Jump to content
  • Heb je een column, artikel of opiniestuk geschreven over innovatie en/of ondernemerschap? Dan plaatsen we deze na een redactionele check graag op Higherlevel.nl! Middels "voeg column toe" kun je de column plaatsen. Let op: de columnsectie is niet bedoeld voor Online Marketeers die werkzaam/ingehuurd zijn om producten/diensten onder de aandacht te brengen.

  • De vastgoedmarkt in crisis
     
    De huidige economisch moeilijke tijd laat ook de vastgoedmarkt niet onberoerd. Net zoals de vraag naar woonhuizen de afgelopen jaren sterk is afgenomen, met een algehele waardedaling als gevolg, bevindt bedrijfsmatig vastgoed zich in eenzelfde schuitje.
     
    Bedrijven breiden niet of nauwelijks uit, gaan meer flexwerken en ''online'' ondernemers maken vele ''offline'' ondernemers overbodig. Dit heeft geleid tot een sterke afname van de vraag naar kantoren, winkels en bedrijfsruimten.
     
    De varkenscyclus
     
    Vastgoed kent een lange productietijd, een nieuw pand bouwen duurt al snel een jaar. In economisch goede tijden, waarin bedrijven groeien en willen uitbreiden, komt de nieuwbouwproductie weer op gang. Het aanbod neemt af met het toenemen van de vraag, waardoor de (huur)prijzen stijgen en ontwikkelaars en beleggers hun kans schoon zien om nieuwe panden te bouwen.
     
    Maar zodra de vraag afneemt, zoals na het uitbreken van de kredietcrisis in 2008, zijn er nog allerlei panden in aanbouw die nog niet zijn verhuurd of verkocht. Die worden niet gesloopt maar gewoon afgebouwd, de bouwopdracht is immers vergeven en de grond betaald. Op dat moment ontstaat er een enorm overschot aan bedrijfsmatig vastgoed en dalen de (huur)prijzen, zij het langzaam.
     
    Huurindexering
     
    De meeste bedrijfsmatige huurovereenkomsten worden opgesteld conform het model ROZ, Raad voor Onroerende Zaken. Vrijwel alle huurovereenkomsten in Nederland worden jaarlijks verhoogd conform bijv. het CPI Alle huishoudens. Daarmee wordt de eigenaar van het vastgoed, doorgaans een belegger, beschermd tegen inflatie. En de inflatie loopt momenteel op! Huurverhogingen lijken dus onvermijdelijk.
     
    Theoretische kansen op besparing
     
    Nu duidelijk is dat de (huur)prijzen voor bedrijfsmatig vastgoed in vrijwel heel Nederland massaal zijn gedaald (behoudens uitzonderingen) en de inflatie oploopt, zouden huurders zich moeten afvragen of zij niet teveel huur betalen. En of een huurprijsverhoging wel realistisch is. In de meeste gevallen blijkt dat huurders teveel huur betalen ten opzichte van de vraagprijzen van leegstaande panden.
     
    PS winkelhuurders kunnen een beroep doen op huurprijsherziening, een wettelijk bepaalde mogelijkheid om de huur onder bepaalde voorwaarden gelijk te trekken met die van de winkels in de directe omgeving
     
    De psyche van de vastgoedbelegger
     
    Eigenaren van bedrijfsmatig vastgoed, vastgoedbeleggers genaamd, zijn over het algemeen rustige figuren. Pensionado's en vastgoedfondsen die op lange termijn een redelijk rendement op hun belegging verwachten. Alhoewel je het aan hun auto's en huizen niet altijd afziet, zijn zij wel degelijk op de hoogte van de huidige economische malaise. En dat baart hun zorgen. En terecht. De leegstand neemt toe en als het huurcontract van een huurder afloopt dan heeft deze een sterke onderhandelingspositie en legio alternatieve vestigingsmogelijkheden.
     
    Wat een vastgoedbelegger nog belangrijker vindt dan een goed rendement, is zekerheid. Leegstand is niet alleen duur maar werkt ook stress in de hand. Het is hen er dus alles aan gelegen, mits je een goede huurder bent, om je als huurder te behouden. Dat biedt mooie besparingskansen.
     
    Als je dus niet aan dat eeuwigdurende huurcontract vastzat, had je een hele mooie onderhandelingspositie gehad jegens jouw verhuurder. Of toch?
     
    De theorie in praktijk
     
    Of jouw huurcontract wel of niet binnenkort afloopt, is niet het belangrijkste. Veel verhuurders staan open voor onderhandelingen over het verbeteren van de kwaliteit van het gehuurde en het verlagen van de huurprijs in ruil voor meer zekerheid, bijv. door het afsluiten van een nieuwe 5-jarige huurovereenkomst. Je brengt de verhouding tussen de kwaliteit van het gehuurde pand en de huurprijs die je daarvoor betaalt weer in evenwicht.
     
    De belangrijkste punten in de onderhandelingen over een nieuwe huurovereenkomst:
     
    [*] gehuurde oppervlakte (aantal m²)
    [*] aantal parkeerplaatsen (passend bij aantal FTE)
    [*] opleveringsniveau (nette vloerbedekking, plafonds, verf, pantry, beveiliging etc.)
    [*] huurprijs (terug naar marktconform niveau)
    [*] lengte van de huurovereenkomst (! zwaarwegend voor verhuurder)
    [*] servicekosten (wat doet de verhuurder aanvullend voor je)
    [*] energiekosten (slecht geïsoleerd pand = hogere energiekosten)
    [*] (achterstallig) onderhoud
    [*] indexering (bijv. maximeren op 50% van de stijging van het CPI)
    [*] recht van onderhuur
     
    Denk voordat je in gesprek gaat met je verhuurder dus goed na over bovenstaande punten en formuleer een realistisch voorstel. Laat je desgewenst bijstaan door een bedrijfsmakelaar, vastgoedadviseur of vastgoedjurist, aangezien de belangen vaak relatief groot zijn en de gemaakte afspraken contractueel goed moeten worden vastgelegd.
    Wie van u heeft aan yoga gedacht als oplossing voor duurzame inzetbaarheid? U niet?

    Geef mij 5 minuten om u uit te leggen wat de effecten van yoga op de werkvloer (oftewel business yoga) zijn, zodat u zelf tot de conclusie kan komen dat het wellicht een onverwachte en nieuwe, maar logische stap is om yoga in te zetten.
     
    Even de feiten op een rij. Als er binnen een organisatie niet gestuurd wordt op inzetbaarheid, dan zien we dat de inzetbaarheid afneemt naarmate mensen ouder worden. We zien dan vaak het volgende:
     
    [*] toename gezondheidsproblemen;
    [*] afname fysieke en mentale belastbaarheid;
    [*] afname in de arbeidsmotivatie;
    [*] afnemende bereidheid o
    m te veranderen.
     
    Wat kan yoga hierin betekenen?
    Yoga zorgt is een eeuwenoude techniek die zorgt voor balans in lichaam en geest. Het betekent ‘verbinding’ of ‘eenheid’. Het maakt het hoofd rustig en het lichaam jong en flexibel.
     
    En dat is juist wat u nodig heeft!
    Flexibele medewerkers, die openstaan voor veranderingen, die verantwoordelijkheid nemen voor hun gezondheid en die tools hebben en toepassen om kunnen gaan met de toenemende werkdruk.

    Yoga op de werkvloer
    Juist door de yoga op de werkvloer te introduceren, zorgt u ervoor dat er meer flexibiliteit komt op de werkvloer. Bedrijven die al yoga aanbieden zijn positief over de resultaten. Medewerkers gaan beter om met stress, voelen zich vitaler en zijn creatiever. Ook de werksfeer verbetert, de betrokkenheid bij het bedrijf en bij elkaar vergroot.

    Ziekteverzuim omlaag en juiste medewerker op de juiste plek
    Dit zorgt ervoor dat het ziekteverzuim omlaag gaat, uitval van medewerkers door werk gerelateerde klachten zoals Burn out, RSI en rug/nek afneemt. Het zorgt er ook voor dat medewerkers bewuster worden van hun eigen kunnen en hun eigen wensen. Hierdoor komt de juiste persoon op de juiste plek.
     
    Heb ik je kunnen overtuigen, inspireren of nieuwsgierig gemaakt?
    Heel veel jaren geleden zat mijn echtgenote in een reclame voor een nieuw koekje, merk “Club”. Vreemd genoeg geen spoor meer van te vinden op het Internet. Ik moest er aan denken bij het lezen van een boek over Neuromarketing. Later zal blijken waarom. Deze vrij nieuwe tak van sport probeert (koop) gedrag te voorspellen aan de hand van fysische metingen in de hersenen en de rest van het lichaam. Denk daarbij bijvoorbeeld aan oogbewegingen, spierspanning en hartslag. Eigenlijk is het dus consumentenonderzoek met behulp van vaak onbewuste lichaamstaal. Het betreffende hoofdstuk ging over het gebruik van empathie, invoelingsvermogen dus. Onze hersenen zijn door spiegelneuronen in staat mee te voelen, ruiken en proeven wat anderen ervaren.
     
    Conclusie is dat beelden die ons effectief opslurpen in de zin dat we ze als het ware zelf beleven heel effectief zijn. We kennen dat natuurlijk van – zien eten, doet eten - maar het werkt ook op het geheugen. In de serie Overspel zie je een aantal keer het gebruik, dus het openen van de fles, inschenken en drinken, van een Cola. Duidelijk geen Coca Cola, wel met een rode dop. Weet het niet 100% zeker, maar dacht dat het om het voor mij geheel onbekende huismerk van AH ging. Boodschap is dat het wegzetten van een fles weinig of geen effect heeft maar het gebruik des te meer. We drinken als het ware mee en volgende keer als we die specifieke Cola zien krijgen we dorst.
     
    Terug naar het koekje in de reclame van mij vrouw. In deze reclame zongen ze in clubverband samen een liedje over het koekje en lieten ze de verpakking zien. Boodschap kwam er op neer dat je door het op zak hebben van de koekjes bij de groep hoorde. Het werd een grote flop. Ze werden niet gekocht.
     
    Ze hadden, met de kennis van nu, natuurlijk naar een bakker moeten gaan waar het duidelijk heerlijk ruikt (kijker ruikt mee), de verse koekjes worden in een ambachtelijk zakje gedaan en aangegeven (kijker voelt het zakje) en samen bij een heerlijk kopje koffie gegeten (kijker proeft mee). Hé, – denk je dan - die reclame bestaat.
     
    Natuurlijk ziet iedereen dan dat er in statisch adverteren de klad zit en Youtube de toekomst heeft. Hier kan je zelfs meebeleven hoe het is om een nieuw smartfoon uit de verpakking te halen en in gebruik te nemen.
     

    Skype chat sessie

    By Henri Kroeze

    Ondernemer X 7:14 PM:
    wow
    (ik zit ondertussen een site van een klant te repareren)
     
    Ondernemer Y:
    Mijn aandachtspunten voor 2012 zijn o.a.:
    - Support Ticket Systeem integreren in wp-admin. Klanten kunnen dan vanuit hun eigen backend een supportvraag insturen
    Ik slinger even twee apen in bed en dan ben ik weer online!
    - Alle bestaande klanten overhalen om de site door Bedrijf Y te laten hosten
    - Alle nieuwe klanten een SLA aanbieden (voorwaarde is dan wel dat ze in het Bedrijf Y Netwerk meedraaien)
    Voor bepaalde functionaliteit eigen plugins laten schrijven (beetje klaar met compatibiliteits-isses tussen plugins onderling)
     
    Ondernemer X 8:52 PM
    ik hoop het wel! Zit weer in m'n 'garage'
     
    Ondernemer Y
    #jaloers => garage
     
    Ondernemer X
    ah ja joh... D'r is altijd baas boven baas! Ik ben weer jaloers op mijn buurman hier met z'n dikke omzet en giga marge
     
    Ondernemer Y
    wat doet jouw buurman dan?
     
    Ondernemer X
    die levert onderdelen voor 1 type scheepsmotor. Wartsyla hutsefluts
     
    Ondernemer Y
    doe dan hetzelfde
     
    Ondernemer X
    doei!!!
     
    Ondernemer Y
    dan moet je niet zeuren
     
    Ondernemer X
    ech nie jaliers nie! Doe nou maar waar je goed in bent! En dat doe jij geloof ik wel.
     
    Ondernemer Y
    ik ga ff toetje eten (vanille-ijs met stoofpeertjes en slagroom) spreek je zo nog wel even
     
    Ondernemer X
    jummie! Ik ben d'r nog wel even. Eetze
     
    Ondernemer Y
    Toetje is nog niet klaar helaas. Skype vanaf de iPhone werkt ook errug OK.
     
    Ondernemer X
    je bent officieel toch vrij nu? Volgens de grote opperbevelhebber?
     
    Ondernemer Y
    Ondernemers zijn nooit vrij, toch?
     
    Ondernemer X
    Ik doe wel eens wat anders, maar ik ben altijd ondernemer
     
    Ondernemer Y
    Hear, hear!!!
    Ik zeg tegen klanten altijd wel dat ik vrij ben, maar dat is om wat tijd te creëren.
     
    Ondernemer X 9:20 PM
    toetje al klaar?
     
    Ondernemer Y
    Nope
     
    Ondernemer X
    Ga es helpen dan!
     
    Ondernemer Y
    \"doe nou maar waar je goed in bent! en dat doe jij geloof ik wel.\"
     
    Ondernemer X
    HAHAHAHAHAHAHAAAA
     
    Ondernemer Y
    Waarom denk je dat? -> quote
     
    Ondernemer X
    oei, even weer serieus?
     
    Ondernemer Y
    Niet persee, maar voordat ik het vergeet.
     
    Ondernemer X
    ok.
    quote: garage -> jaloers
    ondanks dat jij het zo niet wilt zien, voel ik toch enige overenkomst waar wij beiden 'vandaan' komen. JIj een faillissement, ik een ww en een bedrijf dat verlies draaide
    Kortom, starten met niets of bijna niets
    ik betaal nog steeds schulden af van mijn vorige toko. Zijn geen schokkende bedragen, heel goed te overzien, maar ik moet iedere maand x money binnenbrengen en daarna gaat de meter pas lopen.
    Ik ben in mijn branche letterlijk begonnen met 'niets'. Geen netwerk, helemaal noppes nada.
    Je kunt je dan wel blindstaren op wat anderen allemaal wel hebben (klanten, onderhoudscontracten, huisje in Frankrijk, dikke 850/Corvette) maar da's voor mij niet weggelegd.
    Ik heb de wijze 'raden' die ik op HL en elders las ter harte genomen en daar 1 aan toegevoegd: Focus, focus focus en zorg dat je klanten binnen krijgt-> dus aquisitie
    Dat leer ik met vallen en opstaan. De euforie van een nieuwe klant of een opdracht duurt bij mij hooguit 30 minuten, dan heb ik al weer 'maar over 3 weken moet ik wee een klant'.
    Ondertussen zo stiekumpjes heb ik al aardig wat opdrachten weggedraaid, heel divers, heel diverse klanten ook. En dat gaat mij nu eindelijk 'meewerken'. D'r staat een portfolio op mijn site waar ik trots op ben en die een verhaal vertelt en sommige prospects snappen dat verhaal -> KLIK!
    Dus, met volhouden, dicht bij je 'kern' blijven en gewoon Ondernemer X/Ondernemer Y blijven kom je er echt. Echt waar. Ik 'zie' dat nu. (eindelijk) en ik mag van mijzelf daar een beetje van genieten.
    Maar, 't blijft focus, focus focus. En blijf scherp, als iets scheef gaat, waarom gaat dat scheef en wat gaat Ondernemer X/Ondernemer Y daar aan doen in 't vervolg? En hoe zorg ik dat ik bij de kern blijf?
     
    Ondernemer Y
    *leest nog steeds mee, en valt je niet in de rede*
     
    Ondernemer X
    Vandaar mijn 'je moet doen waar je goed in bent'. 'En waar je je goed bij voelt'.
    Je maakt mij niet wijs dat jij over 5 jaar nog steeds templates voor WP aan het bouwen bent, kom op man! Maar NU!!! is dat waar je goed in bent en waar je je happy bij voelt EN WAT JE DUS VERKOCHT KRIJGT!!! (= acquisitie)
    Ik kan niet(s) verkopen waar ik niets bij voel. Het verhaal moet kloppen. En jouw verhaal klopt, dus dat gaat goed komen.
    1e jaar had ik E 16.000 omzet. Nu (2e) zit ik rond de E 44.000. Modelauto's gewipt, en focussen maar!!! Netwerken, mensen vertellen wat je doet en waarom je dat doet en waarom jij daar nou net 'bijzonder goed' in bent.
    En verdomd, 'blauwe ogen' werken ook mee!
    Ik schijn een 'like' factor te hebben (geen idee wat dat is) maar mensen gunnen mij dingen. Dat werkt maar bij bepaalde klanten maar mooi is het wel!
    En ik vind jou ook een 'like' factor hebben, zij het anders dan de mijne. Ik vertrouw jouw inzichten en opmerkingen. Als ik prospect zou zijn en jij zou roepen, we gaan rechtsaf, dan geloof ik dat.
    Dus... (einde monoloog)
     
    Ondernemer Y
    Hele verhaal kopiëren en als column op HL zetten
     
    Ondernemer X
    ben je gek man... wie wil dat nou lezen!
     
    Ondernemer Y
    Een reus of 8, 9 moet dat wel opleveren.
     
    Ondernemer X
    boeie!
     
    Ondernemer Y 9:39 PM
    Ik ga zo reageren. Toetje is er.
     
    Ondernemer X
    lekker! Ben zo weer online, ik tuf weer naar huis
     
    Ondernemer Y 10:25 PM
    Natuurlijk boeit het aantal reuzen niet. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat dit voor iedereen waardevolle inzichten zijn. Maar ik denk dat iedereen daar maar op zijn eigen manier achter moet komen.
    Geen idee waar ik over 5 jaar mee bezig ben. Maar op dit moment interesseert me dat ook niet zo.
     
    Ondernemer X
    klopt. visie is leuk, maar d'r moet eerst brood op de plank komen!!
    En wat vindt je vrouw van je werkzaamheden? Ik vind dat ook heel erg belangrijk.
     
    Ondernemer Y
    Ik ook. Zolang het er voor zorgt dat ik lekker in mijn vel zit én er brood op de plank komt is zij er blij mee.
     
    Ondernemer X
    yessir. zo werkt dat. En als je dan ook nog met je tegenslagen bij haar terechtkunt, is 't helemaal goed

    Ondernemer Y
    Precies. Ik ga ff uitbuiken met een glas Baileys. Spreek je morgen. Cheers mate!
     
    Ondernemer X
    yea, hopelijk heb je d'r wat an.
     
    Ondernemer Y
    Absoluut. Maar daar kom ik morgen ff nader op terug.

    Ondernemer X
    is goed kerel! Ik zit aan de toast met blauwe ader kaas. Ook lekker!
    Er wordt gespeculeerd op de noodzaak van een sociaal vangnet speciaal voor ZZPers. Niemand weet wat dit voorstel dan concreet betekent, maar ik vrees verplicht en te weinig voor teveel geld. Dit idee van een sociaal vangnet is ingegeven door de massale verborgen werkloosheid waar in deze zware economische tijden veel ZZPers mee geconfronteerd worden.
     
    zijn ZZPers zielig?
    Er zijn heel veel ZZPers die te weinig inkomen behalen omdat ze geen opdrachten meer krijgen. Ook wordt al geschreven over tarieven die onder druk staan en ZZPers die hele lage tarieven accepteren om maar iets aan werk en inkomen te hebben. Zeker, zorgwekkende omstandigheden, maar moeten we daar dan op reageren door een apart sociaal vangnet in te stellen? Wat we als maatschappij dan feitelijk zeggen is dit: “oh, jullie ZZPers zijn zielig en kunnen niet voor jezelf zorgen; kom maar, dan doen wij dat wel voor je”. Is dat wat we willen met onze zelfstandigen? Is dat waar de zelfstandigen op zitten te wachten? Ik in ieder geval niet en ik hoop en denk velen met mij!
     
    Wat is nou een ZZPer?
    ‘ZZPer’ is geen aparte juridische status, hoewel dat soms wel door politiek, media en beleidsmakers gesuggereerd wordt. Zij moeten beseffen dat de meeste ZZPers gewoon ondernemers zijn zonder personeel met hele verschillende activiteiten, kwaliteiten en karakters. En ja, sommige zijn eigenlijk gewoon werknemers met niet benijdenswaardige omstandigheden. Oorspronkelijk is de term ZZP gekozen voor diegene die in het schemergebied tussen zelfstandigheid en werknemerschap opereren. Naar mijn mening kun je dit schemergebied ook aanpakken door, in samenspraak met allerlei belangenorganisaties, een heldere definitie van ondernemerschap te hanteren. En dan is het aan ons, de ondernemers, om er voor te zorgen dat we aan de goede kant zitten. Ik vind ook dat alle ZZPers moeten beseffen dat ze ondernemer zijn en dat er lusten zijn en lasten. Als ZZPer heb je meer vrijheid en een hoger inkomen (meestal), maar dat hoger inkomen is ter compensatie van het gemis aan zekerheden. Kun je daar niet mee omgaan of red je het economisch niet? Dan kun je altijd weer een baan aanvaarden.
     
    Waarom niet voor alle ondernemers?
    En waarom alleen een sociaal vangnet voor ZZPers? Wat te denken van bijvoorbeeld de kleine winkeliers? Hoeveel zitten er daar van niet in de problemen? En in zo’n situatie zeggen we als maatschappij dat ze de winkel maar moeten sluiten en een baan zoeken. Ik zeg dat ook tegen ZZPers die het niet lukt overeind te blijven: “Doe er alles aan om succesvol te zijn, vraag ondersteuning op punten waar je dat niet (goed) zelf kunt, zoek samenwerking als je denkt dat dat je succes bevorderd, maar trek je conclusies als het dan niet lukt. Sluit je ‘winkel’ en zoek een baan!” En er zijn natuurlijk tussenstappen; je kunt tijdelijk werk erbij doen in de hoop dat er betere tijden komen en ter ondersteuning van je inkomen. Je kunt onderzoek doen naar een andere aanpak of doelgroep enzovoort. Maar aan het eind is er de conclusie: het lukt of het lukt niet?
     
    En dus ….
    Ben ik tegen sociale vangnetten? In het geheel niet. Maar als er een sociaal vangnet komt pleit ik wel voor 2 zaken:
    • zorg dat het beschikbaar komt voor alle ondernemers die het nodig hebben en niet alleen voor ZZPers
    • laat mensen zelf er voor kiezen (‘opting in’) en benadruk daarmee de zelfstandigheid van de ondernemers. Alsjeblieft niet weer een verplichte regeling zoals de gelukkig afgeschafte WAZ van destijds.
     
    En als er zelfstandigen zijn die niet kiezen voor een voorziening en het toch niet redden of arbeidsongeschikt worden, dan hebben we altijd nog het sociale vangnet voor alle inwoners van Nederland, de bijstand. Dat is geen prettig vooruitzicht met grote consequenties, maar dat is de realiteit voor ons allemaal, ondernemer en werknemer. Het is aan elke ondernemer om dat vooruitzicht mee te wegen in hun voorbereiding op het ondernemerschap en de juiste keuzes te maken. Ik zie het niet als taak van de overheid om de gaten die ontstaan door een gebrekkige voorbereiding op het ondernemerschap te dichten met een verplichte regeling voor alle ondernemers, hoe je ze ook noemt. Ga zelfstandig ondernemers niet betuttelen, maar neem ze serieus in hun zelfstandigheid.
     
    Jos Janssen
    Goed, ik schaam me er niet meer voor. Steek het niet meer onder stoelen of banken. Steek mijn kop niet meer in het zand. Geen ontkenningsfase meer. Ik geef het toe: Ik ben onwetend en raak in de war van terminologie als ‘organische content’......
     
    Even duidelijk maken: Ik ben een jongeman. Tenminste, men zegt dat ik nog steeds puberaal ben. Met mijn nog net geen 40 lentes jong heb ik mijn werkzame leven tot enige tijd geleden in fysieke winkels versleten en daarna gehad.
     
    In die winkels kwamen echte mensen, en sommige mensen hadden een vraag over een product. Meestal niet al te schokkend, “Ja mevrouw deze perforator knipt de gaatjes inderdaad precies zodat ze in uw map passen”, maar soms gespecialiseerder.
     
    Soms moet je ook even je kennis laten gelden. Zeker wanneer je ook duurdere (vul)pennen verkoopt. Gooi er een paar leuke termen tegenaan. Wijs met je vinger naar een penpunt en zeg dat dit van een heel duur materiaal (liefst een moeilijk woord) gemaakt is, en hoppa…. Kassa en wijn in het kannetje. Maar je weet wel waar je het over hebt, en je staat voor en achter je product.
     
    En daar gaat het mij om: specialisatie. Soms zijn bepaalde ondernemers zo ontzettend de weg kwijt dat men niet meer met ‘gewone’ mensen kan praten. De termen vliegen je om de oren, en men kijkt je dan weer niet begrijpend aan, wanneer jij het dan dus weer niet begrijpt. Begrijpt u?
     
    Ik doel dan voornamelijk op de IT/ICT/SEO/SEA en welke afkortingen nog meer aan specialisten. Men is namelijk de weg naar normaal Nederlands kwijt.
     
    “Tijdens de sessie werd duidelijk dat linkbuilding erg belangrijk is voor de positie binnen de organische resultaten van de zoekmachine.” Punt.
     
    Oké: een sessie is een bijeenkomst; een link herken ik inmiddels en mijn Engels is redelijk. Dus er wordt iets gebouwd (een gebouw?). En een organisch iets heeft iets met flora en fauna van doen.
     
    “Zorg dat je de zoekmachines een andere content laat zien dan je bezoeker……”
     
    Sorry, ik haak af. Een zoekmachine is zo’n ding op het strand, waarmee je muntjes zoekt en ‘piep’ zegt wanneer je een bierdopje op een meter diepte gevonden hebt.
    Een content? Bestaat dat woord met ‘een’ ervoor? Content is toch wanneer je tevreden bent?
     
    Maar serieus, beste mensen (zeker de mensen die werkzaam zijn binnen geschetst voorbeeld), ben eens kritischer op jezelf en verplaats je meer in je klant.
     
    “Ik interesseer me niks voor bovengenoemde termen. Ik wil iemand hebben die mijn site “bouwt” of zoiets, en dat ik dan klanten krijg. Basta.”
     
    Bovenstaande zou bijna op mij persoonlijk kunnen slaan. Ik word namelijk ook moe van termen die ik eerst via zoekmachines moet opzoeken. Maar het is potvoldriedubbeltjes een potje statiegeld en wél iets om je in te verdiepen waard! Het is net als je boekhouding: wanneer je je eigen boekhouding niet meer begrijpt, gaat het gegarandeerd fout!
     
    Ik wens dit beter te willen begrijpen. Maar dan niet via een “boek voor Dummies”. Nee dat niet! Wel van mensen die mij een antwoord kunnen geven, in normaal Nederlands en menselijke taal op een voor mij simpele vraag.
     
    Bedenk namelijk dat er buiten jullie eigen wereld vol terminologie er een markt ligt die nog maagd en/of onontgonnen. Mensen als ik, die er wel mee bezig zijn, maar de termen niet begrijpen. Mensen die wel iets weten van een klok en een klepel, maar voor de termen in jullie vakgebied veel abracadabra is.
     
    Een PC is bij mij dat zwarte kastje op de grond met heel veel kabeltjes en stekkertjes. Wanneer de geluidsboxen het ineens niet meer doen, duik ik onder het bureau, om te kijken of ik er per ongeluk iets uitgeschopt heb. En anders bel ik mijn “mannetje”.
     
    Geloof me, ik ben de enige niet. Ik ben pas geleden naar een BLT meeting geweest (Blog, LinkedIn, Twitter). Zaaltje vol met 80 man/vrouw ondernemers. En dat wekenlang. Iedere vrijdag een nieuwe groep onwetenden, die zeer serieus aan de gang gingen met bijvoorbeeld LinkedIn. Maar daarna zwakt het af. Waarom? Omdat men werd overspoeld door zogenaamde nieuwe media specialisten en dergelijke. Die met allerlei termen begonnen te gooien, waar men niks mee kon of had. Men probeerde zich in te lezen in termen als “content”, maar daarna het bijltje er bij neergooide.
     
    Er bestaan clubjes van mensen die “ouderen” leren omgaan met de PC. Kunnen ze Skypen of mailen met kleindochter in Australië. Mooi. Die mensen weten niks van Skype, of hoe ze het moeten schrijven. Maar ze weten precies hoe het programma op te starten.
     
    Zo iemand ben ik. Ik hoef niet alles te weten, maar wil wel weten waar ik mee bezig ben, en waarom. En met een normale, duidelijke uitleg. En volgens mij sta ik niet alleen.
     
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    @ redactie: Dit is mijn eerste column, ik weet niet of het gedeelte onder "De Oplossing" wel kan, het staat natuurlijk vrij om deze te verwijderen.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
     
    Door de verlaging van de kinderopvang toeslag stijgt het aantal gezinnen die nu overwegen om minder te gaan werken.
    In het verleden is er veel gesleuteld aan de vergoedingen van de staat voor de kinderopvang. Het moest interresant worden voor de parters die thuis bleven om de kinderen te verzorgen om weer terug te keren in de arbeidsmarkt.
     
    De kosten voor de kinderopvang moesten deels gedragen worden door de werkgever deels door de overheid en deels door de ouders. Volgens de overheid zijn de verhoudingen niet meer in lijn, de werkgevers en ouders zouden veel minder betalen dan de overheid. Gezien de huidige economische neergang dient er bezuinigd te worden op de 3 miljard verslindende kinderopvang. Hoe de overheid deze besparing voor ogen heeft vindt u onderaan dit artikel.
     
    HET PROBLEEM
    Helaas is er voor ouders geen touw meer vast te knopen aan de wirwar van regels en de diverse tabellen met drempelbedragen en percentages. Een gemiddeld financieel onderlegd persoon doet er een halve dag over om te bepalen wat het nu betekent voor ouders als ze blijven werken in 2012 en gebruik blijven maken van de kinderopvang. Laat staan dat de ouders deze berekening maken.
     
    DE OPLOSSING
    Hiervoor heeft Click and Know een GRATIS exceltool ontwikkeld die ervoor zorgt dat ouders, na het vullen van 18 velden, informatie krijgen over hun financiële situatie.
    Er wordt namelijk berekend hoeveel de partner die liever een dagje meer bij het kind / de kinderen aanwezig is netto minder gaat verdienen, rekening houdend met de besparing op de kinderdagverblijfkosten.
    Ook is het mogelijk om te bepalen hoeveel er netto meer in kas komt indien de ouder meer wil gaan werken en het kind / de kinderen naar het kinderdagverblijf brengt.
    Deze tool is te downloaden vanaf onze "demo's and downloads" pagina
     
    DE BESPARINGEN
    De maximum uurprijzen voor de kinderopvangtoeslag worden namelijk bevroren en de inkomensafhankelijke percentages zullen dalen.
    Buiten dat zijn er nog een aantal factoren die meespelen:
    1. Verhoging drempelbedragen inkomstenbalasting maar ook een verhoging van 0,1% van de 1ste schijf.
    2. Het verlagen van het ZVW % maar de enorme verhoging van het drempelbedrag.
    3. Pensioenpremies die waarschijnlijk zullen stijgen door de slechte dekkingsgraad.
     
    RAAR
    Eigenlijk is deze nieuwe regeling raar gezien de overheid een hoop geld kan gaan mislopen.
    Minder werk = minder belasting = minder medewerkers bij kinderopvangcentra = minder belasting.
    Oh en vergeet niet dat het pro rato voor hoogopgeleiden interresanter is om minder te gaan werken dan voor lager opgeleiden gezien ze ook hogere belastingen betalen.
     
     
    Als je een bedrijfsfilm hebt laten maken, wil je natuurlijk wel dat deze gezien wordt. Anders was het een nutteloze investering. Toch kan het gebeuren dat er praktisch niemand naar kijkt.
    Als we er even vanuit gaan dat de video technisch (qua beeld en geluid) en inhoudelijk (boeiend, geen saaie talking heads) goed in elkaar zit, kan het aan een paar eenvoudige dingen liggen.
     
    Deze 5 redenen hebben dus niet zozeer met de inhoud van een bedrijfsfilm te maken, maar met de plaatsing ervan. Het zijn foutjes, die eigenlijk niet gemaakt hoeven te worden. (Het zijn eigenlijk open deuren, maar toch zie ik met regelmaat 'fout' gaan.)
     
    Waarom niemand naar jouw video kijkt (in willekeurige volgorde):
     
    1) De video is verstopt in de catacomben van jouw website.
    Sommige bedrijven investeren in een bedrijfsfilm en plaatsen deze vervolgens op een pagina die ergens verstopt zit. Een bezoeker gaat geen moeite doen om te kijken of er ergens op de website een video te zien is.
    Op de homepage en de belangrijkste landingspagina moet je op zijn minst een link naar de pagina met de video plaatsen. De video een prominente plaats op de homepage geven zal voor nog meer kijkers zorgen. Als je meerdere productfilmpjes hebt: plaats deze bij de betreffende producten. Daarnaast kan het een goed idee zijn om ook een aparte (en duidelijk aangegeven) videopagina aan te maken.
    Dan is er in ieder geval geen twijfel mogelijk waar de filmpjes (ook) te zien zijn.
     
    2) Je hebt niemand laten weten dat de video bestaat.
    Een bedrijfsvideo wordt niet vanzelf bekeken. Zodra de film af is, kun je dit laten weten via jouw nieuwsbrief, blog en social media. Via Twitter kunnen enthousiastelingen het eenvoudig retweeten. En bij LinkedIn, Facebook en Google+ kunnen mensen natuurlijk een Like of +1 uitdelen. Dit vergroot ook gelijk het potentiële bereik van jouw bedrijfsfilm.
     
    3) Je hebt het alleen geupload naar YouTube en verder niets gedaan.
    Alleen een bestandje uploaden naar YouTube is ongeveer zo effectief als flessenpost.
    Het schijnt dat er per minuut voor ongeveer 48 uur aan video geupload wordt. De kans dat dat 1 tot 3 minuten durende filmpje vanzelf gevonden wordt, is eigenlijk nihil. Vul de profielpagina en de omschrijving van de video dus goed in en voeg de relevante zoekwoorden toe om nog beter gevonden te worden. Zorg ook dat de video 'public' is, anders wordt het niet getoond in zoekresultaten.
     
    4) De video start ongevraagd automatisch.
    Dit wordt door veel mensen als irritant ervaren. Een groot deel stopt niet alleen de video, maar verlaat ook de website om waarschijnlijk nooit meer terug te komen.
    Bovendien 'straf' je de wel terugkerende bezoeker door ze telkens weer automatisch dezelfde video te tonen. De video op de homepage plaatsen is prima, maar geef de bezoeker de keus om het te starten of niet. Dit geldt eigenlijk voor iedere pagina waar een video op staat.
     
    5) De video werkt niet.
    Dit is een compatibiliteitsprobleem dat een deel van de kijkers kan treffen.
    Uiteraard werkt de video wel op jouw computer, maar heb je er wel bij stil gestaan, dat niet ieder bestandstype op ieder platform ondersteund wordt?
    Windows Media files (.wmv) wordt niet altijd ondersteund op een mac. Quicktime vereist bij PC's juist weer dat Quicktime is geïnstalleerd. Bij veel mensen is dat wel het geval, maar niet bij iedereen. Flashvideo was eigenlijk een goed cross-platform-codec, omdat voor iedere browser een flash-plugin beschikbaar is. Maar veel mobiele platforms (vooral iPhone en iPad) ondersteunen flash niet.
    Een oplossing voor dit probleem is het gebruik van videosites als YouTube of Vimeo.
    Video's die op deze sites gehost worden zijn in iedere browser te zien; de afspeelbaarheid wordt dan slechts beperkt door de snelheid van de internetverbinding en eventuele tekortkomingen van de hardware van de kijker.
    (Maar dat zijn probleempjes die de kijker zelf zal moeten oplossen.)
     
    Dit zijn een paar drempels en een ergenis, die er niet hoeven te zijn.
    Haal meer uit jouw video's en laat ze zien!
    Niemand kijkt naar onzichtbare video's.
     
    Is de ZVW premie de nieuwe melkkoe in het kader van inkomensnivellering? Ik ben namelijk verbaasd over de stilte omtrent de aangekondigde verhoging van het bijdrage-inkomen ZVW voor 2012. Stilte van de zijde van de overheid waarvan je mag verwachten dat ze haar burgers correct en tijdig informeert over haar plannen en stilte van de kant van de fiscale professionals over de voorgestelde maatregel. Toegegeven, je moet even goed lezen, want de wijze waarop de overheid (in casu het Ministerie van SZW) de maatregel ogenschijnlijk onder de radar heeft willen houden, doet denken aan het aloude \"Wat ik je nog had willen vertellen...\" nadat het leed geleden is. Deze beeldspraak is niet geheel onbewust gekozen. We moeten even terug naar Prinsjesdag voor het eerste signaal. Dit was te lezen in de Miljoenennota:
     
    “Ten eerste wordt de grondslagverbreding in de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet versneld doorgevoerd. Dit leidt tot meer inkomenssolidariteit in de zorg, omdat hogere inkomens zo relatief meer premie gaan betalen. De grondslagverbreding in de inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet is onderdeel van de Wet Uniformering van het loonbegrip die in 2013 wordt ingevoerd en reeds door de Eerste en Tweede Kamer is aangenomen.”
     
    In normaal fiscaal Nederlands staat hier eigenlijk:
     
    “We gaan het maximale inkomen waarover nu de inkomensafhankelijke bijdrage voor de ZVW premie geheven wordt (€ 33.427), ophogen door dit gelijk te trekken met het bijdrage-inkomen zoals dat gaat gelden voor de overige werknemersverzekeringen. Dat inkomen bedraagt € 50.056. U kunt dit lezen in de Wet Uniformering Loonbegrip dat voor 2013 gepland staat. We voeren deze verhoging voor de ZVW premie echter al in per 2012.”

     
    En als ik de gedachtegang van SZW ook even mag benoemen, dan zou het onderschrift kunnen luiden:
     
    “We laten de tekst bewust vaag omdat we dan wel kunnen benoemen dat de premie voor de basisdekking stijgt met € 36 per jaar en het eigen risico per jaar stijgt met € 50. Dat valt wel mee natuurlijk. Ohja, we kunnen ook benadrukken dat de percentages voor de ZVW dalen met 0,7% en voor de AOW-uitkeringen zelfs met 2,8%.”.

     
    Ben ik nu de enige die hier moeite mee heeft? Weten de werkgevers dit? Weten de werknemers dit? Weten zelfstandige IB-ondernemers dit? Nee! Want dan was de pleuris allang uitgebroken. Als je deze woordenbrij vertaalt in euro’s dan gaan waarschijnlijk een hoop ogen ineens open! Dus laten we dat eens doen.
     
    Werknemer:
    de ZVW premie wordt weliswaar door de werkgever vergoed, maar maakt wel onderdeel uit van het belastbaar loon. Oftewel: de bovenmodale werknemer gaat meer loonheffing betalen over de verhoogde bijdrage ZVW. Rekent u even mee?
     
    Inkomen 33.427. Premiepercentage daalt met 0,65%. Dit betekent een brutovoordeel van € 217. Bij 42% inkomstenbelasting is het voordeel netto voor de werknemer € 91 per jaar.
     
    Inkomen 36.487. Premiepercentage daalt met 0,65% maar wordt wel over het volledige loon berekend. Bij dit loon heeft de wijziging ZVW geen netto gevolgen. Bij een loon boven € 36.487 daalt het netto loon. Dit loopt op tot maximaal:
     
    Inkomen: € 50.056 en hoger. Premiepercentage daalt met 0,65% maar wordt geheven over het volledige loon. Het nadeel beloopt dan 42% inkomstenbelasting over de hogere premie = netto € 404. Oftewel, voor werknemers met een loon vanaf € 50.056 daalt alleen op grond van de ZVW premie het netto-inkomen met bijna € 34 per maand, uitgaande van geen salarisstijging. Bij een inkomen in de 52% IB schijf bedraagt het nadeel zelfs € 500 netto.
     
    Werkgever? Ja, die is ook het spreekwoordelijke haasje (toch fijn zo net voor de Kerst).
     
    De werkgever is verplicht de ZVW premie te betalen voor haar werknemers. De grondslagverhoging raakt dus werkgevers in het hart van hun financiën en dat kan hard aankomen bij werkgevers waar het personeel voornamelijk bovenmodaal verdient. Bedenk dat onderstaande bedragen nog vermenigvuldigd moeten worden met het betreffende aantal personeelsleden.
     
    Salaris: 33.427. Premiepercentage daalt met 0,65%, werkgever betaalt € 217 minder ZVW bijdrage.
     
    Salaris: 36.487. De grondslagverhoging wordt gecompenseerd door de procentuele daling. Werkgever heeft geen extra kosten.
     
    Salaris: 50.065 en hoger. Procentuele premie wordt € 3.555. Dit was € 2.590, zodat de werkgever € 965 meer premie af moet dragen.
     
    Volgens de overheid zal het macro-economisch effect nihil zijn omdat de uniformering loonbegrip de administratieve lasten drukt. Laten werkgevers zich nu helemaal niet druk maken om macro-economie!
     
    Ondernemers in de IB-sfeer gaan dezelfde lastenstijging (of beperkte verlichting) tegemoet als de werkgevers, maar dan tegen het lage tarief van 5%.
     
    En dan is er nog een kleine groep mensen die een stamrecht hebben (polis, banksparen, BV). Vooral degenen die hun WW aanvullen met het stamrecht of uitkeringen uit de BV ontvangen boven € 36.487 zullen deze wijziging niet bepaald met open armen ontvangen. Was het tot en met 2011 zo dat uitkeringen uit een stamrecht BV bovenop een maximale WW niet belast werden met ZVW premie, straks komt daar ineens een heffing bij van 5% over de opnames uit de BV. Dat betekent een maximale lastenstijging van 5% (laag tarief) tegen € 16.629 maakt € 831.
     
    Als je destijds je stamrecht BV hebt opgezet (met bijbehorende kosten) om afrekening van je ontslagvergoeding in de 52% IB te voorkomen en je ging er daarbij vanuit dat in de toekomst alles zo te plannen is dat maximaal 42% belasting betaald wordt (je moet de kosten toch ergens terugverdienen) dan is deze ontwikkeling extra zuur. Je bespaart in het meest ongunstige geval geen 10% IB maar nog maar 3% IB. Dan valt het tariefvoordeel ineens weg tegen de kosten van oprichting en instandhouding van het stamrecht. Dit neemt niet weg dat een stamrecht BV nog een prima advies kan zijn, maar de adviseur heeft in elk geval een nieuwe dimensie in zijn adviezen te verwerken. Vraag hem daar ook gerust naar!
     
    Ik ben toch wel benieuwd hoe de overheid deze achteruitgang gaat uitleggen. Ik adviseer salarisadministrateurs hun klanten nu al voor te lichten ten einde de eindeloze stroom e-mails die eind januari 2012 zullen volgen (“Waarom heb ik ineens 34 euro minder netto?) te voorkomen. Maak dat in elk geval de taak van de werkgever.
     
    En nu? “Now we wait”. Het is nog geen wetgeving, dus ik hoop stiekem dat er nog meer ruchtbaarheid gegeven wordt aan deze sneaky wetswijziging. Twitter deze column dus vooral veel door en vergeet @JCdeJager niet in je tweet!
     
    Ik keek vandeweek naar een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde. Het ging over Oscillococcinum. Een homeopathisch geneesmiddel. Je neemt de lever en het hart van een eend en lost die enzymatisch op en vervolgens ga je eindeloos potentiëren. Dat is verdunnen onder sterke wrijving of schudden waardoor de eigenschappen van de stof overgaan op de verdunner zonder dat de oorspronkelijke stof aantoonbaar is. De goede eigenschappen worden zo bewaard en bijwerkingen zijn er niet, want de stof zelf is niet meer aantoonbaar. Volgens een geleerde heer van de school voor de homeopathie moet je bij elke verdunningsstap minstens 100 keer krachtig schudden.
     
    Dat deed me, even terzijde, denken een van mijn eerste banen. Ik was net begonnen als analist op een laboratorium van een schoonmaakmiddelfabrikant en nam mijn baan uiterst serieus. Op een dag kwam het hoofd wat proeven doen en stond bij me in de buurt. Ik pakte een pot met chemicaliën en schudde er voorzichtig mee. Hij keek me vreemd aan en vroeg waarom ik schudde. \"Staat op de pot\", zei ik in het Duits - iets van vooraf - licht schütteln. Hij pakte de pot, keek erop en bulderde het uit en deed het bijna in zijn broek. Ik pakte de pot en las nu vor Licht schützen . Ik lachte maar mee, maar zakte natuurlijk door de grond. Met het schudden van de pot ben ik doorgegaan. Gewoon voor de lol.
     
    Mijn verstand zegt dat iets wat er niet is ook niets kan doen. Maar waarom wordt dit product dan in 60 landen in enorme aantallen verkocht? Omdat mensen er blijkbaar in geloven. Een mooie verpakking, een hoge prijs, een onuitspreekbare maar zeer herkenbare merknaam en heel veel sterke marketing. En vervolgens lees je in de marketingbladen dat de beste manier om de crisis te lijf te gaan, is met een goed product tegen een lage prijs.

    Geld als water

    By herman van der helm

    Geld is een "substantie" die het best vergelijkbaar is met water. Een klein gaatje in je hand en het slipt er zo doorheen. Het draagt je als je vaart of zwemt. Als je voldoende koel blijft kun je er je huis van bouwen zoals de Eskimo's. Het is de belangrijkste bouwsteen van al het leven. Zonder er een persoonlijke waarde aan toe te kennen is water maar water, en geld maar geld. Water is broodnodig om te kunnen leven en geld is broodnodig om een samenleving modern en leefbaar te houden.
     
    Water is ook gevaarlijk. Je kunt erin verdrinken of het kan je vergiftigen als je er teveel van neemt. Door alle jaren heen worden er oorlogen om gevoerd. Een stroom van een rivier verleggen kan mensen benedenstrooms tot wanhoop drijven. Oppotten van water kan via stuwmeren een tijdelijke buffer vormen tegen een tekort. Water kan ook een goede valbreker zijn als je je snelheid wil of moet afremmen. Een goed waterbeheer met dijken en stuwen maakt prettig leven mogelijk.
     
    Bij geld kun je exact dezelfde dingen waarnemen. Geld kan gevaarlijk zijn. Als je teveel hebt kun je er mensen mee kopen die anders van nature iets niet zouden doen. Het vergiftigt mensen. Mensen veranderen door het bezit ervan of zelfs al door de suggestie van het bezit. Ze voeren er oorlogen om. Mensen aan de onderkant van de geldstroom kunnen als de stroom verlegd wordt tot wanhoop worden gedreven. Alle spaarders van failliete banken of klanten van omgevallen bedrijven kunnen hierover meepraten. Oppotten kan via stuwmeren die meestal "onderaards" worden aangelegd op geheime bankrekeningen en via andere constructies. Een stuwmeer met een doel tot buffering kan echter wel heilzaam werken; zoals bij ons de pensioenfondsen. Ook als valbreker kan geld een goede functie vervullen; zoals bij ons de bijstand. Ondernemers en werknemers hebben heil bij het goed beheren van het geld. Af en toe een dijk opwerpen zoals overheden, ondernemers, banken en werknemers momenteel soms doen kan heilzaam werken. Het is echter geen doel op zich. Het zou slechts moeten dienen tot het prettiger samenleven.
     
    Geld is net als water alleen maar een hulpmiddel om het leven te kunnen leven. Laten we dit ook zo blijven zien.
     
    Een beetje jaloers ben ik wel op belastingadviseurs. Ik was laatst op een 'fiscale actualiteiten'-avond van een landelijk netwerk en massaal waren ondernemers toegestroomd. Ze stelden beleefde vragen en gingen zeker niet met de inleiders in debat over hun adviezen en suggesties. Rolverdeling : de belastingadviseur, hoewel contactgestoord, weet het en de ondernemer neemt diens wijsheid in ontvangst.
     
    Hoe anders vergaat het de economisch adviseur, die uitgenodigd wordt om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Bijeenkomsten over economische technieken (werkkapitaal, activity based costing, prijsstelling enzo) worden slecht bezocht. Emoties en weerstand lopen hoog op bij economische advisering. Want om resultaten te verbeteren moet je zoeken naar oorzaken, naar oplossingen en de ondernemer moet het anders gaan doen. Dat alles raakt de ondernemer persoonlijk.
     
    Dragen belastingadviseurs nou zoveel meer bij aan resultaatverbetering?
    Het lijkt mij niet. Het is meer; een stap vooruit en daarna een stap terug. Laat ik wat voorbeelden geven van belastingadviezen met beperkingen.
     
    Je kunt gebruik maken van de faciliteit van versnelde (willekeurige) afschrijvingen. Dat levert een klein rentevoordeel op (je betaalt later belasting), maar de keerzijde is veel groter. Je afschrijvingskosten worden nu vertekend en je winst lager. Je jaarrekening geeft nu geen juist beeld meer van de werkelijkheid en dat kan problemen geven. Bijvoorbeeld als je voor financiering bij de bank aanklopt laat je een aantal jaren een lagere winst zien.
     
    Hetzelfde probleem speelt bij het schuiven met inkomsten naar een later tijdstip. Je wordt dan op een later moment afdrachtplichtig, wat een rentevoordeel oplevert. Maar ook hier zit een behoorlijk nadeel aan; je periode-resultaat geeft geen juist beeld meer van de werkelijkheid en dat beïnvloedt je oordeel en dat van de financier.
     
    Conclusie : Door gebruik te maken van allerlei belastingfaciliteiten ben je genoodzaakt naast je commerciële (echte) jaarrekening er een fiscale bij te houden. Dit 'dubbel'boekhouden is niet gratis.
     
    Ook allerlei imposante subsidie-percentages werken misleidend. Je krijgt bijvoorbeeld een energie-investeringsaftrek van 41,5% op energie-investeringen. Dat lijkt veel, maar als je het omrekent in euro's en relateert aan de werkelijkheid is het weinig. Bij een gemiddelde belastingdruk van 25% is de belasting-besparing maar ongeveer 10% van de investering. Op de totale kosten tijdens de levensduur van de investering dus te verwaarlozen.
     
    Omdat er voor allerlei genoten belastingvoordelen het risico van terugbetaling bestaat, wordt hiervoor op de balans een voorziening gevormd. En zo wordt in de loop der tijd de post 'te betalen belastingen' een hopeloos ingewikkelde post, die alleen de adviseur nog kan boeken en snappen.
     
    Dus wat moet je nou met belastingadviseurs? Gebruik ze, net als alles, met mate. Maar het liefst zo min mogelijk, want ze werken verslavend en zoveel verbeteren ze je resultaat nou ook weer niet op.
     

    Dropshipping

    By Wouter Hol

    Het wordt vaak gepresenteerd als het ei van Columbus. Je laat een webshop bouwen, koppelt dat aan een artikelenbestand van een leverancier en die leverancier verzendt de bestellingen voor jou. Je hoeft zelf geen voorraad in te kopen, loopt geen risico en het geld stroomt automatisch binnen. Hartstikke mooi toch? Helaas, niets is minder waar. Het kan juist het tegenovergestelde zijn.
     
    Waar gaat het dan fout? Het gaat meestal al fout bij het allereerste idee over wat dropshipping nou ook alweer was. Er wordt simpelweg gesteld “Ik zoek een leverancier die iets verkoopt en doet aan dropshipping” of “Ik wil een dropship webwinkel beginnen”. Kwam je bij dit artikel aan de hand van een dergelijke vraag, dan ga ik je bij deze terug naar af sturen.
     
    Stel dat je aan de hand van een van de twee vragen in de vorige alinea te werk gaat. Welke problemen ga je dan tegen komen?
     
    [*]Zware concurrentie. De leveranciers die zomaar (aka. aan voorwaarden waar jij aan kan doen, dus iedereen) producten onder dropshipping kunnen aanbieden aan bedrijven zoals de jouwe, doen dat ook aan elk ander bedrijf. Je hebt dus enorm veel concurrentie. Die concurrentie gaat zich niet onderscheiden aan de hand van een uniek assortiment of snellere levertijden. Want dat kan niet: iedereen koopt bij dezelfde handel in. Jouw concurrenten gaan zich onderscheiden door nog lagere prijzen te hanteren. Je verdient dus geen droog brood als je producten ook nog daadwerkelijk wilt verkopen in deze situatie. Zie maar eens de meerwaarde te creëren zodat men toch bij jou koopt in plaats van bij een ander.
    [*]Levertijd. Met name als jouw leverancier in het buitenland zit (China is populair) zit je met enorme levertijden van soms wel 3 weken of langer. Men zal veel eerder bij een webwinkel kopen die de producten binnen 24 uur kan leveren. Ook leveranciers in NL doen er soms nog 2 of 3 dagen over om een product te leveren.
    [*]Samenstelling assortiment. Je zal je assortiment nooit breder of dieper kunnen voeren dan het assortiment van je leverancier is.
    [*]Leverbaarheid. Als je leverancier niet meer kan leveren, kan jij dat ook niet. Dit gebeurt altijd bij producten die juist voor verkoop heel interessant zijn, bijvoorbeeld omdat ze schaars zijn.
     
    Kortom, je bent erg afhankelijk van je leverancier.
     
    Verder zijn er nog een aantal die vaak voor het gemak over het hoofd gezien worden in deze situatie. De meest voorkomende en grootste punten:
    [*]Allereerst; jij bent, als webshop, een bedrijf die aan bepaalde wetten en regels dient te voldoen. Lijkt overbodig om te moeten vermelden, is het helaas niet.
    [*]Hoewel jij de producten niet zelf inpakt en verzend, verkoop jij ze wel zelf. De consument die bij jouw koopt die doet zaken rechtstreeks met jouw. Niet met jouw dropship leverancier. Jij bent dus volledig verantwoordelijk voor de verkoop en de afhandeling daarvan. Van het veilig in ontvangst nemen van de online betaling tot aan het correct afleveren van de bestelling. Maak dus duidelijke afspraken met je leverancier over de aflevering van de bestelling, want jij draagt daar de verantwoordelijkheid voor!
    [*]In Nederland hebben consumenten het recht om een bestelling binnen 7 dagen (binnenkort: 14 dagen) retour te zenden, zonder opgave van reden. De winkel (jij!) dient het volledige factuurbedrag (ook eventueel aan de winkel betaalde verzendkosten!) terug te betalen aan de klant. Bijkomend nadeel in dit geval; jij had geen voorraad, want je werkt met dropshipping. Met retour gekomen goederen heb je opeens wel voorraad.
     
    Is dropshipping not done? Helemaal niet! Dropshipping kan prima werken. Alleen moet je niet vergeten, het is een methode om de logistiek op te lossen. Dropshipping is een middel, en mag nooit een doel op zich zijn.
    Verkeerde redenen om voor dropshipping te kiezen zijn, onder andere:
    [*]Ik wil geen risico lopen. Dan ben je niet in de wieg gelegd voor ondernemer, want ondernemen is risico lopen. Bovendien geldt er nog zoiets als “risico is rendement”, dus wie geen risico wil lopen, zal nooit heel veel verdienen. Als je verwacht dat een zakenpartner een groot deel van het ondernemersrisico overneemt, hangt daar een prijskaartje aan.
    [*]Ik kan niet een paar duizend euro investeren in voorraden. Als je niet een paar duizend euro kunt investeren om een paar duizend euro te verdienen, moet je misschien maar geen bedrijf starten. Bovendien zijn er andere manieren om een bedrijf of voorraden te financieren, dus het kan geen kwaad om even verder te kijken dan de neus lang is.
    [*]Ik kan geen webwinkel opzetten (want ik weet niet hoe dat moet, ik heb er geen tijd voor of ik kan het niet betalen). Iemand met watervrees wordt ook geen topzwemmer.
     
    Wanneer werkt het nou wel?
    Het kan werken als je een goed en duidelijk plan hebt voor je nieuwe bedrijf. Je hebt de logistiek goed bekeken en de diverse opties tegen elkaar afgewogen. Als dropshipping inderdaad de juiste methode voor jouw logistiek lijkt te zijn, dan zou dit kunnen. Je hebt in elk geval goede en duidelijke afspraken gemaakt met jouw leverancier en uiteraard heb je veel tijd en energie over om in je bedrijf te steken.
    Ook kan het prima werken als je bedrijf al draait en je je logistiek zou willen afslanken. Het is mogelijk dat het goedkoper is als jouw leverancier(s) direct naar jouw klanten verzenden. Je zou dan kunnen voorstellen of zij (een deel van) jouw logistiek op kunnen lossen door producten direct naar jouw klanten te verzenden, in plaats van eerst naar jouw eigen magazijn.
    Verder wordt dropshipping ook vaak gebruikt bij fysieke winkels die een webwinkel als bijzaak hebben, of die een artikel speciaal voor een klant bestellen. De producten worden dan vanaf de leverancier direct doorgezonden naar de klant in plaats van naar de winkel.
     
    Nu we toch over dropshipping bezig zijn, dan gelijk nog even wat misverstanden de wereld uit helpen;
    Dropshipping is een vorm van marketing. Ook wel: Met dropshipping genereer jij orders voor een ander bedrijf, en heb je (dus) geen aansprakelijkheid. Dit is zo fout als het maar kan. Je bent volledig verantwoordelijk en dropshipping heeft op geen enkele manier ook maar iets met je marketing te maken. Dropshipping wordt wel eens verward met affiliate marketing omdat het uitgelegd wordt als “jij verkoopt voor een ander bedrijf”. Echter verkoop je als affiliate helemaal niets. Je leidt slechts bezoekers naar de site van een ander bedrijf in ruil voor een commissie. Bij dropshipping verkoop jij zelf. Dropshipping heeft met je logistiek te maken. Niet met je marketing.
    Dropshipping is hetzelfde als e-fulfilment. Dit is ook fout. E-fulfilment is dat een ander bedrijf jouw magazijn beheert. Jij of jouw leveranciers leveren de voorraad aan bij het e-fulfilment bedrijf. Het e-fulfilment bedrijf beheert de voorraad voor jou. Zij picken de orders en verzenden ze. In dit geval heb jij dus de voorraad op jouw eigen balans staan. Je betaalt huur per opslaglocatie en je betaalt per order die verzameld en verzonden moet worden.
     
    krd
    Waarom to-do lijsten nooit zullen werken!
     
    To-do lijsten: het laatste bastion van de georganiseerde vervloekten. De verpersoonlijking van de duivel. Ze bezitten ons, kwellen ons, bepalen wat we doen en vooral wat we niet doen. Ze laten ons voelen dat we tekort schieten en laten onze prestaties als sneeuw voor de zon verdwijnen. Deze slapeloosheid veroorzakende, afvinklijsten intimideren ons al veel te lang.
     
    en ze moeten worden gestopt!
    De nooit eindigende, oppervlakkige en stress veroorzakende to-do lijsten slopen ons mentaal. Ze cultiveren een saaie en onmenselijke benadering van ons werk; we ronden tevreden een taak af en gaan gedachteloos over naar de volgende. Maar laten we nou eerlijk zijn? We houden helemaal niet van deze onmenselijke benadering. Wij mensen hebben context nodig. To-do lijsten voorzien daar niet.
    Zonder context hebben we weinig of geen informatie waar we onze beslissingen op kunnen baseren. We kunnen geen afwegingen maken en we zien geen kansen om taken anders in te vullen.
     
    De 5 stappen naar een explosie in je productiviteit doen dat wel. Het ondersteunt onze manier van werken op een natuurlijke manier. Niet alleen zien we duidelijke prioriteiten en de beloning van ons werk, maar we zien vooral hoe het afmaken van taken inzicht geeft in onze manier van werken en hoe we dit in de toekomst kunnen verbeteren.
     
    Met deze aanpak bepaal je je eigen grenzen in het \"spel\" van leven en werk. Elk spel heeft context en actie nodig. Ze zijn doelgericht. Er is een primair doel: winnen en een aantal ondersteunende doelen: te nemen stappen om te kunnen winnen. Het is een duidelijk, lonend en simpel spel maar dan in ons werk en leven. We hebben een primair doel: effectief leven en ondersteunende doelen: projecten afmaken en verplaatsen van de postits.
     
    We spelen dit "spel" op het altijd veranderende bord van ons leven. Dit in tegenstelling tot die ellendige to-do lijsten, die eigenlijk niets anders inhouden dan taken zo snel mogelijk afronden: geen flow van taken, geen spanning en uiteindelijk... geen beloning.
     
    Ons werk en leven zichtbaar maken op een bord, als een systeem, als een spel met tussenliggende doelen, maakt ons betrokken en passioneel. Het maakt onze afwegingen inzichtelijk. We snappen dat we die saaie vervelende klus op een dag moeten doen, voordat we straks weer aan die leuke inspirerende klus kunnen beginnen. We gaan op een drukke zaterdagmorgen vlees halen bij de Albert Heijn omdat we een leuke gezellige barbecue met vrienden in het vooruitzicht hebben. Alleen wanneer we alles in de juiste context zien en onze mogelijkheden begrijpen, kunnen we prioriteiten stellen, met passie werken en onze doelstellingen halen.
     

    Wat te vinden van binden?

    By Piet84

    Meer dan 90% van de tijd dat de moderne mens bestaat, leefde hij in kleine groepen jagers/verzamelaars. Deze groepen telden doorgaans 20 tot 30 personen. Allemaal mensen met hetzelfde doel en dezelfde zorgen. In hoeverre maken we tegenwoordig nog deel uit van zo'n groep of zijn we onze kudde uit het oog verloren..?
     
    De laatste 10% van de tijd dat de moderne mens bestaat is er ontzettend veel veranderd. Niet langer staan we 's ochtends op met als enige doel eten te zoeken. We konden onze horizon gaan verbreden. Groepen kwamen meer en meer met elkaar in contact en wisselden kennis en producten met elkaar uit en er ontstonden nieuwe groepen.
     
    Vooral de afgelopen eeuw heeft de wereld veranderingen meegemaakt die niet te bevatten zijn. Telefoon, radio, televisie en internet versnelden de ontwikkelingen steeds meer. Het is bizar als je bedenkt hoe kort die periode van 100 jaar is in vergelijking met de totale tijd dat de moderne mens bestaat.
     
    De hele wereld is met elkaar in contact gekomen en de uitwisseling van kennis en goederen was nog nooit zo makkelijk. Al deze veranderingen zijn in dusdanig tempo gebeurd dat onze evolutie dat nooit heeft kunnen bijbenen.
     
    In onze genen hebben we nog steeds de drang om deel uit te maken van een groep en een gezamenlijk doel na te streven. Met z'n allen volledig oranje uitgedost langs de grachten om ons Nederlands Elftal binnen te halen. Even zijn er geen verschillen meer. Even staan 16 miljoen neuzen dezelfde kant op, precies zoals we 90% van de tijd van ons bestaan gedaan hebben met het groepje van 20 personen, op zoek naar voedsel.
     
    Van grote invloed op kuddevorming zijn de media, die als geen ander weten in te spelen op de gevoelens van de mensen en dus ook op het gevoel van het verlangen naar onze kudde.
     
    Als we als ondernemer ons meer bewust zouden zijn van onze beginselen, de tijd waar we nu in leven en durven te begrijpen waar we vandaan komen en wat ons doel is, kunnen ook wij gebruik maken van dit fenomeen. Neem bijvoorbeeld Apple die toch duidelijk een hele kudde fans achter zich heeft weten te scharen die zeer sterk blijft hangen aan het merk. En ook in de autowereld vind je prachtige voorbeelden van merken waarbij mensen daadwerkelijk deel uitmaken van een bepaalde “merkenkudde”.
     
    Ga eens na hoe uw dienst of product kan bijdragen aan het gevoel van bij elkaar horen. Past uw manier van marketing voeren bij die behoefte, of richten we ons alleen op één enkel persoon?
     
    Zouden we niet meer voordeel kunnen halen als we onze communicatie en marketing dusdanig afstemmen dat de ontvanger wordt bevredigd in zijn zoektocht naar zijn kudde?
     
    Was 90% van de tijd dat de moderne mens bestaat de gemeenschappelijke factor voedsel, nu zijn we hard opzoek naar vervangende factoren. Maak daar gebruik van, want “je wint als je mensen bindt.”
    In dit forum is onlangs veel discussie geweest over de frequentie waarop je in de media kan komen. Het viel mij in de discussies op dat veel ondernemers wél de moeite hebben genomen een persbericht te schrijven, maar door omstandigheden dit niet tot een publicatie heeft geleid. In deze column wil ik je ideeën meegeven over hoe je jezelf in de media kunt plaatsen.
     
    Veel ondernemers gaan m.i. de fout in door een \"standaard\" persbericht te maken. Een persbericht dat elke journalist wekelijks op tientallen manieren binnen krijgt. Dat zijn persberichten die vallen onder de categorie als “De bakker bakt een brood\", \"Een podiumbouwer bouwt een podium\" en \"De webdesigner heeft een nieuwe website gemaakt\". Al deze e-mails met verzoek tot publicatie zullen in het digitale ronde archief verdwijnen. Het is de kunst om nieuws te maken, en met enige creativiteit kun je leuke dingen doen. Er is een aantal onderwerpen dat je kan helpen om extra aandacht te trekken. Denk bijvoorbeeld aan:
     
    [*] Kinderen (media zijn hier veelal gevoelig voor als er wat met kinderen gebeurt. Meest recente voorbeeld is de hongersnood in Afrika, waar kinderen in dat opzicht flink werden uitgebuit)
    [*] Problemen met het milieu of daar een oplossing voor
    [*] Maatschappelijke problemen of daar een oplossing voor
    [*] Goede doelen krijgen ook vaak sneller de gunfactor om iets te publiceren
    [*] Opmerkelijk nieuws; eigenlijk kan hier van alles onder vallen, zolang het maar opmerkelijk is
     
    Daarnaast is het belangrijk dat je persbericht nieuws moet bieden. Je aanbod moet dan ook écht nieuw of onderscheidend zijn. Ben je als eerste: dan is het geweldig. Dit hoeft niet per definitie als eerste op de wereld, maar kan ook op nationaal niveau als eerste zijn (voor nationale media), binnen je branche (voor vakgerichte media) of lokaal (voor lokale media). Bepaal voor het schrijven ook gelijk je doelgroep; wat is de bedoeling van je persbericht? Welke media wil je bereiken en naar welke media stuur je het? Deze vragen zijn sowieso goed om mee te nemen in je strategisch communicatieplan of als onderdeel van je marketingplan binnen je ondernemingsplan.
     
    Werk in stappen
    Ondanks dat mediagebruik in je strategisch communicatieplan is opgenomen, is het belangrijk steeds in vaste stappen te werken en te bedenken hoe je je nieuws gaat inzetten. Is het om een nieuw product of dienst aan te bieden? Of wellicht heb je een evenement dat je wilt promoten of... (vul maar in). Je moet van te voren bedenken of je nieuwsitem ook nieuwswaardig is. Is het interessant voor jouw doelgroep om het nieuws te vernemen in de media? Je kunt in de onderstaande stappen werken:
     
    1. Kies je doelgroep
    Wie wil je bereiken met je bericht? Is dit een algemene groep of hebben ze een gedeelde interesse waardoor je een homogene groep hebt. Als de doelgroep wat onbekend of te algemeen is, kun je gaan kijken naar: bij welke doelgroep is voor mij de meeste winst te behalen en welke doelgroep past het beste bij mijn ondernemersambitie?
     
    2. Welke media helpen jou je doelgroep te bereiken?
    Stel jezelf van tevoren deze vraag. Dit om teleurstelling te voorkomen met “mijn bericht is nergens geplaatst\". Ja oké, dit kan wel eens gebeuren (zie ook onderdeel timing). Maar bepaal goed welke media gunstig zijn om jouw nieuws te verkondigen. Bijv. een webshop in erotische artikelen hoeft géén persbericht te versturen naar het NOS Jeugdjournaal (lijkt mij logisch). Maar kan bijvoorbeeld wel naar de redactie van tijdschriften welke zich speciaal op mannen en/of vrouwen richt. Is je doelgroep vooral B2B, zorg er dan ook voor dat je B2B media benadert, zoals Sprout! of Bizz.
     
    3. Zoek binnen het medium uit welke contactpersoon je moet hebben en maak deze warm voor je publicatie.
    Dit is een héél belangrijk onderdeel wil je daadwerkelijk een publicatie hebben. De journalist die je e-mail krijgt, moet je namelijk vooral de exposure gunnen. Voordat je dus al overgaat tot enige vorm van verzending, zoek uit wie je moet hebben voor mogelijke publicatie. Breng je een nieuw spel uit? Dan moet je iemand hebben die reviews schrijft over games. Zoek uit van wat voor games hij/zij houdt en stuur die persoonlijk een e-mail. Je kunt ook bellen en proberen met hem/haar een kennismakingsgesprek te maken. Niet onbelangrijk is om ook voor, tijdens en na je publicatie contact te onderhouden en een band op te bouwen met jouw (nieuwe) contactpersoon. Het is bijv. net vakantie geweest. Stuur een bericht of een belletje naar je contactpersoon, informeer naar hoe de vakantie was? Is de persoon er weer klaar voor? Stel de vragen en vraag ook door. Zorg ervoor dat je oprecht geïnteresseerd bent en sla ook details op. Heeft iemand kinderen, een vrouw, wat doet hij of zij graag in zijn vrije tijd? Dit zijn allemaal aanknopingspunten die je gunfactor kan vergroten door er op de juiste manier mee om te gaan. Maak ze in dit stadium alvast warm voor het nieuws wat je wilt brengen en vergroot hiermee je gunfactor. ‘Not done’ hierin is komen met allerlei attenties en (dure) cadeautjes. Dan word je al snel de slijmbal van de redacteur.
     
    4. Maak nieuws
    Dit klinkt eenvoudig, maar is in sommige vakgebieden lastig. Ik heb mij niet verdiept op elk vlak om goede voorbeelden aan te halen. Maar zoals ik al zei, soms is een persbericht te voor de hand liggend dat het daardoor geen nieuwswaarde bevat. Soms moet je daarom in je eigen vakgebied creatief zijn om nieuws te maken wat tevens ook de interesse wekt bij je doelgroep of je toekomstige doelgroep. Als je persbericht in het verlengde ligt van de onderwerpen die veel kans maken zoals hier eerder genoemd, is de kans groot of groter dat deze gepubliceerd word.
     
    5. Timing
    Timing is uiteindelijk belangrijk wanneer je je persbericht verstuurd en wereldkundig maakt. Zomers is een goed moment bijvoorbeeld om sneller de media te halen (voornamelijk in de periode van het politieke reces), dan is er relatief weinig nieuws en de krant of de zendtijd moet wel gevuld worden. Hier kun je je kans grijpen. Zeker wanneer je product of dienst niet verbonden is aan de actualiteit is dit een goed moment. Echter: is jouw product of dienst juist iets wat met een maatschappelijk actueel probleem te maken heeft, is het de bedoeling dat je hier zo spoedig mogelijk op inspringt. Is er weer een olieramp op zee en heb jij een product dat zonder enige moeite olie van zee kan opslurpen? Dan is het aan jouw deze kans te pakken jouw product naar de media te sturen, waardoor je mogelijk meegenomen kan worden binnen een onderwerp of een achtergrond artikel. Ben je specialist in crisismanagement en is de hel los gebarsten omdat de Walen en de Vlamen uit elkaar gaan als land? Dáár moet je m.b.t. de inhoud van je persbericht toe slaan.
     
    6. Publiceren
    Als één na laatste stap is het niet onbelangrijk je bericht goed aan te bieden. Dit kan via een mailing naar de door jouw gekozen mediadoelgroep. Ik zou daarin willen adviseren dit niet via je standaard mail te doen, maar via een mailprogramma waar je bijvoorbeeld ook nieuwsbrieven mee verstuurd. Hier zit namelijk vaak de optie in dat je kunt zien welk e-mailadres op welke link klikt. Je kunt dan precies zien welke media interesse hebben getoond voor jouw product of dienst. Daarnaast kun je die meting ook gebruiken in je “aftersales” van het traject. Naast het versturen naar media in de vorm van een e-mail, zijn er talloze websites waarop je gratis je persbericht kan publiceren. Voorbeelden hiervan zijn: Weekkrant, Nieuwsbank, Verstuurpersbericht.nl of Emea. Google simpelweg op Persbericht publiceren en je krijgt sowieso tal van opties. Let er hierbij wel op, dat sommige sites een behoorlijke bijdrage hiervoor vragen.
     
    Je kunt er ook voor kiezen om je persbericht via het ANP te versturen. Echter betaal je dan zo'n € 375,-. Dat is echter niet het idee achter het persbericht met het oog op free publicity natuurlijk. Daarnaast is bij publicatie via het ANP niet zeker of de media het over gaat nemen. Het is daarmee een \"riskante\" advertentie.
     
    7. Aftersales
    Ook deze stap vergeten veel mensen en is het voor velen niet logisch om aftersales in te zetten. Je hebt immers niets verkocht. Je zou deze stap ook als nazorg kunnen zien opdat je nieuws goed gepubliceerd is. Dit kan simpelweg om de journalist te bedanken, te complimenteren met het mooie stuk, of te bedanken dat het een bepaalde pagina behaald heeft.
     
    Wil je in het vervolg vaker gebruik maken van het medium, dan is met het oog op aftersales het ook van belang dat je contact blijft houden en de journalist blijft volgen. Ik zou zelfs adviseren, wil je mediagebruik actief in je communicatie naar buiten toe gebruiken, een vaste frequentie te benutten. Zelf maak ik veel gebruik van media van zowel lokaal tot nationaal niveau en heb elke maandag een paar uurtjes ingepland om hier aandacht aan te besteden. Het levert vaak niet direct wat op in euro's, maar levert een bijdrage aan je naamsbekendheid en zorgt ervoor dat je naam vaker valt, waardoor je indirect meer klanten kunt krijgen. Het is een ondersteunend kanaal naast je andere marketingkanalen. Alleen is dit kanaal (als je het goed doet) low budget. Uiteraard is dit afhankelijk van hoe goed jij bent in nieuws maken. Dus laat je creativiteit broeien en ga jezelf niet in de weg staan dat iets niet mogelijk is. Succes!

    Moe...gewoon moe.....

    By Quibke

    Mensen ik ben moe. Heb er 'geen zin meer an'. Maar niet gewoon moe, nee doodmoe. Zo moe, te moe om op te staan en te moe om te gaan slapen, want daar ben ik dan ook weer te wakker voor.
     
    Kijk, ik heb de laatste jaren wat kleine (zakelijke) probleempjes gehad, waaronder en daardoor recentelijk een echtscheiding (niet zakelijk). Maar eerlijk gezegd had dit alles wel een positieve draai moeten geven, want alles komt uiteindelijk op zijn pootjes terecht.
     
    Maar helaas. Ik doe mijn dingen die ik moet doen, en dan houdt het op. Natuurlijk is dit een stukje privé situatie. Maar ik lijk ook wel bedrijfsmoe. En dat heb ik nog nooit meegemaakt. Niet scherp, te lang wachten met potentials benaderen, niet adequaat reageren op email, enzovoorts.
     
    Ik ben nieuws moe, Twitter-moe, HL moe…. Ik zie het op HL wel bij meer leden. Even moe van het “gezeur”. Altijd weer die herhaalde postings en discussies. Leden verdwijnen en ineens zie je ze weer terug komen mét prima postings. Werkt het zo? Afstand nemen van alles en weer terugkomen?
     
    En in een winkel? Wel eens moe van je zeurende klant ? Of als advocaat van die dame die voor de vierde maal die dag belt? De verzekeringsagent die voor de zesde maal een polis moet bijstellen? Je zoveelste offerte aanvraag in het niets ziet verdwijnen omdat men “besloten heeft met een collega in zee te gaan”……
     
    In mijn werk heb ik alleen maar met ondernemers te maken en de crisis lijkt nog lang niet voorbij, of is weer begonnen. Veel bedrijven hebben (nog steeds) volop financiële problemen. Waar halen zij de “drive” vandaan om iedere dag toch weer op te staan en het hoofd te bieden aan al die schuldeisers en ze te woord te staan.
     
    Iedere avond maak ik een werklijstje voor de dag erna. Zowel zakelijk als privé. Gelukkig heb ik er dagelijks 2 punten van af kunnen werken, maar komen er jammer genoeg 4 punten bij… En ook daar word ik natuurlijk weer moe van.
     
    Ik ben benieuwd of jullie deze zogenaamde bedrijfsmoeheid herkennen? Wat je er tegen doet of er mee gedaan hebt. Dit stukje is gelukkig wel met een glimlach geschreven, want hier was ik even niet te moe voor en zal ik al zingend mijn werklijstje nog af zie te werken:
     
    Klein stukje “Toontje Lager” Herkenbaar ?
    M'n boodschappen nog doen
    En straks de vuile was
    M'n haar dat wil ik groen
    Maar dat kan morgen pas
    De huur nog overmaken
    En de tandarts zometeen
    Naar Valkenburg of Aaken
    Waar moet ik dit jaar nou weer heen
    008 Bellen
    Had ik dat boek nou uit of niet
    Girokaarten bijbestellen
    Vergeet de vuilniszakken niet
    Die afspraak was veranderd
    En, oh, verrek, dat feest
    Naar de nieuwe van Fellini
    Ben ik gelukkig al geweest
    Ik ben geweest
     
    Zoveel te doen
    Ik heb nog zoveel te doen
    Ik moet de zon in Japan onder zien gaan
    Zoveel te doen
    Ik heb nog zoveel te doen
    Ik moet het oerwoud eens in bloei zien staan
     
    krd
    De huidige manier van ontwikkelen is traditioneel, vastgeroest en inefficiënt. En het valt niet mee om daar los van te komen. Maar er gloort licht aan het eind van de tunnel.
     
    Wat zijn de problemen in de huidige manier van werken?
    Het zijn er velen maar laten we beginnen bij het begin. Nog nooit ben ik een bedrijf of R&D afdeling tegen gekomen die een juist economisch raamwerk had waarop beslissingen konden worden genomen. Heb jij geen last van, je hebt het natuurlijk allemaal dik in orde. Maar als ik je de vraag stel, wat is de Cost of Delay van alle projecten die je onderhanden hebt, dan heeft maar 15% van de product ontwikkelaars een antwoord. Hoeveel minder life-cycle opbrengst heb je als je project een week uitloopt? Waarschijnlijk weet je het niet. Productontwikkelaars denken dat ze begrijpen wat er gebeurt met kosten en opbrengsten als specificaties, kostprijzen en planningen veranderen. Maar dat doen ze dus niet.
     
    Value-added time
    Product ontwikkelaars zijn gefocust op de activiteiten die waarde toevoegen, de zogenaamde value-added time. Daarom vullen we allemaal urenbriefjes in zodat we precies weten hoeveel tijd we aan een project hebben besteed. Als we te weinig uren maken op projecten moet er even een gesprek volgen, want het moet omhoog. Maar als ik ze vervolgens vraag hoeveel dit de life-cycle opbrengst verhoogd. Wederom geen antwoord.
     
    Het economisch raamwerk
    Het belangrijkste doel in productontwikkeling is dat we goede economische beslissingen nemen. Wat zijn de economische gevolgen over de complete life-cycle van het product als de planning uitloopt, een specificatie verandert, de kostprijs omhoog gaat of een feature onhaalbaar is?
     
    Tip: Maak het visueel, het onzichtbare zichtbaar en het vage concreet, zodat je goede beslissingen kunt nemen die de life-cycle opbrengsten verhogen, want uiteindelijk is dat het enige dat telt!
     
    Geef jij, als ondernemer, je kennis gratis weg op Internet? Of ben je juist behoudend daarmee? De 11 risico's die het met zich meebrengt als jij je kennis online deelt op een blog:
     
    1. Lezers van je blog sturen je artikelen door naar onbekende voor jou.
     
    2. Zoekmachines waarderen je online artikelen en sturen zo ongevraagd bezoekers naar je website.
     
    3. Veel mensen in je omgeving gaan je zien als een expert. Dat levert vragen / discussies op die wachten op een antwoord van jou.
     
    4. Concullega’s willen opeens wel met je samenwerken.
     
    5. Journalisten bellen je ongevraagd voor een interview


     
    6. Bloggen werkt verslavend. Hoe maak je dan nog tijd vrij om acquisitie te doen?
     
    7. Op bijeenkomsten word je herkend en komen bezoekers spontaan op je af om te vragen of jij het ook echt bent.
     
    8. Na 2 jaar staat je kennis nog steeds online en vinden anderen jou.
     
    9. Naar bijeenkomsten ga je niet meer om te scoren (acquisitie), maar juist om te netwerken. Kennis maken en kennis delen staat centraal. Klinkt niet uitdagend, toch?
     
    10. Meer mensen kennen jou beter, dan dat jij ze kent. Dat voelt vast ongemakkelijk voor je.
     
    11. Je ontvangt betalingen voor je producten/diensten van onbekenden. Je moet tijd vrij maken om te checken wie ze zijn.
     
    Pas dus goed op voordat jij je kennis online gaat delen.[/b] Het kan enorm uit de hand lopen. ;)
     
    Nu geef ik de microfoon aan jou. Wat zijn jouw ervaringen met het delen van je kennis online?
    Postief of negatief, klein of groot, het maakt niet uit. Deel ze hieronder in een reactie.
     
    Alvast bedankt!
    Hartelijke groet, Stijn
    Het mooiste moment om door het Vondelpark te lopen is in de bouwvak, ’s ochtends om 6 uur. Zoals vandaag, met een heerlijke temperatuur en de opkomende zon. Om dit tijdstip hebben zich vandaag slechts drie andere hardlopers gemeld.
     
    De mensen die je op dit tijdstip tegenkomt zijn de mensen die onze economie ‘s nachts aan de gang houden. Geen vertegenwoordigers in pak. Niet de bankdirecteuren of makelaars. Of de joggende huisvrouw met een paar pondjes teveel. Die zie je doorgaans na een week niet meer terug.
     
    Wel een buschauffeur op de fiets (op weg naar zijn eerste dienst), een mijnwerker van het GVB en schoonmakers die zich wagen aan de ‘remains of the day’. Aan de verschraalde bierlucht rondom de prullenbakken te ontleden is dat nodig ook. Zij zorgen ervoor dat de stad straks weer klaar is voor de rest.
     
    En dan een groepje jongens - verdwaalde studenten? Luid lallend op de fiets net uit de kroeg of zo. Geen oog voor de omgeving, scheldend op een slapende zwerver, schoppend tegen lege bierblikjes op de grond. Overdag dromend van een carrière met veel geld. Onze toekomst.
     
    Op zo’n moment vraag ik mij af hoe onze economie en wereld er over vijf jaar uit zal zien. Is de Euro er nog? Moeten we dat eigenlijk wel willen? Heeft de VS haar eerste vrouwelijke president? Heeft China onze economie ingehaald? Werken wij nog voor onszelf? Waar zijn dan deze zwervers en wat is er van die dronken studenten geworden? Adviseur bij een bank, stel ik me zo voor.
     
    Een aantal zaken is wel zeker. De schoonmakers en andere werklui zullen er nog zijn en zullen hun best voor ons blijven doen. Iedere dag om 6 uur. De zon zal opkomen en een stralende dag voorspellen. En het zal goed zijn, net zoals vandaag.
     
    Morgen ga ik een uur eerder op pad. Op zoek naar die andere helft trouwe dienaren van onze economie die doorgaans voor de werkende mens verborgen blijven. Nachtwachten, treinmachinisten op het traject Utrecht-Amsterdam en van alles dat deze nacht dienst heeft gehad in ziekenhuizen, zorginstellingen en op Schiphol. Vermoeit en bleekjes op weg naar huis.
    Weinig ondernemers die hier iets te zoeken hebben om 5 uur. Wij ondernemers klagen veel in deze tijd, maar wat hebben ondernemers het goed zeg.
    Heb je net een innovatief product gelanceerd, introduceert de concurrent een kopie. Je investering in de productontwikkeling blijkt voor niets. Hoe voorkom je dat?
     
    Voor iedere onderneming is innovatie cruciaal voor zakelijk succes. Ze zorgen voor nieuwe inkomstenstromen en versterken je concurrentiepositie. Wie daarbij het merk als beschermengel voor innovatie gebruikt, vergroot de kans op langdurig succes.
     
    Innovatieve en marktgerichte bedrijven zijn niet altijd de meest succesvolle bedrijven. Zij zien vaak vanuit de techniek of de markt mooie kansen liggen om met een nieuwe propositie op in te springen. Ze handelen bovendien vaak te snel.
    Een snelle, niet op het merk gerichte marktintroductie valt echter makkelijk ten prooi aan de concurrentie. Zonder al het denkwerk en initiële investeringen in productontwikkeling en marktonderzoek is het voor de concurrentie een stuk goedkoper om de markt te betreden. Dat bespaarde geld houden zij over voor de marketing. Het risico is duidelijk. Jij bent als eerste op de markt, maar de concurrentie is als eerste in het brein van de doelgroep. De concurrent pakt zijn groei, jij niet.
     
    Sterke innovaties
    Je maakt het kopiëren een stuk moeilijker wanneer het product of de dienst een ‘typische’ innovatie is van jouw merk. Functionaliteit is te kopiëren, maar merkbeleving niet. Zo bieden zowel de Rabobank (de generatiehypotheek) als de ABN Amro (starterhypotheek) starters op de woningmarkt de mogelijkheid om de hulp in te schakelen van (groot)ouders. Die mogen garant staan voor de hypotheek of kunnen een bedrag schenken dan wel lenen. Inhoudelijk leveren beide banken dezelfde dienst, maar de diensten zijn zeker niet inwisselbaar. De Rabobank legt de focus binnen haar dienstverlening op de gezamenlijke inspanning (verbondenheid) van de potentiële koper, (groot)ouders en de Rabobank medewerker. De ABN Amro legt de focus op de huidige financiële positie en de carrièrevooruitzichten van de potentiële koper (ambitie). Hoe herkenbaarder dit verschil tussen beide banken in de gehele propositie wordt doorvertaald, des te moeilijker het knippen en plakken van de propositie.
     
    Philips
    Om succesvol te innoveren is bij elke marktkans de vraag: kunnen wij deze kans op een rendabele en merkbewuste wijze verzilveren? Om daar antwoord op te geven is er naast een goed gevoel voor de marktbehoeften en het product ook een zeer goed begrip nodig van waar het merk voor staat.
    Philips bekijkt bij het maken van de business case voor een nieuw product al in de initiële fase of het product op een merkwaardige wijze kan worden vervaardigd. Is het gewenste eindproduct technologisch geavanceerd en tevens makkelijk in het gebruik voor de doelgroep (sense and simplicity)? Als het product deze ‘simplicity experience test’ niet doorstaat, dan wordt het, zelfs bij veronderstelde winstgevendheid, geen productlancering.
     
    Rituals
    Ook het Nederlandse verwenmerk Rituals gebruikt het merk als innovatiekompas. Rituals belooft jou weer bewust te genieten van de kleine dingen in het leven door van routines (zoals thee drinken of een bad nemen) mooie rituelen te maken. Voor nieuwe producten is Rituals altijd op zoek naar inspiratie uit andere culturen en tradities die zij op een innovatieve manier kan omzetten in een aantrekkelijk, magisch en betaalbaar product. Zo is een nieuw product als Himalaya Wisdom, een lichaamsscrub, gebaseerd op een Indiase traditie van 5.000 jaar geleden: eerst moet je je lichaam ontgiften en ontdoen van opgehoopte gifstoffen om geblokkeerde energie vrij te laten komen. Na deze reiniging ben je in staat het lichaam, de geest en de ziel te verzorgen.
    Rituals heeft deze eeuwenoude traditie toegepast in de ontwikkeling van een reeks innovatieve producten waarmee je thuis je eigen gezondheids- en schoonheidsrituelen kunt uitvoeren. Een mooi voorbeeld van een innovatie die in alles Rituals uitademt. Elke potentieel interessante propositie wordt als het ware door een 'merkwasstraat' gehaald.
     
    Conclusie
    De kunst is om de unieke meerwaarde van het merk tastbaar en voelbaar te maken vanaf dag één van het innovatietraject. Een nieuw product of dienst komt pas de markt op wanneer het voldoet aan de unieke eisen van het merk. Hoe grondiger de innovatie door de ‘merkwasstraat’ wordt gehaald, des te groter de kans op een succesvolle product- of dienstlancering. En des te moeilijker je het maakt voor de kapers op de kust.
     
    Tips:
    1. Zie product- of dienstontwikkeling als merkinspanning
    2. Zorg binnen de organisatie voor een goed begrip van merk en merkwaarden
    3. Gebruik het merk als ‘wasstraat’ voor het gehele innovatieproces
    Op de voorlaatste offline Higherlevel.nl-bijeenkomst moest ik tijdens een van de vele leuke gesprekken toegeven dat ik eigenlijk geen echte ondernemer was. Of wellicht was ik dat wel, maar wel dan bij mezelf in dienst. Snap je het nog? Ik wil wel de lusten van het ondernemerschap maar niet de lasten. Zo wil ik niet te veel risico en geen personeel, maar wel veel vrijheid, een beetje lol in mijn werk en liefst ook een redelijk inkomen.
     
    Inkomen overigens bewust op de laatste plaats. Ik heb namelijk een vrouw met een mooie baan. Daardoor is de druk duidelijk minder. Hoewel, ik las laast dat degene met de hoogste bijdrage ook het meest te vertellen heeft in huis. Dus toch een beetje druk. Maar een tweede huis met zwembad of een Ferrari boeien me in het geheel niet. Sterker, ik vind de mensen die echt fortuin najagen een tikje zielig. Want als je die Ferrari hebt, ben je nog steeds een zielenpoot voor de toppertjes met een privé-jet.
     
    Echter als je klein bent en dat ook uitstraalt, willen anderen je op een of andere manier graag aan het handje nemen. In eerste instantie voelt dat wel goed zo’n grote warme hand. Maar al snel wordt duidelijk dat die toch echt niet gratis is.
     
    Vóór ik met mijn huidige groothandel tot een vruchtbare samenwerking kwam heb ik eerst bij drie andere groothandels aan het handje gelopen. Het kwam er al snel op neer dat ik weliswaar ondernemer was, maar wel precies moest doen wat de groothandel dicteerde. Wel exclusiviteit, maar geen verplichtingen van hun kant. De prijs bepaalden zij en daarmee ook mijn marge. Ook de grote klanten die ik met veel moeite binnen sleepte, moest ik overdragen.
     
    Gelukkig krijg je het spel op een gegeven moment door. Net als elke kleuter die op een gegeven moment niet meer aan het handje wil lopen. Ook de grotere klanten voor mijn andere activiteiten proberen me als 50plus-jarige Calimero nog weleens aan het handje te nemen. Maar ik hou tegenwoordig mijn handen stijf in mijn zakken.
    Met het groeiend aantal sociale netwerken wordt het voor klanten steeds gemakkelijker om hun onvrede ergens kwijt te kunnen. Ook op Higherlevel.nl zie je dit regelmatig gebeuren; het gaat ergens fout en men vraagt op Higherlevel.nl om advies. Heel soms zie je een pro-actieve webcare maar vaak is het kwaad al geschied. De (terechte of onterechte) klacht staat online en is voor iedereen zichtbaar.
     
    Andersom gebeurt het natuurlijk ook, tevreden klanten of zelfs fans/ambasseurs krijgen via de sociale netwerken ook een stem. Vind ik leuk, reus, positieve retweet, +1, allemaal mogelijkheden om het genoegen over een product/dienst te laten blijken. Maar hoe kom je zover dat klanten positief over je gaan praten, oftewel positieve mond-tot-mond reclame?
     
    Laten wij Higherlevel.nl als voorbeeld nemen. Regelmatig komen spammers voorbij die, zonder hulp te bieden, hun producten/diensten proberen te verkopen. Dit levert een negatief karma op en zeker geen nieuwe klanten. Ondernemers die al lang op het forum actief zijn en hun staat van dienst hebben bewezen, hebben vaak een hoog karma. Dit door het geven van vele (gratis) adviezen zonder daarvoor iets terug te verwachten. Maar belangrijker nog, ze worden in topics door anderen aanbevolen bij een hulpvraag.
     
    Wij kunnen hiermee stellen dat positieve mond-tot-mond reclame vooral bij eerlijke, gepassioneerde ondernemers plaats vindt. Hier op het forum laat je als ondernemer jouw betrokkenheid bij het helpen van andere ondernemers zien, wat natuurlijk een positief punt is. Andere belangrijke punten bij mond-tot-mond reclame zijn:
     
    [*]Luister naar klanten en geef ze een stem; ga ook buiten sociale media de interactie met de klant aan. Hierdoor heeft de klant de mogelijkheid om feedback te geven zonder dat het direct openbaar wordt en heb je de mogelijkheid om iets met deze feedback te doen. Klanten waarderen het wanneer je daadwerkelijk iets met hun feedback doet. Hierdoor zal de klant zich ook meer betrokken voelen bij jouw organisatie.
     
    [*]Zeer tevreden klanten zorgen voor de beste reclame! Hierbij moet je natuurlijk wel eerst zorgen dat de klanten ook echt tevreden zijn. Maar doe meer en geef ze ook iets om enthousiast over te zijn, zodat ze iets om over te praten hebben.
     
    Ik geloof niet in betalen of omkopen in ruil voor positieve mond-tot-mond reclame, maar veel meer in het geloof in je eigen product of dienst. Heb vertrouwen in je producten en diensten, deel advies (zoals hier op het forum) en verras je trouwste klanten door iets extra’s te doen en je zult zien dat je er zoveel meer voor terug krijgt.
     
    Succes!
    Guest

    De retail online.

    By Guest

    Heb je als fysieke retailer tegenwoordig geen webwinkel dan speel je, volgens de experts, niet meer mee met het spel om de klant te verleiden. Op zich is de combinatie clicks and bricks de beste optie om zowel online als ook offline zaken te doen maar...
     
    Jammer genoeg is het online gebeuren voor de meeste detaillisten bijzaak en hebben zij een webwinkel omdat zij ooit de droom hadden daar flinke verdiensten uit te halen. Toen bleek dat het nogal vies tegen viel is die interesse voor de webwinkel langzaam naar de achtergrond verschoven.
     
    Een kort rondje op internet op zoek naar webwinkels leert dat het droevig is gesteld met de webwinkels van fysieke retailers en dan bedoel ik o.a. de lay-out, het assortiment, gebruikersgemak en verzending/nazorg. Om nog maar te zwijgen over de techniek achter de webwinkel en de SEO.
     
    De lay-out
    Een webwinkel moet neutraal zijn, kijk naar bijv. Wehkamp en BOL: strak, veel wit met grijs - of blauwtinten en zakelijk.
    Geen achtergrond met bloemetjes of andere onzin. Persoonlijk vind ik bloemetjes wel mooi, maar dan wel in mijn achtertuin en niet als achtergrond op een website. Tenzij de doelgroep meisjes tot 12 jaar is of dat je een bloemenzaak hebt.
     
    Zoals gezegd, is een neutrale lay-out het beste en kan daar evt. de huiskleur, logo of foto van de winkel in verwerkt worden.
     
    Het assortiment
    Vooral bij veel boekhandels valt het volgende op: neem 10 webwinkels van 10 verschillende boekenwinkels en allen bieden zij het zelfde assortiment en wel alle boeken die op de Nederlandse markt te verkrijgen zijn. Leuk voor een vaste klant die zijn been gebroken heeft en niet in staat is naar de winkel te komen maar nieuwe klanten zal je daar niet mee trekken die gaan wel naar BOL.
     
    Ik begrijp dat het handig is om gebruik te maken van het affiliatiesysteem van de boekendistributeur maar ook is dat meer gemakzucht en daarom blijft de klant weg.
     
    Specialiseren is het motto. Wil je opvallen: ga specialiseren. Voor de boekhandels bijv. in reis- of kinderboeken, en maak dan ook meteen pagina's met achtergrondinformatie van die boeken aan.
    Wist u trouwens dat wekelijks de webwinkel bijhouden i.p.v. het facebook account u meer traffic genereert naar de site?
    Op een dergelijke wijze trek je de juiste personen (lees kopers) naar de webwinkel.
     
    Gebruikersgemak
    Heb ik eenmaal een product gevonden dat ik wil kopen, dan moet ik op de meeste webwinkels mijn hele doopcel invullen wil ik überhaupt toegelaten worden tot het bestelgedeelte.
    Maak het simpeler dat scheelt een hoop ergernis voor de klant.
     
    Bezorging en nazorg
    Nazorg? Hoor ik u al zeggen. Ja nazorg. De aflevering komt weliswaar meestal op tijd en in een stevige standaard doos aan, maar dat is het dan ook, punt klaar. Waarom voegt u er geen folder of code voor korting op de verzendkosten bij voor de volgende bestelling?
    Dit laatste kan alleen als u zelf de verzending uitvoert, maar zeker het overwegen waard.
     
    Laten we eerlijk zijn: u zult nooit een grote speler worden in de e-commerce maar er valt zeker leuk bij te verdienen met een gerichte aanpak en wat extra zorg.
     
    Succes.
     
    Ooit - men zegt ca. 2.000 jaar geleden - was er een verloofd stelletje in het gebied dat wij nu het Midden Oosten noemen. De man was timmerman en had inmiddels een eigen woning plus werkplaats, dus hij was er klaar voor om een gezinnetje te stichten. Om het huwelijk een feit te laten zijn, moest de timmerman zijn aanstaande nog wel zijn woning binnenvoeren. Voordat dit gebeurde, werd de vrouw - die nog maagd was - echter zwanger. Het was een raadsel hoe dit kon gebeuren, en normaal zou een vrouw in die tijdgeest en in die omgeving al snel van overspel, ontrouw, ontucht of iets dergelijks worden beticht en tot de dood door steniging worden veroordeeld.
     
    Maar de optelsom van overlevering, geloofsovertuiging en de zucht naar een geloofwaardige uitleg (misschien om steniging te voorkomen?) leverde het volgende verhaal op: ‘De vrouw was draagmoeder van de zoon van God.’ Nooit eerder en nooit later is het voorgekomen dat een maagd zwanger werd zonder bevruchting, zelfs heden ten dage zullen vrouwen met zo’n verhaal niet gemakkelijk wegkomen bij hun aanstaande. De timmerman echter – een zeer gelovig mens – vond deze verklaring zeer plausibel en voerde de vrouw toch zijn huis in, waardoor zij – terwijl ze strikt genomen zwanger was van een ander – toch zijn vrouw werd.
     
    De zoon werd geboren in een periode dat de overlevering over de zoon van God door de plaatselijke heerser toch wel als bedreiging werd opgevat. Hij beval voor de zekerheid om toch maar alle eerstgeboren zonen in die periode te doden. Het timmermansechtpaar wist hieraan te ontkomen. In die donkere periode van kortere dagen en lagere nachten stond er ook een hemellichaam fel te schijnen. Deze werd gezien als een wegwijzer en een teken dat deze zoon wel de nakomeling van de oppermachtige moest zijn. In de 33 jaar die volgden, werd de zoon steevast voorgehouden dat er een God was en dat hij daar de zoon van was en dus heel bijzonder was. Hem worden zelfs wonderen toegeschreven. Zoonlief die met deze opvattingen werd opgevoed, kon dus niet anders dan hier geloof aan hechten en gedroeg zich dan ook als zodanig.
     
    Zoals elk geloof, had de stroming die hij vertegenwoordigde ook tegenstanders en uiteindelijk werd de ergernis zo groot dat men besloot om deze jongeman met die vreemde opvattingen, 33 jaar oud, maar te doden op een manier die voor die tijd zeer gebruikelijk was: kruisiging. De jongen was zozeer in de opvattingen gaan geloven, mede omdat dit door zijn naaste omgeving nooit werd ontkracht of tegengesproken, dat hij zelfs bereid was ervoor te sterven.
     
    Het verhaal over de geboorte, het leven en de dood van deze bijzondere jongen ging, in de eeuwen die volgden, de wereld over. In gebieden waar men moeite had dit verhaal te zien als de enig echte religie, werd aansluiting gezocht met plaatselijke gebruiken. Zo werd er een verbinding gelegd met de periode dat de wintertijd inging en met de lokale gebruiken daaromheen. Bijvoorbeeld: In een bepaald gebied werd een boom mooi versierd als teken van die overgang van langer naar korter daglicht en vervolgens werd de boom in brand gestoken om de boze geesten weg te houden.
     
    Door het verhaal erbij te vertellen dat de zoon van de oppermachtige precies in deze periode geboren was, werd de kwestie steeds geloofwaardiger gemaakt en geleidelijk vloeiden plaatselijke rituelen en het verhaal over deze jongen in elkaar over tot een aangepaste, lokaal aanvaardbare versie. En als je er maar trouw in geloofde, stond er aan het eind van je aardse bestaan een prachtige beloning te wachten. De rituelen rond de geboorte van deze jongen houden in de donkere periode van het jaar in diverse vormen nog steeds stand.
     
    In de lage landen van Europa was er een geloof in een goedheiligman die - in de periode dat de dagen korter en donkerder werden - goede dingen voor kinderen deed en voor de kinderen die erin geloofden, was er een prachtige beloning te verwachten. Kinderen die stout waren, werden echter door de Moorse knechten van de goedheiligman ontvoerd om als slaaf te gaan werken. Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en hechtten daar geloof aan.
     
    Na een tijdje, als ze wat ouder werden, werd de kinderen verteld dat het niet echt was, het bestaan van deze goedheiligman werd ontkracht en tegengesproken. Maar het jaarlijkse ritueel hield lang stand, de kinderen van voorheen haalden doodleuk hetzelfde trucje later weer met hun eigen kinderen uit.
     
    De bewoners van de Europese landen, zoals Engeland, Spanje en de lage landen gingen de wereld over. Een nieuwe wereld werd ontdekt en die werd - na het nodige landje pikken - ingericht als nieuw te bewonen land, en de gebruiken en rituelen van de diverse culturen vloeiden geleidelijk in elkaar over. In sommige delen van de nieuwe wereld ontstond het geloof in ‘Santa Claus’, een dwergachtig figuur in een groen pakje die stoute kinderen in de donkere periode ontvoerde, maar lieve kinderen beloonde. Zijn naam lijkt verdacht veel op die van die Europese goedheiligman (Sint Nicolaas, al snel verbasterd tot Sinterklaas, klinkt bijna als ‘Santa Claus’). Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en konden daar alleen maar geloof aan hechten.
     
    Daarbij werd dan ook steevast het verhaal van de jongen verteld die ooit in het Midden-Oosten was geboren uit een maagd. De boom werd versierd, Santa Claus was op jacht naar stoute kinderen en deelde stiekem prachtige beloningen uit aan lieve kinderen. De boom werd later verbrand of men stak andere dingen in de brand. Na een tijdje werd de kinderen verteld dat het verhaal van de jongen echt was, maar het bestaan van die groene dwerg Santa Claus werd ontkracht en tegengesproken. Maar dit jaarlijkse ritueel hield lang stand en de kinderen van voorheen haalden hetzelfde geintje later weer doodleuk met hun eigen kinderen uit.
     
    In 1936 was er in die nieuwe wereld een fabrikant van een drankje die iets bedacht om het brouwsel breder onder de aandacht te krijgen. Het drankje viel namelijk bij veel mensen in de smaak en er werden soms zelfs wonderen aan toegeschreven. Hij bedacht dat Santa Claus degene moest zijn die dit wonderlijke drankje, Coca Cola genaamd, in de donkere periode van het jaar verdere bekendheid moest geven. Maar dan moest het wel positief worden gebracht, zonder dat Coca Cola ook verbonden kon zijn aan een dreigende figuur in een groen pakje die ook kinderen ontvoerde. Hij bedacht daarom een geheel nieuwe Santa Claus: een vrolijke, vriendelijke dikkerd in een roodwit pak, die als door een wonder met een fel verlichte arrenslede langs de hemel kon rijden. Kinderen werden met deze opvattingen opgevoed en hechtten daar geloof aan.
     
    De boom werd versierd en Santa Claus deelde stiekem prachtige beloningen uit aan de kinderen. De boom werd later verbrand of men stak andere dingen in de brand. Maar na een tijdje werd de kinderen verteld dat die vrolijke, vriendelijke dikkerd in een roodwit pak niet bestond, zijn bestaan werd ontkracht en tegengesproken.
     
    Dit jaarlijkse ritueel houdt nog steeds stand...
  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept