• 0

Innovatie-monitor 2006

Noodzaak en prioriteit innovatie nog nooit zo hoog geweest

 

Amersfoort, 23 oktober 2006 - De noodzaak en prioriteit van innovatie stijgen. Terwijl

vorig jaar de focus lag op het uitnutten van de bestaande business en het snijden in de

kosten, is de aandacht nu volledig gericht op groei door innovatie. Meer dan de helft van

de Nederlandse bedrijven investeert volgend jaar meer in innovatie. Dit blijkt uit de

Innovatie-monitor 2006 van Twynstra The Bridge, het jaarlijks terugkerende onderzoek naar

de innovatiepraktijk bij middelgrote en grote ondernemingen in Nederland. Het Nederlandse

bedrijfsleven heeft de ambitie om radicaal te innoveren. De focus ligt nu vooral nog op

het behalen van resultaten op de korte termijn, met de bekende producten, diensten en

klanten.

 

Bedrijven waarin de top van de organisatie een voortrekkersrol heeft ten aanzien van

innovatie, hebben een aanzienlijk grotere kans op innovatiesucces. Terwijl 95% van de

CEO's aangeeft dat zij innovatie zien als een topprioriteit voor hun organisatie, wordt

dit door slechts 70% van de operationele managers als zodanig ervaren. Volgens Radboud de

Groot, directeur van Twynstra The Bridge, komen er zonder betrokkenheid en support van de

top geen innovaties tot stand. De top moet betekenis geven aan innovatie. De

verantwoordelijkheid voor innovatie moet niet alleen in woord, maar ook in daad bij de

top van de organisatie liggen. Ook op de lange termijn.

 

Innoveren door samenwerken

Bedrijven beogen beter, sneller en radicaler te innoveren door samen te werken. Bedrijven

die regelmatig tot altijd samenwerken in het innovatieproces, typeren zichzelf vaker als

succesvol innovator. Uit de Innovatie-monitor blijkt dat naarmate bedrijven vaker samen

innoveren, zij vaker resultaten behalen die boven hun verwachtingen liggen. Zij weten

deze resultaten bovendien sneller te realiseren.

 

Succesvol samenwerken

Zelf intern goed kunnen samenwerken is een belangrijke voorwaarde voor het succesvol

samenwerken met externe partijen. Bij het zoeken naar samenwerkingspartners wordt

voornamelijk gekeken naar eigenschappen als kennis, competenties en visie. Eigenschappen

die later in het samenwerkingstraject belangrijk zijn, zoals de managementstijl, krijgen

minder aandacht in het zoekproces naar een geschikte samenwerkingspartner.

 

Bron: www.twynstra-thebridge.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.