijg ik pas rond 5 april. op zich kan ik natuurlijk gewoon de factuur op 5 april opstellen en versturen en dan de factuurdatum hanteren voor BTW aangifte. In dit geval dus Q2. alleen weet ik niet of ik daar gezeur over ga krijgen omdat je formeel binnen 15 dagen na de maand waarin je werkzaamheden hebt verricht, moet factureren.
  10. Hoi All, Ik ben sinds 1-feb-2020 als zzp begonnen. De eerste BTW-aangifte moet ik komende maand doen maar ik zit met het volgende: - ik heb in februari en maart diensten geleverd (uurtje factuurtje) - normaliter stuurt de opdrachtgever mijn gewerkte uren de eerste woensdag vd maand richting de broker. broker stelt een factuurvoorstel op aan de hand van deze goedgekeurde uren. Ik kan vervolgens mijn factuur opstellen (moet overeenkomen met het factuurvoorstel), waarna binnen 30dgn wordt betaald. Nu werden mijn uren in de eerste week van maart dus niet doorgestuurd naar de broker vanwege een administratieve fout. Ik kreeg dus geen factuurvoorstel, en kon dus ook geen factuur sturen. Aangezien de klant slechts 1x per maand een facturatie-run doet, schuiven mijn gewerkte uren van februari een maand op. Maar nu loop ik dus tegen het volgende aan. - ik krijg in de eerste week van april een factuurvoorstel van mijn gewerkte uren (van zowel feb als maart) - ik kan dus pas mijn allereerste factuur in april sturen. - MAAR: voor de BTW aangifte geldt de factuurdatum. dat zou betekenen dat de ontvangen BTW in Q2 afgedragen moet worden. Alleen lees ik dus overal dat je uiterlijk 15 dagen na verrichte dienst moet factureren. Daar voldoe ik nu niet aan. Hoe los ik dit op. Is dit überhaupt een probleem voor de BTW-aangifte of moet ik gewoon de factuurdata hanteren en de BTW met de aangifte in Q2 meenemen? PS: aangezien ik in feb via een andere broker heb gewerkt, moet ik dus in april 2 facturen opstellen (1 voor februari waarvan de uren de eerste run niet zijn meegekomen; en 1 voor de werkzaamheden die ik in maart heb verricht, daar verwacht ik geen issues mee. het gaat dus puur om de factuur van in februari verrichte werkzaamheden). Alvast erg bedankt!
  11. @prinsrachidDuidelijk. Uiteindelijk komen we er wel :-0. Het is me vaker opgevallen dat regeltjes van de BD nogal onhandig beschreven zijn. Zo ook de definitie woon-werk bijvoorbeeld. Maar goed dat we dit forum hebben. @shoptillyoudropjij ook bedankt voor de scherpe opmerking en heldere uitleg. Hoop dat er veel mensen na mij ook wat hebben aan dit topic. Dat is mijns inziens de kracht van een forum.
  12. Volgens mij had prinsrachid het over de correctie van de teveel teruggevorderde BTW en niet over de aftrekbaarheid van autokosten. Of (zoals ik het begrijp): je krijgt eerst teveel BTW terug en die moet je aan het eind vh jaar terugbetalen. En dat terugbetalen kun je als kosten boeken.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept