• 0

Gedeelte v/d ontwikkelkosten voor eigen rekening nemen

Ik hoop allereerst dat dit het goede forum is om dit bericht te plaatsen.

 

Ik heb de volgende vraag.

Stel een bedrijf heeft een product (programma), en verkoopt dit. Een klant van dit bedrijf wil graag een specifieke aanvulling voor dit product laten maken. Het bedrijf kan hiervoor de volledige productiekosten in rekening brengen. Nu ziet het bedrijf in dat de aanvulling ook bij andere klanten weggezet kan worden. Hij wil daarom een gedeelte van de ontwikkelkosten voor eigen rekening nemen.

 

Ik zit met mijn bedrijf in een soortgelijke situatie. Ik weet dat het vaker voorkomt dat een bedrijf een gedeelte van de kosten voor eigen rekening neemt, met als voorwaarde dat het bedrijf het product vaker kan wegzetten. Ik vraag me alleen af of er een gebruikelijk percentage is wat het bedrijf voor eigen rekening kan nemen.

 

Heeft iemand hier ervaring met dit soort situaties? Hoe gaan jullie om met dit soort situaties?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem regelmatig ontwikkelkosten voor eigen rekening. Ik ken geen gebruikelijk percentage en maak er per project afspraken over. Daarbij weeg ik natuurlijk de klant en het product mee: hoe beter de klant en het product bij mijn strategie past, hoe meer kosten ik bereid ben te nemen. Eénmaal hebben we offerte bij een derde opgevraagd voor een vergelijkbare aanvulling en dat als richtlijn gebruikt. Ik registreer en rapporteer wel alle ontwikkelkosten en laat dan zien dat ik ze niet allemaal factureer.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je jezelf een aantal vragen moet stellen zoals:

 

- Kun je de uitbreiding echt wegzetten bij andere klanten ?

- Past de uitbreiding ook binnen de roadmap van je product ?

- Wanneer heb je dan de investering terug verdient ?

 

Daarnaast vraag ik me af hoe je het intellectueel eigendom hebt geregeld. Als dit zowieso bij jou ligt, dan staat het je volgens mij vrij om de uitbreinding te vermarkten. Dus waarom zou je klant dan

"korting" moeten krijgen. Misschien uit het oogpunt van dat hij je op een idee heeft gebracht ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je jezelf een aantal vragen moet stellen zoals:

 

- Kun je de uitbreiding echt wegzetten bij andere klanten ?

- Past de uitbreiding ook binnen de roadmap van je product ?

- Wanneer heb je dan de investering terug verdient ?

 

Daarnaast vraag ik me af hoe je het intellectueel eigendom hebt geregeld. Als dit zowieso bij jou ligt, dan staat het je volgens mij vrij om de uitbreinding te vermarkten. Dus waarom zou je klant dan

"korting" moeten krijgen. Misschien uit het oogpunt van dat hij je op een idee heeft gebracht ?

 

 

 

Volgens mij is het in de Nederlandse Wet standaard zo geregeld dat degene die het schrijft (jij dus) het auteursrecht heeft tenzij daar andere afspraken over gemaakt hebt. Hou je winst in je zak!

 

Guido Vrijdag

Guido Vrijdag

Ouverture Business Solutions

http://www.ouverture.biz

Link naar reactie
  • 0

Als dit zowieso bij jou ligt, dan staat het je volgens mij vrij om de uitbreinding te vermarkten. Dus waarom zou je klant dan

"korting" moeten krijgen. Misschien uit het oogpunt van dat hij je op een idee heeft gebracht ?

 

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer het om een bewerkelijke uitbreiding gaat, die daadwerkelijk ook voor andere inzetbaar is, de eerste afnemer 'korting' kan krijgen. Al zou ik het niet direct korting noemen, en gewoon de feature voor een lager dan gebruikelijk tarief in rekening brengen.

 

Het lijkt me gebruikelijk dat in software ontwikkeling de ontwikkelkosten van een (niet heel specifiek) product verdeeld worden over meerdere klanten. Zo betaal je voor een office licentie ook niet de complete ontwikkelkosten van ms office ;)

Link naar reactie
  • 0

Als dit zowieso bij jou ligt, dan staat het je volgens mij vrij om de uitbreinding te vermarkten. Dus waarom zou je klant dan

"korting" moeten krijgen. Misschien uit het oogpunt van dat hij je op een idee heeft gebracht ?

 

Ik kan me wel voorstellen dat wanneer het om een bewerkelijke uitbreiding gaat, die daadwerkelijk ook voor andere inzetbaar is, de eerste afnemer 'korting' kan krijgen. Al zou ik het niet direct korting noemen, en gewoon de feature voor een lager dan gebruikelijk tarief in rekening brengen.

 

Het lijkt me gebruikelijk dat in software ontwikkeling de ontwikkelkosten van een (niet heel specifiek) product verdeeld worden over meerdere klanten. Zo betaal je voor een office licentie ook niet de complete ontwikkelkosten van ms office ;)

 

Nee, maar MS Office is ook niet in jouw opdracht gemaakt. ;) Ik blijf erbij: als ondernemer mag je ook wel eens een legale 'bonus in potentie' krijgen door niet volledig open te zijn. Daar loop je risico genoeg voor. Ik zou het pas als mogelijkheid aanbieden als de onderhandelingen in offertefase nadelig lijken te gaan lopen ten gunste van concurrenten of zo. En onthoud dat klanten jou ook niet wijzer maken dan je bent in het voortraject.

Guido Vrijdag

Ouverture Business Solutions

http://www.ouverture.biz

Link naar reactie
  • 0

Het scheelt gewoon heel erg per geval. Soms vraagt een klant om functionaliteit die eigenlijk voor veel meer klanten te gebruiken is, maar te kostbaar is om voor 1 klant te bouwen. In dat geval kun je als leverancier best overwegen het voor een beperkte prijs te leveren en te hopen op verdere verkoop aan volgende klanten.

 

Daarmee zeg ik overigens niet dat je altijd inzage in die redenatie moet geven, hoe je je diensten en producten prijst is eigenlijk gewoon een interne aangelegenheid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.